ين موضوع كه دوچرخه‌سواران درباره ارتقاء کیفیت سواریشان بسیار فكر مي‌كنند، درحالی‌که به‌آسانی يك راه ساده و رايگان را براي بهبود نحوه سواري خود ناديده می‌گیرند، واقعاً حيرت‌آور است: راهی مثل رعایت فشار مناسب باد لاستيك. فشار لاستيك بیشتر از آنجه به‌نظر می‌رسد پيچيده است، زيرا هر چيزي، از پهناي طوقه تا نحوه ترمز گرفتن در سراشيبي‌ها، روي آن اثر مي‌گذارد. البته درعين‌‌حال يك موضوع ساده است: شما مي‌توانيد تقريباً همیشه روي آن آزمايش كنيد، زيرا رايگان است.

1- با تغييرات دما دچار نوسان مي‌شود
يك قاعده كلي خوب اين است كه تغيير 5.55 درجه سانتي‌گرادي (10 درجه فارنهايتي) در دما، فشار را تقريباً دو درصد افزايش مي‌دهد. براي دوچرخه‌سواران جاده‌اي، اين قاعده به‌معناي 2psi براي هر 5.55 درجه سانتي‌گراد افزايش يا كاهش دما نسبت به زماني خواهد بود كه لاستيك خود را باد كرده‌اند. چندان زيادي به‌نظر نمي‌رسد، اينطور نيست؟ تأثير يك افت 3 تا 5 psi بر سفتي عمومي دريافت شده توسط دوچرخه‌سوار حتي مي‌تواند بيشتر از تفاوت مدل آيروديناميك (اما سفت) Venge شركت Specialized نسبت به مدل عمومي اما راحت‌تر Tarmac اين شركت باشد.
تنها دماي محيطي نيست كه اهميت دارد، بلکه ترمز مداوم روي طوقه در طول پايين آمدن از شيب‌های طولاني نیز مي‌تواند دماي داخل لاستيك را به حدود 150 درجه سانتي‌گراد برساند. در چنين دمايي، محفظه بادي كه در دماي 21 درجه سانتي‌گراد براي 90psi باد شده بود، عملاً به حدود 115psi مي‌رسد. آيا تاكنون احساس كرده‌ايد كه دوچرخه شما در هنگام پايين آمدن از شيب‌ها به‌طور آزاردهنده‌اي بسیار رهاست؟ داغ شدن لاستيك‌ها می‌تواند از دلایل آن باشد. براي حفظ مديريت‌پذيري فشار لاستيك، در حال ترمز گرفتن، رکاب نزنید. حتي وقتي چند ثانيه ترمز‌ها را رها مي‌كنيد، طوقه تا حدود زیادی خنك می‌شود.

2- بايد آن را مطابق با حجم لاستيك تنظيم كنيد
صرف‌نظر از مدل‌هاي جاده‌اي يا كوهستان، امروزه، گرایش عمده در همه رشته‌ها به لاستيك‌هاي اندازه پلاس است. اگر از يك لاستيك دوچرخه كوهستان 2.1 اينچي به‌سراغ يك مدل پهن‌تر 2.3 اينچي رفته‌ايد، حجم لاستيكتان را به میزان زیادی افزايش داده‌ايد. اما يك لاستيك 28 ميلي‌متري در 90psi به يك حجم جهنده تبديل مي‌شود، بنابراين بايد فشار هوا را پايين‌تر تنظيم كنيد.
اگر يك تيوپ داخلي را باز كنيد، در اصل يك استوانه است. فرمول حجم استوانه، V = π r2 h است كه در آن h معادل ارتفاع استوانه (محيط دايره چرخ) می‌باشد. وقتي شروع به جايگزيني اعداد مي‌كنيد، می‌بینید كه حتي باظ چند ميلي‌متر افزايش در پهنا [قطر] ممکن است تغييرات غيرمنتظره‌اي را در حجم لاستيك ایجاد کند.

پهناي لاستيك تفاوت حجم نسبت به حجم مبنا فشار نمونه
23 × 700 ميلي‌متر مبنا (صفر) 100 psi
25 × 700 ميلي‌متر 15 درصد بيشتر 85 psi
28 × 700 ميلي‌متر 33 درصد بيشتر از لاستيك 23 ميلي‌متري 65-70 psi

لاستيك‌هاي دوچرخه كوهستان حتي از اين هم عجيب‌تر هستند، مخصوصاً زماني كه بازي با اندازه‌هاي پلاس را شروع مي‌كنيد. يك سيستم 27.5 پلاس همان قطر خارجي لاستيك‌هاي اسماً بلندتر 29 اينچي را دارد، اما با حجم بيشتر.

پهناي لاستيك تفاوت حجم نسبت به حجم مبنا فشار نمونه
2.1 × 29 اينچ مبنا (صفر) 40 psi
2.3 × 29 اينچ 18 درصد بيشتر 32.8 psi
2.8 × 27.5 اينچ (اندازه جديد پلاس) 41 درصد بيشتر 23.6 psi

اينها نقاط شروع آزمايش هستند، نه مقادير مطلق. در واقع آنها يك قاعده كلي مناسب را درباره فشار لاستيك نسبت به اندازه آن در اختيار شما قرار مي‌دهند، اما در نهايت تنظيمي كه خودتان به آن مي‌رسيد تا حدود زيادي به شيوه دوچرخه‌سواري، وزن بدنتان و اينكه دوست داريد دوچرخه‌تان چطور به شما سواري بدهد، بستگي خواهد داشت.

3- شايد از فشار بيش از حدي استفاده مي‌كنيد
ما هميشه به مردم مي‌گوييم كه توصيه‌هاي توليدكنندگان را مطالعه كنند، اما لاستيك يكي از مواردي است كه شما درباره آن به توصيه‌هاي رسمي با دقت بسيار بالا نياز داريد، درغير اين‌صورت لاستيك‌هاي بيش از حد پُربادی خواهید داشت. توليدكنندگان لاستيك غالباً يك دامنه فشار را روي ديواره جانبي لاستيك چاپ مي‌كنند، اما اين دامنه براي كاربردهاي دنياي واقعي طراحي نشده است. فشار چاپ‌شده روي بخش جانبي لاستيك، يك «حداكثر فشار» توصيه‌شده است (مثلاً 9 bar كه معادل 130 psi است). در موارد ديگري، از عبارت «توصيه شده» در اين برچسب استفاده مي‌شود، اما فشار ذكرشده هيچ ارتباطي با استفاده دنياي واقعي ندارد (مثلاً 108 psi روي يك Panaracer GravelKing 28 ميلي‌متري).

4- ممكن است اندازه‌گيري درجه پمپ شما صحيح نباشد
بیشتر پمپ‌هاي زميني به همراه يك درجه عرضه مي‌شوند، اما وقتي ما پمپ‌هاي مختلف را در مقايسه با يك درجه فشار مستقل بررسي كرديم، ديديم كه آنها ممکن است تا حدود 10psi یا حتی بیشتر از آن هم اختلاف داشته باشند. اين موضوع خصوصاً زماني اهميت پيدا مي‌كند كه با فشارهاي پايين سروكار داريد، مانند لاستيك‌هاي پهن دوچرخه كوهستان (يا لاستيك‌هاي مسابقه‌اي سايكلوكراس) كه در آنها حتي چند PSI تفاوت نيز مي‌تواند در رابطه با درصد فشار كلي، غيرمعمولي باشد.
اگر مي‌خواهيد مطمئن شويد كه اندازه‌گيري فشار را دقيق انجام مي‌دهيد، يك درجه مستقل گزينه خوبي براي بررسي پمپتان است. گزينه‌ها در اين بخش از درجه ارزان Meiser (حدود 15 دلار) تا يك درجه ديجيتال با دقت فوق‌العاده بالا براي مصارف خاص از Kappius Components (160 دلار) متغير هستند. اگر از پمپ‌هاي مختلفي استفاده مي‌كنيد، دقت درجه بيشترين اهميت را دارد و اگر از يك پمپ استفاده مي‌كنيد و درجه هميشه مقادير را بالاتر يا پايين‌تر از چيزي كه هستند نشان دهد، مشكل كمتري خواهيد داشت، البته مادامي كه بدانيد اين اختلاف چقدر است.