مشخصات اجزای یک کفش خوب ورزش اسکیت skate

1- بدنه اسکیت که از جنس پلاستیک سخت یا در کفش های حرفه ای از ترکیبات کربن استفاده می شود .

اجزایی که روی کفش  ورزشی اسکیت می باشد شامل : کلیپس ، چسبک و بندهای محکم کننده

2- ترمز : که در انتهای کفش قرار دارد و معمولاً زیر پای راست قرار گرفته است

3- جوراب : که جوراب کفش بایستی ضخامت کافی را دارا باشد.

4- ترک یا تیغه : زیر کفش قرار گرفته که از جنس های پلاستیکی یا تیغه های فلزی می باشد که روی ترک سوراخ هایی جهت قرار گرفتن پیچ ها تعبیه شده است . طول ترک ها در اسکیت های سرعت و استقامت بلندتر و در اسکیت های هاکی ، نمایشی و مبتدی کوتاه می باشد .

5- بلبرینگ ها و بوش ها : که هر چرخ شامل دو بلبرینگ و بوش های داخلی و خارجی می باشند . بلبرینگ به نسبت تعداد دور در دقیقه آن و کیفیت به انواع مختلف تقسیم می شوند که علامت مشخصه آن با ABC مشخص می گردد  که شماره جلوی آن نشان دهنده تعداد دور در دقیقه میباشد مثلا ABC5 5000 دور در دقیقه است تقسیم بندی بلبرینگ ها به ترتیب کیفیت از پایین به بالا ABC7 , ABC5 , ABC3, ABC1 و میکرو (Micro) و SKFMicro و همچنین پیچ و مهره که چرخ را بر روی ترک فیکس و ثابت می کند .

6- چرخ ها : چرخ ها یکی از مهمترین اجزای اسکیت می باشد که بایستی نسبت به انتخاب جنس و قطر آن توجه لازم مبذول گردد .در لبه خارجی چرخ ها دو مشخصه قطر و جنس آن وجود دارد که با علائم قطر چرخ با حرف MM و جنس آن با حرف A نمایش داده شده است . در اسکیت سرعت از چرخ ها با قطره های بالاتر که حداکثر آن MM110 می باشد و در رشته های دیگر ازچرخ های با قطرهای پایین تر استفاده می گردد. جنس چرخ ها نسبت به زمینی که استفاده می شود و رشته ورزشی مورد استفاده متفاوت  است. برای سالن و زمین های صیقلی از چرخ های نرم تر و جهت آسفالت و جاده از چرخ های با A بالاتر استفاده می شود .

لوازم ایمنی ورزش اسکیت

ورزش اسكيت اگرچه براي بسياري از افراد بيش از ورزش، يك تفريح محسوب مي‌شود اما به تجهيزاتي نياز دارد كه اگر تهيه نكنيد ممكن است دچار صدمات جبران‌‌ناپذيري شويد. براي اسكيت كردن غير از كفش اسكيت كه همه آن را مي‌شناسند، به وسايل ايمني ديگري نيز نياز داريم و هرگز بدون اين وسايل ايمن نبايد اسكيت كرد. از جمله اين لوازم ايمني مي‌توان به زانو بند، آرنج بند، كلاه و کف بند اشاره كرد.

زانوبند و آرنج بند براي جلوگيري از صدمه در هنگام زمين خوردن است و کف بند براي جلوگيري از صدمه كف دست است. از آنجا كه افراد در هنگام زمين خوردن، دست‌ها را براي حفاظت از ساير قسمت‌هاي بدن سپر مي‌كنند، کف بند مي‌تواند از صدمه كف دست جلوگيري كند. كلاه هم براي جلوگيري از هر نوع صدمه سر يا جمجمه اهميت زيادي دارد.

قیمت کفش های ورزش اسکیت در بازار تهران (ایران)

لوازم ایمنی اسكيت، قيمت بالايي ندارند و مي‌توان با 10 تا 12 هزار تومان آنها را خريداري كرد. اما در خريد كفش اسكيت بايد بسيار دقت كرد چرا كه هم جيب شما حسابي خالي مي‌شود و هم اشتباه در خريد آن مي‌تواند باعث صدمه استخوان پا شود.

اين روزها بازار تهران از كفش‌هاي چيني اشباع شده؛ طوري كه اگر كفشي مشاهده كرديد كه روي آن نوشته بودند ساخت ايتاليا باور نكنيد، مخصوصا اگر قيمت آن 50 يا 60 هزار تومان باشد. بعضي از اين كفش‌هاي چيني مثل ساير توليداتي كه بازار ايران را تسخير كرده، اجناسي درجه 3 هستند اما مي‌توان كفش‌هاي اسكيت خوبي در حدود  190 تا 200 هزارتومان هم پيدا كرد.

در مجموع كفش‌هاي اسكيت 32 هزارتوماني تا 700 هزار توماني را مي‌توان در فروشگاه‌هاي لوازم ورزشي يافت. البته كفش‌هاي 700 هزار توماني از نوع حرفه‌اي هستند.

فروشندگان لوازم ورزشي در ميدان منيريه در مورد خريد كفش اسكيت تأكيد مي‌كنند كه ابك (ABEK) كفش، تعيين كننده مرغوبيت كفش است. قطر چرخ و نوع آن هم داراي اهميت زيادي است. پس دقت كنيد كفش اسكيتي كه مي‌خواهيد بخريد، چرخهای روان داشته باشد. اگر چرخ آن را با دست چرخانديد اما متوقف شد، بدانيد اين كفش اسكيت، كفش مناسبي براي خريدن نيست.

تِرك كفش، بخشي است كه چرخ‌هاي كفش روي آن قرار دارند. بهترين نوع ترك كفش اسكيت حرفه‌اي از جنس كربن است با اين حال ترك‌هاي فلزي هم كيفيت خوبي دارند اما نه در سطح حرفه‌اي. دقت كنيد رويه كفش اسكيت نرم باشد و از خريدن كفش اسكيت با رويه سخت خودداري كنيد. جنس قفل‌هاي كفش اسكيت هم از اهميت زيادي برخوردار است. بايد دانست كه هنگام خريد كفش اسكيت حرفه‌اي، لوازم ايمني آن فروخته نمي‌شود و بايد لوازم را به صورت جداگانه خريداري كرد.

بهترين محل تمرين، سالن‌هاي اسكيت است كه معمولا حدود 2 هزار تومان در ساعت هزينه دارد، در حالي كه اگر كفش اسكيت نداشته باشيد و بخواهيد كفش هم كرايه كنيد. اين مبلغ به 5 هزار تومان مي‌رسد. مربيان اين رشته هم بين 5 تا10  هزار تومان در ساعت براي آموزش اسكيت، شهريه و دستمزد مربیگری دريافت مي‌كنند.

 

منبع: شرکت رکاب شهر تیوا