اولین کنفرانس بين‌المللي دوچرخه شهري از روز شنبه 23 مهرماه به مدت 2 روز با حضور رییس ستاد حمل و نقل سوخت و رییس سازمان محیط زیست برگزار شد.


محمد رویانیان و محمد جواد محمدی زاده در این کنفرانس ضمن تاکید بر نقش خودروها در افزایش آلایندگی هوا از عزم دولت در توسعه حمل‌ونقل عمومی از طریق دوچرخه خبر دادند و برای ثابت کردن این عزم، خود نیز پا به رکاب شدند. به گفته رویانیان دبیرخانه‌اي هم مخصوص این کار با دستور محمود احمدی نژاد در ستاد حمل و نقل سوخت تشکیل شده است. علاوه براین محمدی‌زاده هم تاکید کرد که طبق سند چشم‌انداز باید تا 10 سال آینده 10 درصد سیستم حمل ونقل عمومی با استفاده از دوچرخه امکانپذیر باشد. اولین کنفرانس دوچرخه شهری، اما در شرایطی برگزار شد که دست کم برخی از مسوولان شهرداری پایتخت همواره از دولت به دلیل نپرداختن حق خود در سهم یارانه بليت مترو و نیز عدم تامین اتوبوس‌های درون شهری گلایه‌مند بوده و معتقدند در صورت کمک دولت و تامین اعتبار مي‌توان ناوگان حمل‌ونقل عمومی را گسترش داده و از این مسیر به سمت کاهش خودروهای شخصی، آلودگی هوا و بار ترافیکی رفت. این در حالی است که دولت نیز همواره این موضوع را تکذیب کرده است. با این حال داستان به اینجا ختم نشده و هنوز دولت و مدیران شهری بر سر این موضوع با هم اختلاف دارند. در میان این درگیری‌های لفظی بین دولت و شهرداری، سردار رویانیان از عزم جدید دولت بر استفاده از دوچرخه در جهت توسعه حمل‌ونقل عمومی خبر داده است، موضوعی که به نظر مي‌رسد راهکار جدید دولت است برای پشت سر گذاشتن اختلافات با شهرداری که آن را مستقلا در پیش گرفته است. اگرچه تا پیش از این شهرداری تهران در برخی از خیابان‌ها مسیر‌های ویژه دوچرخه را تعبیه کرده است، هرچند خیلی از آن استفاده نمی‌شود، علاوه بر اینکه خانم‌ها نیز مجاز به دوچرخه سواری در معابر عمومی نیستند و باید دید دولت چه تدبیری را در این باره اندیشیده است.
به گزارش ايسنا، محمد رويانيان دیروز در این كنفرانس بين‌المللي، با اشاره به اينكه دبيرخانه كنفرانس بين‌المللي استفاده از دوچرخه در حمل‌ونقل شهري در ستاد سوخت تشكيل شده است، اظهار كرد: اين دبيرخانه به دستور رييس‌جمهور تشكيل شده و بر اين اساس آيين‌نامه‌هاي مربوط به توسعه حمل و نقل عمومي از طريق دوچرخه تنظيم خواهد شد.
وي اهداف دبيرخانه تشكيل شده در ستاد سوخت به منظور تمركز و توسعه استفاده از دوچرخه را تدوين آيين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي اجرايي مرتبط، برنامه‌ريزي براي ارائه و عرضه دوچرخه شهري ارزان، شناسايي شيوه‌هاي اشاعه استفاده از دوچرخه و رفع چالش‌هاي موجود و در نهايت هماهنگي ميان دستگاه‌هاي مربوطه و توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان دوچرخه عنوان كرد.
رييس ستاد مديريت حمل‌ونقل و سوخت با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران با توليد يك ميليون و 600 هزار خودرو در سال گذشته، هم‌اكنون در جايگاه سيزدهم توليد خودرو در جهان ايستاده است، اظهار كرد: اين در حالي است كه رتبه ايران در توليد دوچرخه بالاي 100 است و به نظر مي‌رسد وقت آن رسيده كه اين مساله معكوس شود.
وي افزود: با وجود اينكه روند كاهش مصرف بنزين با اجراي هدفمندسازي يارانه‌ها مطلوب بوده است، اما بنا به دستور رييس‌جمهور، گام‌هاي بلندتري در حوزه توسعه حمل و نقل عمومي و كاهش مصرف سوخت برداشته خواهد شد كه استفاده از دوچرخه در معابر شهري و روستايي يكي از اين گام‌ها است.
رييس ستاد مديريت حمل‌ونقل و سوخت با بيان اينكه در حال حاضر روزانه حدود 50 تا 60 ميليون نفر سفر شهري در كشور صورت مي‌گيرد، اظهار كرد: مي‌توان با توسعه حمل و نقل پاك و استفاده از دوچرخه تا 10 درصد از سفرهاي كوتاه شهري كاست.
صرفه جویی ماهانه 150 میلیون لیتر بنزین با کاهش 10 درصدی سفرها
همچنین محمدجواد محمدي‌زاده در اولين كنفرانس بين‌المللي دوچرخه شهري، با بيان اينكه در سند چشم‌انداز 1404 به اين موضوع توجه ويژه‌اي شده است اظهار كرد: بر اساس اين سند پايه و اساس 10 درصد حمل و نقل عمومي، دوچرخه خواهد بود و جهت‌گيري 15 درصد تهيه زيرساخت‌ها، مديريت، اجرا و طراحي حمل و نقل شهري با فرض استفاده از دوچرخه صورت خواهد گرفت.
محمدي‌زاده با اشاره به مشكل فرهنگي كشور ما در حوزه استفاده از دوچرخه اظهار كرد: در كشور ما از دوچرخه تنها به منظور تفريح و بيشتر براي گروه سني كودك و نوجوان استفاده مي‌شود؛ به طوري كه در حال حاضر جوانان ما حتي بلد نيستند كه دوچرخه‌سواري كنند. وی عنوان کرد: اگر تا 10 درصد از سفرهای شهری را بتوانیم به استفاده از دوچرخه اختصاص دهیم و اگر سرانه مصرف هر نفر در روز یک لیتر باشد، می‌توان روزانه 5 میلیون لیتر و ماهانه 150 میلیون لیتر بنزین صرفه‌جویی کرد.

 

 

منبع: www.donya-e-eqtesad.com