رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: هر ایرانی به طور متوسط ۳.۵ بار در سال به پزشک مراجعه می کند یعنی ایرانیان سالانه ۲۲۰ میلیون بار به پزشک می روند، تعداد شکایات از پزشکان هم در ایران از کشورهای پیشرفته کمتر است اما پارسال متخصصان زنان بیشترین شکایت را داشتند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، شهاب‌الدین صدر در حاشیه افتتاحیه سومین همایش ملی مسئولان قضایی سازمان نظام پزشکی سراسر کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در بررسی شکایت‌هایی که از سال 87 تا سال 89 و شش ماهه اول سال 90 صورت گرفته بیشترین شکایات مربوط به متخصصان زنان و مامایی، پزشکان عمومی، دندانپزشکان، ارتوپدی و جراحی عمومی بوده است که طی این سال‌ها رتبه این 5 صنف جابه جا شده است.

وی افزود: به عنوان مثال در سال 88 بیشترین شکایت از پزشکان عمومی و در سال 89 از متخصص زنان و زایمان بوده است. اما بیشترین شکایت حاکی از آن نیست که بیشترین تخلف هم در این صنف‌ها رخ داده است. به عنوان مثال در رشته زنان و مامایی پزشک با جان دو انسان روبه‌روست و سلامت مادر و نوزاد مطرح است که اگر آسیبی در کار باشد گاهی نارضایتی مربوط به مادر است و گاهی مربوط به نوزاد در نتیجه میزان شکایت بالا می‌رود.

صدر توضیح داد: همچنین راجع به پزشکان عمومی باید گفت این گروه سه چهارم کل پزشکان کشور را،با جمعیتی حدود ۸۰ هزار نفر تشکیل می‌دهند و همین تعداد زیاد قاعدتاً شکایت زیاد را نیز به دنبال خواهد داشت. همین‌طور راجع به دندانپزشکان که بعد از این صنف 22 هزار و 500 دندانپزشک هستند. از طرفی معمولا تصادفات، اتفاقات و حوادث باعث شکستگی‌های مختلف می‌شود، و عوارض ناشی از ارتوپدی در حرکات افراد نمایان می‌شود و در نهایت نارضایتی و شکایت بیشتری را در پی دارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تشریح کرد: در مورد جراحان عمومی چون محدوده کاری وسیع‌تر است و جراحی روی اندام‌های مختلف انجام می‌شود در نتیجه احتمال شکایت هم افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه در سال 89 پس از رسیدگی به شکایات موردی نداشتیم که پزشک به طور کامل از طبابت محروم شود تصریح کرد: از مجموع پرونده‌های سال 89 کلاً 12 مورد پزشکان از ۳ ماه تا یک سال از طبابت در محل کار خود محروم شدند، در 4 مورد پزشک از ۳ ماه تا یک سال از طبابت در کل کشور محروم شده و ۳ مورد هم پزشک از یک تا 5 سال از طبابت در کل کشور محروم شده است.

وی نرم استاندارد مراجعه مردم به پزشک را 3.5 بار در سال عنوان کرد و گفت: با در نظر گرفتن جمعیت حدود 220 میلیون مراجعه در سال به پزشکان داریم که از نظر تعداد شکایت قابل مقایسه با کشورهای پیشرفته نیست. به عنوان مثال در مطالعه‌ای که در 50 ایالت آمریکا در  انجام شده 89 هزار مرگ ناشی از قصور پزشکی در بین آمریکایی ها رخ داده که همین مطالعه که در 5 سال بعد تکرار شد این آمار به 195 هزار نفر رسیده است. در حالی که کل پرونده شکایت‌های تشکیل شده در کشور 5 هزار و 241 مورد بوده که هزار و 54 مورد آن تفاهم شده و برای مابقی در دادسرا پرونده تشکیل شده است.

صدر همچنین اظهار داشت: پزشکان تا سی‌ام آذرماه فرصت دارند تا برای تمدید پروانه خود اقدام کنند و نصب پروانه جدید از ابتدای دی‌ امسال در مطب‌ها اجباری است.

البته یادمان باشد که ما در کشوری هستیم که نتیجه ای از شکایاتمان بدست نمی آوریم- البته اگر محلی را برای اعاده دادرسی بیابیم _ و این تعداد هم فقط بخاطر بسیار حاد بودن آنها و وجود افرادی که پیگیری کنند است!