علیرضا عباسی صادق مدیر عامل انجمن دوچرخه سواری پروانه سبز اظهار داشت: این طرح برای عموم مردم و به منظور گسترش فرهنگ استفاده از دوچرخه و جلوگیری از گرم شدن زمین و آلودگی هوا انجام می شود.
عباسی که کارشناس محیط زیست است، خاطر نشان کرد: این طرح از دو سال گذشته با آموزش 200 نفر از گروه های سنی مختلف از سوی انجمن دوچرخه سواری پروانه سبز آغاز شده بود که با استقبال فدراسیون دوچرخه سواری، از سال 89 به صورت مدون انجام خواهد شد.
وی افزود: در سال آینده آموزش دوچرخه سواری با حضور استادان برجسته، در 36 سرفصل و سه دوره برگزار خواهد شد و شرکت کنندگان پس از پایان آموزش، گواهی پایان دوره دریافت خواهند کرد.
مدیر عامل انجمن دوچرخه سواری پروانه سبز گفت: این آموزش ها تاکنون از سوی اعضای این انجمن در مکان های عمومی مردم مانند پارک ها و فرهنگسراها برگزار شده است.
وی خاطر نشان کرد: حتی در مواردی اعضای انجمن به ادارات، دانشگاه ها و مدارس مراجعه کرده تا این گروهها آموزش دوچرخه سواری ببینند.
عباسی اظهار داشت: انجمن دوچرخه سواری پروانه سبز، پروژه های مهمی را در روز هوای پاک در سال های 80 تا 83 در سطح تهران انجام داده بود که در سال 83 موفق به دریافت جایزه ملی محیط زیست شد.
استفاده از دوچرخه، سال هاست در بسیاری از کشورهایی که با مشکلات جمعیتی، ترافیک، آلودگی هوا و محیط زیست روبرو هستند، رایج است.
بهبود سلامت بدن، کاهش خطر حملات قلبی و ابتلا به برخی سرطان ها و نیز کاهش میزان چاقی از جمله مزایای استفاده از دوچرخه است.
بر اساس آمار، تنها در شهر پکن، پایتخت چین چهار میلیون دوچرخه مورد استفاده قرار می گیرد.
در ژاپن نیز در سال دو هزار میلادی 80 میلیون دوچرخه مورد استفاده بوده است.
در کشورهای غربی نیز تلفیقی از استفاده از دوچرخه و سایر سیستم های حمل ونقل بسیار رایج است؛ به طوریکه عده زیادی برای رسیدن به ایستگاههای مترو یا اتوبوس از دوچرخه استفاده می کنند و با رسیدن به این ایستگاهها سفر را با وسایل دیگر ادامه می دهند.
روش تلفیقی، معمولا در شهرهایی بیشتر رواج دارد که ساختار شهری اجازه استفاده طولانی از دوچرخه را نمی دهد. برای مثال در هلند و دانمارک حجم زیادی از سفرهای ریلی شهری با استفاده از دوچرخه آغاز می شود. بکارگیری روش تلفیقی در ژاپن یکی از موفق ترین نمونه هاست .
در ژاپن به طور روزانه حدود سه میلیون دوچرخه در ایستگاه های مترو پارک می کنند که پنج برابر میزان موجود در سال 1975 و چندین برابر میزان استفاده از ماشین در حمل ونقل است.
در ژاپن، رایج شدن این روش منجر به تصویب قانونی برای احداث پارکینگ دوچرخه در نزدیکی ایستگاههای مترو در سال 1973 شد.
استفاده از دوچرخه در سفرهای شهری در اروپا با رشد بسیاری مواجه بوده است.
مسوولان شهر پاریس، پایتخت فرانسه با آغاز فصل تابستان دوچرخه های رایگان در ایستگاه های تعیین شده در اختیار شهروندان قرار می دهند. پاریس 371 کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه سواری دارد .
منبع: www.ttic.ir