دوچرخه SplinterBike را می توان یکی از شاهکارهای مهندسی نامید. این دوچرخه به صورت ۱۰۰ درصد از چوب ساخته شده و در آن خبری از پیچ، مهره، فلز، پلاستیک یا رزین نیست. یعنی فقط چوب و چوب و چوب.

ایده این کار، پس از یک تور گردشگری در سپتامبر سال پیش، و کل کل با دوستش جیمز، به ذهن مایکل تامپسون صنعتگر خطور کرد. زیرا مایکل همیشه می گوید که وی می تواند هر چیزی را با چوب بسازد.

هرچند که دوچرخه چوبی چیز جدیدی نیست ، اما این محصول بی گمان اولین مدل تمام چوبی قابل سوار شدن است. ساخت این دوچرخه ۳۲ کیلوگرمی، بیش از آن هم ۱۰۰۰ نفر-ساعت کار برده است. پدال ها و فرمان این دوچرخه هم از دسته جارو ساخته شده اند. محورهای آن هم از جنس Ekki هستند که از دهانه رودخانه Norfolk Broads استخراج شده اند. این چوب به شکل وسیعی در ساخت پلها و اسکله ها به کار می رود. علاوه بر استحکام فوق العاده، ایکی به شکل جالب توجهی در برابر پوسیدگی مقاوم است.


چرخ دنده ها، چرخ ها و قاب دوچرخه هم از تخته های درخت غان است که در ساخت مبلمان کاربرد دارد. تانپسون می گوید از چوب هایی استفاده کرده است که به صورت طبیعی روغن دفع می کنند. این کار باعث می شود اجزاء دوچرخه خود به خود روغن کاری شوند.


اما زنجیر چرخ چوبی را چگونه ساخته است؟
در این دوچرخه، زنجیرچرخ با یک چرخ دنده ۱۲۸ دندانه ای بسیار بزرگ جایگزین شده است که مستقیما به چرخ عقب متصل شده و چرخ را به حرکت در می آورد.

دوست تامپسون قصد دارد که با این دوچرخه به ثبت رکورد سرعت بپردازد و امیدوار است که به سرعتی بالاتر از ۴۸ کیلومتر در ساعت دست بیابد. این سرعت هر میزان که باشد، اولین ثبت رکورد سرعت برای دوچرخه چوبی در دنیا خواهد بود. البته اگر بتوانند از پس هزینه ۱۲۰۰۰ دلاری کلوب ثبت رکورد سرعت بر بیایند.


منبع : www.narenji.ir