دوچرخه سواری

براساس مصوبه هیأت وزیران، سازمان تربیت بدنی موظف شد با همکاری سازمان‌های دست اندر کار با هدف اشاعه ورزش همگانی تدوین طرح استفاده عمومی از دوچرخه را در دستورکار خود قراردهد.

هیأت وزیران مصوبه‌ای را تصویب کرد که براساس آن تدوین برنامه عملیاتی مدیرت عوامل موثر بر سلامت جامعه برعهده وزارت بهداشت و سازمان‌های ذیربط قرار گرفت و براساس آن این وزارتخانه موظف شد با همکاری معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبری ریاست جمهوری نسبت به تدوین این برنامه در چارچوب سیاست‌های برنامه پنجم توسعه در سال 89 اقدام کند.

طبق این مصوبه وزارت بهداشت موظف شده است نسبت به تعیین و اعلام اقلام اطلاعاتی مورد نیاز برای تهیه بانک اطلاعات عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت اقدام و به مرکز آمار ایران اعلام کند و مرکز آمار ایران هم باید نسبت به تولید یا جمع‌آوری آمارهای مورد نیاز و ایجاد بانک‌ اطلاعاتی حداکثر تا پایان سال 1389 اقدامات لازم را انجام دهد.

این مصوبه در شرایطی از طرف هیأت دولت به وزرات بهداشت ابلاغ می‌شود که مدتی پیش هم نمایندگان کمیسون بهداشت و درمان مجلس نسبت ابلاغ مصوبه‌ای از طرف دولت در رابطه با بحث سلامت عمومی تاکید داشتند و به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت مباحث سلامت در جامعه، این دغدغه در بین اعضاء هیأت دولت به وجود آمده و از این پس شاهد ابلاغ مصوبه‌هایی از این دست خواهیم بود.

چهار ابلاغیه در دل یک مصوبه

اما مصوبه روزگذشته هیات دولت دارای نکات قابل توجهی است که از آن جمله می‌توان به چهار ابلاغیه مهم و تاثیر گذار در یک مصوبه اشاره کرد، بر این اساس تصمیمات عملی برای ریشه کنی مالاریا و سالک، ساماندهی فروشندگان دوره گرد مواد غذایی،میزان نمک و شکر استاندارد و ترویج فرهنگ ورش همگانی و استفاده از دوچرخه در دستور کار سازمان‌های دست اندرکار قرار خواهد گرفت.

همچنین استانداران استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان موظف شده‌اند با هدف حذف مالاریا در سطح استان‌های مذکور نسبت به ایجاد کارگروه حذف مالاریا در زیرمجموعه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با عضویت دستگا‌ه‌های ذی‌ربط به منظور تهیه برنامه عملیاتی مربوط شامل اقدامات و اعتبارات مورد نیاز برای حذف مالاریا ظرف سه سال اقدام کنند.

دکتر سیدعلیرضا مرندی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این مورد به «جوان» گفت: مصوبه هیات وزیران مبنی بر تدوین برنامه عملیاتی مدیریت عوامل موثر بر سلامت جامعه آغاز حرکت جدی دولت و مجلس برای توجه به بحث سلامت در جامعه است البته این 4 مصوبه ناکافی است و تنها بخشی ازدغدغه‌های بخش سلامت جامعه را برطرف می‌کند.


بیماری‌های غیر واگیر دشمن سلامت است، دوچرخه سواری کنید

عضو کمیسیون بهداشت و درمان با با اشاره به بند چهارم این مصوبه مبنی بر ترویج فرهنگ دوچرخه سواری افزود: در شرایط کنونی با توجه به آمار موجود و مراجعه مردم به مراکز درمانی بیماری‌های غیر واگیر همچون درد عضلانی و فقر حرکتی از جمله مهمترین بیماری‌های عمومی جامعه است که ترویج فرهنگ دوچرخه سواری می‌تواند تا حد زیادی در کاهش آمار بیماری‌های ناشی از فقر حرکتی موثر باشد.

مرندی براین باور است که در هر کدام از بخش‌های مصوبه جدید دولت باید به سلامت زنان و دختران توجه جدی شود و در غیر این صورت اقدامات و راهکارهای ارتقاء بخش سلامت نتیجه مطبلوب را نخواهد داشت.

عوامل اجتماعی اثر مستقیم بر سلامت عمومی دارد

اما محمد نظری کارشناس سلامت و استاد دانشگاه در رابطه با اهمیت ابلاغ مصوبه جدید دولت در بخش سلامت به «جوان» گفت: در حقیقت مهم ترین عامل مؤثر بر سلامت در جوامع، عوامل اجتماعی است و 50 درصد عوامل مؤثر بر سلامت را عوامل اجتماعی تشکیل می‌دهد .

نظری با بیان اینکه ژن و عوامل بیولوژیک 15 درصد، عوامل پزشکی 25 درصد، عوامل رفتار فردی و اجتماعی 10 درصد در این خصوص نقش دارند می‌افزاید: این مساله ضرورت توجه مسوولان و برنامه ریزان کشور برای حل معضلات اجتماعی و انجام تحقیقات در این زمینه را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به این مطلب که پیگیری دولت در رابطه با اجرایی شدن این مصوبات ضروری است ؛اظهار داشت : تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که بسیاری از مصوبات دولت در بخش سلامت توسط سازمان‌های دست اندر کار به درستی اجرایی نشده است و این تجربه لزوم پیگیری مستمر برای اجرایی شدن اینگونه از مصوبات را دوچندان افزایش می‌دهد.

 

سايت منبع