چه موتورهای برقی را دوست داشته باشید، چه از آنها متنفر باشید، این محصولات برای ماندن اختراع شده‌اند. واقعا چه نیازی به تولید موتور برقی وجود دارد؟ ماشین‌های برقی موجود باتری‌های بسیار سنگینی دارن به همین علت پژوهشگران و مهندسان زیادی بر روی این موضوع کار می‌کنند. اما فناوری جدید باتری‌ها اجازه می‌دهند تا محفظه‌ی ذخیره‌ کننده‌ی برق بر روی موتورها سبک‌تر و کوچک‌تر باشند. اگر شما یک موتور سوار حرفه‌ای هستید، احتمالا موتورهای برقی برای شما گزینه‌ی ایده‌آلی به شمار نمی‌‎آید. اما اگر یکی از حامیان محیط زیست هستید، بهتر است با دیگر مزایای موتور برقی آشنا شوید.

مزایای خرید موتور سیکلت برقی:


صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها

هر چه زودتر موتور برقی را تهیه کنید، بیشتر در زمان و هزینه‌های خود صرفه‌جویی خواهید کرد. هزینه‌های نگهداری موتور برقی تقریبا صفر است. اما مانند سایر لوازم نقلیه، تقریبا سالی یک بار یا به ازای هر ۴۰ هزار کیلومتر لنت ترمز و تسمه‌ی آن باید تعویض شود. هم‌چنین نیازی به مراجعه به پمپ بنزین ندارید و زمانی که در خانه هستید، می‌توانید آن را شارژ کنید.

هزینه‌های پایین تعمیر و نگهداری

موتور برقی از قطعات بسیار کمتری نسبت به موتور سیکلت بنزینی ساخته شده است. همین موضوع باعث می‌شود هزینه‌های نگهداری از آن به شکل چشم‌گیری کاهش پیدا کند. در موتور سیکلت‌های بنزینی خبری از تعویض روغن، فیلتر یا کلاچ نیست. فقط باید به وضعیت لاستیک‌ها و عملکرد لنت توجه داشته باشید.

کاهش آلودگی‌های صوتی

موتورسیکلت‌های بنزینی بسیار پرسروصدا هستند و باعث اذیت و آزار سایر افراد می‌شوند. صدای موتور سیکلت‌های رایج از حد مجاز بالاتر است. افرادی که به طور دائم در معرض آلودگی صوتی ناشی از موتور سیکلت‌های بنزینی قرار می‌گیرند دچار عوارض جسمی متعددی از جمله  افزایش ضربان قلب، کاهش کیفیت خواب، بالا رفتن فشار خون و حتی آسیب‌های شنوایی می‌شوند.

آلودگی صوتی موتور سیکلت‌های برقی حدود یک هشتم مدل‌های بنزینی است. البته این سروصدای کم می‌تواند برای عابرین پیاده خطرناک باشد و آنها بدون شنیدن صدای موتور به مسیر خود ادامه دهند و دچار حادثه شوند. در حال حاضر بعضی از موتورهای برقی به صدای مصنوعی مجهز شده‌اند.

رانندگی راحت و آسان

در موتورسیکلت‌های برقی برخلاف مدل بنزنی خبری از دنده‌ها و عملکرد پیچیده‌ی آنها که افراد زیادی را می‌ترساند نیست. رانندگی با موتور برقی چندان چالش برانگیز نیست و می‌توان آن مشابه رانن یک اسکوتر دانست. بنابراین تنها مهارت کافی برای آن حفظ تعادل مانند دوچرخه سواری است.

 

معایب موتور سیکلت‌های برقی:

هزینه‌ی خرید

اگرچه تولید موتورهای برقی رو به افزایش است و استقبال از آنها نیز مناسب بوده اما هم‌چنان قیمت آنها در مقاسه با رقبای بنزینی بسیار بالاتر است. اما از آنجایی که هزینه‌ی نگهداری آنها بسیار بسیار کمتر است هم‌چنان می‌توان به عنوان یک گزینه‌ی مناسب به آن فکر کرد. اگر پرداخت نقدی این مبلغ برای شما سنگین است می‌توانید از گزینه‌ی خرید اقساطی موتور برقی استفاده کنید.

زمان شارژ

یکی از مهم‌ترین مشکلات موتورهای برقی، باتری لیتیوم یونی آنهاست. به طور کلی برای شارژ شدن کامل باتری به ۶ الی ۷ ساعت زمان احتیاج است. از دیگر چالش‌هایی که پیش روی موتورهای برقی قرار می‌گیرد تمام شدن شارژ باتری و نبود زیرساخت‌های لازم برای تامین انرژی موتور است. باتری‌های کنونی تنها می‌توانند برای مصارف شهری مورد استفاده قرار بگیرند.

وزن و سرعت موتور برقی

سرعت موتور برقی کاملا محدود است و در بهترین حالت به ۸۰ کیلومتر می‌رسد. به این ترتیب خرید موتور برقی محدودیت‌های زیادی را برای مصرف کننده به همراه می‌آورد. این وسیله برای مقصدهای طولانی چندان مناسب نیست و به درد مسافت‌های کوتاهی شهری می‌خورد. هم‌چنین به دلیل وجود باتری لیتیومی وزن آن سنگین است و با حساب وزن دو نفر سنگین وزن می‌تواند در جابجایی دچار مشکل شود.

خرید موتور برقی تا حدی زیادی به سبک زندگی و میزان استفاده‌ی شما از موتور بستگی دارد. هم‌چنین بودجه‌ای که برای خرید در نظر دارید و برندهای موجود در بازار می‌تواند تصمیم شما را تحت تاثیر قرار دهد. به دلیل بالا رفتن قیمت دلار، در حال حاضر برندهای مطرح خارجی مانند وسپا قیمت بسیار بالایی دارند و خرید آنها چندان مقرون به صرفه نیست. برندهای ایرانی مانند کویر، نوین سیکلت، نیرو محرکه‌ی پارسیان نیز از جمله برندهایی هستند که موتور سیکلت برقی تولید می‌کنند.