ايجاد مسيرهاي دوچرخه سواري در شهرها و کلان شهرهاي جهان به عنوان يکي از طرح هاي فوريتي و مورد نياز مديريت شهري، شهرداري تهران را نيز متقاعد به انجام چنين پروژه اي کرد تا جايي که شهردار تهران به تازگي منطقه 8 را به عنوان پايگاه آزمايشي براي انجام اين طرح معرفي کرد.
«طرح ايجاد مسيرهاي دوچرخه سواري در شهرها و نگاه شهرداران کلان شهرها به اين پروژه باعث شده تا به تازگي شاهد گسترش خطوط دوچرخه سواري در شهرها باشيم به گونه اي که شهروندان براي سفرهاي درون شهري خود از دوچرخه به جاي خودرو استفاده مي کنند.» «بيشتر شهرهاي دنيا مانند لندن، نيويورک، آمستردام، پاريس و ملبورن در اين خصوص و ايجاد مسيرهاي جداگانه دوچرخه سواري موفقيت قابل قبولي داشته اند.» اين جملات بخشي از صحبت هاي شهردار سيدني، «کلور مور» است که به تازگي انجام چنين طرحي را نيز در شهر سيدني آغاز کرده است.به گفته شهردار سيدني، ايجاد 35 کيلومتر مسيري که تنها براي دوچرخه تعيين شده باعث افزايش 500 درصدي ايجاد فرهنگ دوچرخه سواري در شهر مي شود. شهردار سيدني در حالي اين جملات را مي گويد که براساس برنامه ريزي هاي انجام شده در شهر سيدني در سال 2007، 55 کيلومتر مسير دوچرخه سواري جدا از جاده هاي مخصوص اتومبيل در نظر گرفته شده است.«کلور مور» مي گويد: «برنامه ريزان شهري در حال تحقيق و بررسي چگونگي گسترش سريع شبکه مسيرهاي دوچرخه سواري در سراسر شهر سيدني از جمله دستورالعمل هاي محلي هستند و به محض آماده شدن اين شبکه تمامي ساکنان از انجام چنين طرحي سودمند خواهند شد.» «دوچرخه سواري هيچگونه گازي توليد نمي کند، آلودگي را کاهش مي دهد و در حالي که موجب کاهش ترافيک است باعث مي شود تا شهروندان به لحاظ سلامتي و تندرستي از شرايط مناسبي برخوردار شوند.» شهردار سيدني با بيان اين جملات در ادامه مي گويد: شهر سيدني هم اکنون داراي 35 کيلومتر خيابان هاي محلي است که مسيرهاي دوچرخه سواري جداشده از پياده روها و مسيرهاي اتومبيل رو در آن قابل ساخت است.به گفته شهردار سيدني در سال 2030 اين شهر داراي چند شبکه خطوط دوچرخه سواري و پياده روي ايمن و جذاب براي شهروندان خواهد شد و دولت مرکزي استراليا نيز به منظور انجام طرح هاي زيرساخت هاي شهري بودجه اي را براي چنين طرح حياتي که در کاهش آلودگي محيط زيست نيز موثر است فراهم مي کند.به گزارش شهر، اين در حالي است که در منطقه 8 تهران نيز مسير هايي براي عبور دوچرخه سواران در نظر گرفته شده که به گفته مسولان کار طراحي شبکه ها به پايان رسيده و مسير هاي تعيين شده در حال آماده سازي است.ايجاد سه نوع مسير براي عبور دوچرخه سواران در نظر گرفته شده است که در بخشي از خطوط به صورت اختصاصي تنها دوچرخه رفت و آمد مي کند. همچنين درمسير هايي، خطوطي از خيابان به اين منظور جدا شده است ودر بعضي از معابر نيز دوچرخه به عنوان يک وسيله نقليه همراه با ساير خودرو ها اجازه عبور دارد. اين اين در حالي است که هاشمي تشکري، در مقام معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران نيز با تاکيد بر اهميت دوچرخه سواري به عنوان يک وسيله نقليه در دسترس، از اهتمام مديريت شهري بر توسعه دوچرخه سواري در پايتخت مصصم است. وي با بيان اين که اين وسيله نقليه در دسترسي هاي محلي، مسير هاي کوتاه، معابر غربي -شرقي و شهرک هاي اقماري به راحتي قابل استفاده است.» مي گويد: دوچرخه سواري ورزشي است که از طريق ورزيدگي جسم و شادابي روح به سلامتي کمک مي کند و در شهري مانند تهران که با خطر آلودگي هوا مواجه است اهميت مضاعفي دارد. همچنين مصوبه مورخ 68/10/25 شوراي عالي شهرسازي و معماري کشور درباره توصيه به ايجاد مسير هاي مخصوص عبور دوچرخه در تمام شهرهاي بزرگ کشور، تاکيد دارد و به ترويج دوچرخه سواري به عنوان گزينه اي براي کاهش استفاده از خودروهاي سواري در الگوي مصرف حمل و نقل شهري در دستور کار مديريت شهري تهران تاکيد دارد.با اين وجود بايد منتظر بمانيم و ببينيم با توجه به آنچه به عنوان افق و چشم انداز شهري در طرح جامع ديده شده است مسير هاي دوچرخهسواري و ايجاد فرهنگ آنن در ميان جوانان تا چه اندازه شکل عملي و کاربردي به خود مي گيرد و آيا دولت ها نيز که هميشه دغدغه کاهش مصرف سوخت را به سينه مي زنند حمايتي از طرح شهرداري خواهند کرد؟