جامعه > سلامت  – نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد در مجموع فواید دوچرخه سواری در محیط‌ های شهری بیش‌تر از مضرات آن است.

محققان با تحلیل اطلاعات به دست آمده از چند تحقیق در سطح بین‌المللی فواید دوچرخه سواری و خطرات آن شامل قرار گرفتن در معرض دود خودروها یا تصادفات رانندگی را بررسی کردند. سپس آن‌ها تحقیق کردند که اگر 500 هزار هلندی به جای رانندگی از دوچرخه استفاده کنند چه فوایدی برای سلامت کلی جامعه خواهد داشت.
این تحقیقات نشان داد که دوچرخه سواری حتی برای مدت زمان کوتاه در ترافیک می‌تواند فرد را در معرض ترکیبات مضر خارج شده از اگزوز خودروها قرار دهد که می‌تواند در نهایت منجر به مشکلات قلبی و تنفسی شود. به دلیل آنکه دوچرخه سواران دو برابر عمیق‌تر از افراد عادی نفس می‌کشند، آن‌ها ذرات بزرگ‌تر و مقادیر بیش‌تری از آلودگی را به داخل ریه‌های خود می‌فرستند.
آن‌ها هم‌چنین بررسی کردند که خطر مرگ بر اثر تصادفات رانندگی برای دوچرخه سواران 4 برابر بیش‌تر از افرادی است که با خودرو سفر می‌کنند.
اما با این حال محققان متوجه شدند فواید دوچرخه سواری در هلند حداقل 9 برابر بیش‌تر از خطرات آن است. در صورتی که فردی به جای خودرو از دوچرخه استفاده کنند بین 3 تا 14 ماه طولانی‌تر از زندگی می‌کند که دلیل اصلی آن‌ هم افزایش فعالیت بدنی است.
اما در عوض این فرد به دلیل قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در هنگام دوچرخه سواری بین 0.8 تا 40 روز عمر کوتاه‌تری خواهد داشت. این موضوع نشان می‌دهد در مجموع دوچرخه سواری فواید بیش‌تری نسبت به مضراتش برای فرد دارد.
استفاده از دوچرخه به جای خودرو می‌تواند کمک شایانی به ارتقا سلامت عمومی جامعه کند، چرا که به این ترتیب به طور متوسط 500 هزار سفر درون شهری در این کشور با خودرو کاهش پیدا می‌کند که تاثیر بسیار قابل توجهی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.

 

سايت منبع