گروه اجتماعي – احداث و توسعه مسيرهاي ويژه دوچرخه سواري در تمام مناطق تهران به طور جدي دنبال ميشود و سال گذشته در منطقه 8 به عنوان پايلوت بيش از 60 کيلومتر مسير ويژه دوچرخه سواري ايجاد شد.
سيد جعفر تشکري هاشمي معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران در جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران در جريان بررسي طرح “بستر سازي کالبدي، فرهنگي و اجتماعي براي گسترش استفاده از دوچرخه در تهران “ به مزاياي دوچرخه اشاره کرد و گفت : کاهش تراکم ترافيک، کاهش مشکلات پارکينگ، کاهش مصرف انرژي و کاهش آلودگي هوا از جمله مواردي است که جزء مزاياي دوچرخه سواري محسوب ميشود.
وي با بيان اينکه هنوز استفاده از دوچرخه در شهر فرهنگسازي نشده گفت : شهرداري تهران در تلاش است با بستر سازي مناسب امکان استفاده شهروندان از دوچرخه را در سفرهاي روزانه شان فراهم سازد و فرهنگسازي لازم براي استفاده از اين وسيله را انجام دهد. شهرداري تهران در سال گذشته در منطقه 8 تهران به صورت آزمايشي طرح استفاده از دوچرخه را آغاز کرده که بر اساس آن بيش از 60 کيلومتر مسير ويژه دوچرخه در اين منطقه ايجاد شد و هزار و 500 دوچرخه نيز به صورت رايگان در اختيار شهروندان در اين مسير قرار گرفت.
در مسير ويژه دوچرخه سواري درمنطقه 8 مجموعا 34 ايستگاه نيز دوچرخه در نزديکي مراکز تجاري مترو و پايانههاي حمل و نقل عمومي ايجاد شده است.
براي استفاده از دوچرخه در اين مسير 7 هزار نفر ثبت نام کرده اند و براساس آمار روزانه 800 نفر به طور رايگان از دوچرخههاي شهرداري تهران در منطقه 8 استفاده ميکنند. براساس پيشبينيها در تابستان سال آينده تعداد استفادهکنندگان دوچرخه به 3 برابر افزايش خواهد يافت.
توسعه معابر دوچرخهسواري بهگونهايي باشد كه زنان پابهپاي مردان دوچرخهسواري كند
شايان ذکر است معصومه ابتکار رئيس کميته محيط زيست شوراي شهر تهران نيز در باره توسعه مسيرهاي ويژه دوچرخه سواري گفت: اين طرح، طرحي بسيار ارزشمند است که آثار بسيار مثبتي از کاهشآلودگي هوا گرفته تا کاهش ترافيک به دنبال دارد اما براي آنکه شهروندان بتوانند به راحتي از دوچرخه در سفرهاي روزانه خود استفاده کنند ابتدا بايد زمينه سازيهاي لازم صورت گيرد زيرا آلودگي هواي تهران روز به روز افزايش پيدا ميکند و تا زماني که براي کنترل و مهار آن برنامهريزي صورت نگيرد، استفاده از دوچرخه در تهران فاقد ايمني است. در حال حاضر برنامه جامع کاهش آلودگي هوا تعطيل است و طرح دوچرخه سواري در شرايط کنوني تهران فقط با اهداف تفنني و ورزشي قابل اجراست. وي به اجراي عدالت اجتماعي اين طرح اشاره کرد و گفت: اين طرح بايد به نحوي اجرا شودکه استفاده خانمها از اين وسيله نيز فقط به زمان ورزش محدود نشود و به همان ميزان که مردان از دوچرخه استفاده ميکنند خانمها نيز بتوانند. مسائل پوشش و حجاب بانوان را در نظر ميگيريم ولي اگر اجراي اين طرح عملي شود خانمها نيز بايد پابهپاي مردان از دوچرخه استفاده کنند.
عرف ايران و پيک بادپا به بخش خصوصي واگذار شده اند
مهندس سيد جعفر تشکري هاشمي در حاشيه جلسه شوراي شهر تهران با بيان اينکه در حوزه حمل و نقل و ترافيک بايد 4 شرکت به بخش خصوصي واگذار ميشد افزود : تا کنون دو شرکت عرف ايران و پيک بادپا به بخش خصوصي واگذار شده اند و براي واگذاري ستاد معاينه فني خودروو شرکت مطالعات جامع حمل ونقل و ترافيک نيز اقدامات و تمهيدات لازم در حال انجام است.
ابتدا مقرر بود که 6 شرکت از مجموع شرکتهاي وابسته به معاونت حمل ونقل و ترفيک به بخش خصوصي واگذار شوند اما در نهايت واگذاري 4 شرکت از شرکتهاي وابسته به بخش خصوصي به تصويب شوراي شهر رسيد که تا کنون 2 شرکت از اين شرکتها به بخش خصوصي واگذار شده است .
هيچ مقاومتي براي واگذاري شرکتهاي وابسته به معاونت حمل ونقل به بخش خصوصي وجود ندارد و و ما براي حل مشکلات خود دليلي وجود ندارد که مقاومت داشته باشيم و مصوبات شورا را که موظف به اجراي آنها هستيم ناديده بگيريم .
شرکت عرف ايرن و پيک باد پا از طريق مزايده عمومي به بخش خصوصي واگذار شده اما واگذاري اين شرکتها به بخش خصوصي بدين معنا نيست که آنها در ليست سايه قرار بگيرند و ديگر براي اجراي پروژهها با شهرداري همکاري نداشته باشند. هريک از شرکتهاي وابسته به شهرداري که به بخش خصوصي واگذار ميشوند داراي حيات حقوقي خواهند بود و ميتوانند به کار خود ادامه دهند و اصلا مبنا انحلال و از بين رفتن اين شرکتها نيست و در صورتيکه اين شرکتها توان و قابليت لازم را داشته باشند، در صورت برنده شدن در مناقصهها ميتوانند پروژههاي مختلف را اجرايي کنند. براي واگذاري ستاد معاينه فني خودروها به بخش خصوصي تمام کارهاي مطالعاتي و کارشناسي صورت گرفته است اما با توجه به اينکه اين ستاد چندان سود آور نيست و از سوي ديگر بايد ستاد معاينه فني تحت نظارت شهرداري باشد در وهله اول در تلاشيم تا کارکنان ستاد معاينه فني خود شرکتي تشکيل داده و مجموعه به آنها واگذار شود و اگر تمايلي در اين زمينه وجود نداشت با در نظر گرفتن تمهيدات خاص و دادن امتيازات ويژه درآمد مراکز معاينه فني را بيشتر کرده و از طريق فراخوان نسبت به واگذاري آن به بخش خصوصي اقدام شود.
تشکري هاشمي گفت: شرکت مطالعات جامع حمل ونقل و ترافيک شهرداري تهران تنها مجموعهاي است که به دليل حساسيتهاي بالا نميتوانيم سريع نسبت به واگذاري آن اقدام کنيم زيرا تمام ديتاها و اطلاعات ترافيکي تهران در اين شرکت توليد، نگهداري و به روز رساني ميشود و اگر بخواهيم اين مجموعه را به بخش خصوصي واگذار کنيم بايد تمهيدات ويژهاي در نظر گرفته شود تا روند کارها با مشکل مواجه نشود.
معاون شهردار تهران همچنين در پاسخ به سوال يکي از خبرنگاران مبني بر الزامي شدن بستن کمربند ايمني در صندليهاي عقب خودورها و مشکلاتي که اين موضوع براي تاکسيها و مسافران به وجود ميآورد گفت : اين طرح بسيار خوب است و براي ارتقاي ايمني مسافران يک ضرورت محسوب ميشود اما متاسفانه ما هم از اين موضوع از طريق رسانهها مطلع شديم و زيبنده تر بود که هماهنگيهاي لازم در اين مورد با شهرداري صورت ميگرفت. تدوين قوانين در حوزه اختيارات مجلس و دولت است اما اجراي سياستهاي ترافيکي در تهران طبق قانون از اختيارات شهرداري است و بهتر بود که هماهنگيهاي لازم براي جلوگيري از مشکلات با شهرداري صورت ميگرفت . با اين وجود الزامي شدن بستن کمربند ايمني براي سرنشينهاي خودرو در صندلي عقب اقدام پسنديده و خوب است مشروط برآنکه تمهيدات لازم براي تاکسيها در نظر گرفته شود زيرا اين طرح مشکلاتي را به دنبال دارد .
حاشيههاي جلسه
بحث دوچرخه و دوچرخهسواري اعضاي شوراي شهر تهران مخصوصا خانم محيط زيست شورا در جلسه امروز داغ بود و بيادي حرف دوچرخهسواري اعضا «از خانه تا شورا» را مطرح كرد.
حسن بيادي نايبرئيس شوراي شهر تهران در زمان بررسي طرح بسترسازي كالبدي، فرهنگي و اجتماعي براي گسترش استفاده از دوچرخه در شهر تهران خطاب به چمران، گفت: بعد از اين طرح هم آقاي چمران از ميدان امام خميني (ره) تا شورا را با دوچرخه ميآيد.
چمران هم به شوخي گفت: دوچرخه كه دارم ميآيم، تازه من گواهينامه دوچرخه و موتور و ماشين و كاميون را هم دارم.
معصومه ابتكار به مشكل مهم محدوديت اجتماعي خانمها براي استفاده از دوچرخه اشاره كرد و يادآور شد: اگر ملاحظات و محدوديتها به شكلي براي خانمها حل شود، خانمها هم ميتوانند براي خريدهاي روزانه و ديگر امور خود از دوچرخه استفاده كنند و اين طوري من هم ميتوانم از خانه تا شورا را مثل آقاي چمران با دوچرخه بياييم.