محمد جواد محمدي زاده : وسايل متحرك سالانه دو ميليون تن مواد آلاينده منتشر مي كنند.

به گزارش روابط عمومي وامور رسانه محمدجواد محمدي‌زاده در نخستين كنفرانس بين‌المللي دوچرخه شهري كه شنبه در هتل المپيك تهران برگزار شد، اظهار داشت: افزايش بي‌رويه مصرف انرژي اگرچه موجب رشد و توسعه صنعت شد و كشور را در مسير بالندگي هدايت كرد، اما آثار زيانباري در گسترش آلاينده‌ها از طريق احتراق ناقص در اتمسفر ايجاد كرد.

وي ادامه داد:‌ اين يك دغدغه بين‌المللي و نگراني جهاني است كه بشر سخت با آن دست به گريبان است.

محمدي‌زاده افزود: 30 درصد انرژي دنيا مستقيماً در موضوع حمل و نقل استفاده مي‌شود و تبعات آن آلودگي هوا،‌آلودگي صوتي و آسيب‌هايي كه محيط از جمله بشر از آن مصون نيست، است.

وي گفت: خوشبختانه در سند چشم‌انداز 1404 خصوصاً براي شهرهاي بزرگ و بالاخص تهران در ارتباط با داشتن سيستم حمل و نقل پاك جهت‌گيري شده و توقع ما وجود سيستم‌هاي ايمن، راحت، پاك و ارزان در مسير توسعه كشور است.

وي ادامه داد: بنده بر ‌ پاك بودن سيستم حمل و نقل تأكيد دارم و اين تكليف و وظيفه‌اي است كه برعهده تصميم‌سازان كشور گذاشته شده است؛ براين اساس جهت‌گيري 9 تا 10 درصدي در خصوص حمل و نقلي كه پايه آن دوچرخه است و جهت‌گيري 15 درصدي تهيه زيرساخت‌ها، مديريت و اجراي حمل و نقل شهري با طرح استفاده از دوچرخه تكليفي است كه بر دوش ما سنگيني مي‌كند.

محمدي‌زاده با طرح اين پرسش كه چقدر ما در زيرساخت‌هاي شهري خود مسيرهاي استفاده از دوچرخه را تعبيه و طراحي كرده‌ايم، گفت: در هيچ منطقه‌اي از كشور كار جدي در اين زمينه انجام نشده است البته در شهرهاي كاشان، يزد و قم بخشي از مردم به صورت سنتي از دوچرخه استفاده مي‌كنند و در منطقه 22 شهر تهران نيز فعاليت‌هايي انجام شده اما تا جهت‌گيري 15 درصدي در حوزه زيرساخت‌هاي حمل و نقل با مدل دوچرخه هنوز در ابتداي راه هستيم.

وي افزود:‌ در كشورهاي زيادي چه در اروپا و چه در قلب آمريكا و آسيا از دوچرخه استفاده فراوان مي‌شود بطور مثال در كشور چين بين 11 تا 47 درصد از دوچرخه استفاده مي‌كنند و در شهرهاي بزرگ هندوستان بين هفت تا 15 درصد و در شهرهاي كوچك و متوسط بين 13 تا 21 درصد از مردم با دوچرخه جابه‌جا مي‌شوند.

محمدي‌زاده تصريح كرد: دوچرخه فقط براي تفريح نيست و براي معيشت، اقتصاد و جابه‌جايي استفاده مي‌شود همچنين در شهرهاي بزرگ و متوسط كشورهاي پيشرفته بين 35 تا 60 درصد از مردم حداقل يك دوچرخه در خانه خود دارند و در شهرهاي كوچك و متوسط 33 تا 48 درصد از مردم يك دوچرخه دارند.

محمدي زاده اذعان كرد: امروزه متأسفانه جوانان ما دوچرخه‌سواري بلد نيستند بطور مثال در دانشگاه استنفورد سانفرانسيسكو تمام دانشجويان از دوچرخه استفاده مي‌كنند در حالي كه در دانشگاه‌هاي ما دانشجويي كه از دوچرخه استفاده كند، كم است.

محمدي‌زاده با طرح اين پرسش كه چند دانشجو داريم كه دوچرخه داشته باشند؟ گفت: ايده‌آل دانشجويان ما اين است كه پول كه به دستشان مي‌رسد، فوري بروند و پرايد يا 206 بخرند بنابراين يك اشكال فرهنگي در ساختار فكري جامعه ما وجود دارد.

وي ادامه داد: در حال حاضر ما بر اين موضوع فشار مي‌آوريم كه صنعت خودرو را به “يورو4” و “يورو5” برسانيم در حالي كه دوچرخه، پاك، سالم و ارزان است؛ آيا دليلي دارد كه ما انرژي خود را بر سر چيزي گذاشته‌ايم كه مبناي آن فسيل است و آلودگي توليد مي‌كند؟

معاون رئيس جمهور خاطرنشان كرد: وسايل متحرك در كشور ما سالانه يك ميليون و 886 هزار و 400 تن مواد آلاينده را در اتمسفر منتشر مي‌كنند كه خودروهاي شخصي به دليل مديريت نادرست رو به تزايد 830 هزار تن آلايندگي ايجاد مي‌كند.

وي ادامه داد: اگر اين سهم را جابه‌جا كنيم، ظرف 10 سال آينده با افزايش استانداردها رقم 830 هزار تن را به رقم 283 هزار تن آلايندگي كاهش دهيم.

محمدي‌زاده افزود: در برنامه پنجم توسعه قرار است كه سهم 70 بر 30 درصد حمل و نقل عمومي افزايش يابد ولي در خصوص استفاده از دوچرخه بايد اين رقم به پنج درصد برسد و بايد با سياست‌هاي سختگيرانه اين رقم را برآورد كنيم ضمن اينكه اين كار نيازمند طراحي، اجرا، فرهنگ‌سازي و الگوسازي به موقع و درست است. در سطح جهاني دي‌اكسيد كربني كه منتشر مي‌شود، رشد آن از توليد صنعتي و خودرو يك ونيم درصد بالاتر است؛ براساس آمار سالانه يك و نيم ميليون تلفات در اين حوزه داريم كه البته آمار دقيقي در ايران در مورد علت مرگ و مير وجود ندارد اما بيشتر مرگ و ميرها بيشتر ناشي از بيماري‌هاي قلبي و ريوي ناشي از آلودگي‌ها است.

وي تصريح كرد: در كشورهايي كه از دوچرخه استفاده مي‌كنند ميزان ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و ريوي به نصف مي‌رسد و علت آن اين است كه نه تنها دوچرخه يك نوع ورزش محسوب مي‌شود بلكه در كاهش آلايندگي‌ها نيز تاثير فراواني دارد.

محمد‌ي‌زاده با اشاره به اينكه افزايش آلودگي صوتي گفت: آلودگي صوتي نيز افزايش يافته و اخيراً ما در سازمان محيط زيست در اين خصوص آئين‌نامه‌اي نوشته‌ايم چرا كه شهرهاي بزرگي مانند تبريز، اصفهان، تهران بيشتر از موضوع آلودگي صوتي رنج مي‌برند.

وي با بيان اينكه نكته مهم در خصوص دوچرخه‌سواري اين است كه دوچرخه در سفر كوتاه و در سفرهاي تركيبي جوابگو است، گفت: تصور بر اين است كه ظرف 10 سال آينده 10 ميليون خودرو و 10 ميليون موتورسيكلت توليد مي‌شود ولي بايد سالي يك ميليون دوچرخه توليد شود و در عين كيفيت، كارايي و اثربخشي بايد ارزان نيز باشد تا تمام اقشار جامعه حتي قشر ضعيف نيز قدرت خريد دوچرخه را داشته باشند.

رئيس سازمان با اشاره به سخنان رياست جمهوري گفت: رئيس جمهور تأكيد دارد كه استفاده از دوچرخه بايد افزايش يابد و اصلاح تفكر را اولويت اول مي‌داند؛ كار فرهنگ‌سازي بايد در رسانه‌ها صورت گيرد و با بكارگيري مشاوران حمل و نقل، ساماندهي دوچرخه در سطح معابر ايجاد شود.

وي ادامه داد: همچنين بايد براي كساني كه كهولت سني و ناتواني جسمي دارند، دوچرخه برقي توليد شود و اين نويد را مي‌‌دهم كه بنده سفري را به خارج از كشور خواهم داشت تا دوچرخه‌سازان را براي استفاده از تكنولوژي برقي توانمند كنيم.

معاون رئيس جمهور تصريح كرد: دوچرخه براي بعضي از افراد تفنن و براي برخي وسيله كار محسوب مي‌شود كه در اين خصوص بايد متناسب با كاربري دوچرخه طراحي مناسب انجام شود و انواع دوچرخه را براي انواع سنين و انواع كاربري‌ها توليد كنيم.

محمدي‌زاده با اشاره به وظايف دستگاه‌هاي مختلف گفت: موضوع ديگر نقش دستگاه‌هاي مختلف مانند وزارتخانه‌هاي راه و شهرسازي، صنايع‌، معادن و تجارت و شهرداري‌ها است تا موضوع طراحي‌هاي شهري، مديريت ترافيكي، مشخص كردن لاين براي حركت دوچرخه، ايجاد پاركينگ‌ و سامانه‌هاي ترافيكي و مهندسي ترافيك در سطح معابر را ايجاد كند.

وي در پايان خاطرنشان كرد:‌ در حوزه قانونگذاري خلاء‌هاي جدي در خصوص استفاده از دوچرخه وجود دارد ضمن اينكه بومي‌سازي معيارهاي بين‌المللي نيز مهم است و اميدواريم بحث پنج درصد كه مي‌تواند موفق شود، با سياست‌هاي اصولي قابل انجام باشد.

 

منبع: وب سایت سازمان حفاظت محيط زيست