نكات كليدي

نحوه چگونگي سرمايه گذاري در اين طرح

سرمايه گذاري در اين طرح به وسيله شهرداري نيويورك و بخش خصوصي تواماً انجام پذيرفته است.

بخش اعظم هزينه‌ها به وسيله تبليغات محيطي و مبالغ شارژ كارت‌هاي اعتباري كه توسط شهروندان پرداخت مي‌گردد، جبران خواهد شد.

شارژ كارت‌ها بايد به صورت اعتباري باشد به نحوي كه در نيم ساعت اول استفاده، هيچ گونه هزينه پرداخت نگردد.

شهرداري نيويورك طراحي و استقرار – كنترل و نگهداري پروژه را طي يك مناقصه رسمي به شركت CEMUSA واگذار نموده  است.

در اين قرارداد ذكر شده با توجه به توانايي هاي اين شركت براي طراحي و تجهيز ايستگاه‌ها بايد موارد ذيل مورد توجه واقع گردد.

رعايت استانداردهاي حمل و نقل درون شهري –  تبليغات و زيباسازي محيطي – طراحي و معماري شهري (آرايش مبلمان شهري) – شهر بدون مانع – حمل و نقل آسان و معلولان در فضاي شهري – محيط زيست – قوانين راهنمايي و رانندگي و امدادرساني.

نيويورك يكي از پر ازدحام ترين و پر سابقه ترين شهرهاي دنيا از لحاظ در اختيار داشتن سيستم هاي متنوع حمل و نقل – ترافيك درون شهري مي‌باشد.

اين شهر در مقايسه با ديگر شهرهاي جهان از لحاظ حمل و نقل – ترافيك و ترانزيت كالا در رديف اول آمارهاي بين المللي قرار دارد. (2.2 ميليارد ريال جا به جايي درون شهري در سال).

تقاطع‌ها – چهارراه­ها – اتوبان­ها – جاده­هاي ساحلي عريض و طويل – ايستگاه­هاي مترو – ايستگاههاي منوريل – فرودگاه هاي هوايي خصوصي و دولتي – تاكسي­ها، قايق ها و كشتي هاي مسافربري و ترانزيتي و … حكايت از اين موضوع مهم مي­باشد.

با اين حال سازمان MTA (سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري نيويورك) با همكاري APTA- NGO انجمن حمل و نقل عمومي آمريكا در صدد است علاوه بر افزايش گنجايش ايستگاه­ ها، خط­ كشي جاده‌هاي درون شهري -–تابلوها و علائم راهنمايي و رانندگي را با رويكرد تكنولوژيكي جديد در سطح گسترده عملياتي نمايد.

 

تمهيدات لازم در مقابل سارقان و خرابكاران

نسل جديد دوچرخه‌ها و نحوه استقرار ايستگاه ها به شكلي طراحي شده است كه از امنيت كامل برخوردار بوده و اتفاقات و رويدادهاي تهديدآميز را تا حد امكان كاهش داده است.

اين پروژه به وسيله تجهيزات و سيستم­هاي ذيل كنترل و نگهداري مي­شوند.

ايستگاه‌هاي دوچرخه با استفاده از تكنولوژي فناوري اطلاعات مديريت و كنترل مي­شوند. سيستم GPS يا مكان­يابي عمومي اين شبكه­ها را قادر مي­سازد تا به صورت ON LINE تمامي دوچرخه‌ها را در صفحه نمايش كامپيوتري منيتورينگ نمايند. اگر براي هر يك از دوچرخه‌ها اتفاقي بيافتد اين سيستم مكان دقيق حادثه را به اپراتور شبكه اطلاع مي دهد.

رنگ آميزي دوچرخه‌ها به نحوي است كه تمامي آنها به يك شكل و اندازه در سطح شهر حركت نمايند. اين خود به پليس كمك مي كند تا پس از مشاهده هر گونه خرابكاري سريعاً با فرد مجرم برخورد نمايند.

كارت هاي شارژ مشتركين، اعتباري بوده (CREDIT CARD) و توسط بانك هاي خصوصي و دولتي پشتيباني مي­شوند.

اگر در هر صورتي اتفاقي براي دوچرخه‌ها بيافتد، بانك مي­تواند به صورت يك جانبه از حساب شخصي فرد مبلغ ضرر و زيان را برداشت نمايد و امتياز منفي آن را در صورت حساب­هاي اعتباري شخص به ثبت برساند.

يكي از مؤلفه هاي تاثيرگذار در موفقيت اين طرح نحوه نگهداري و كنترل دوچرخه‌ها و ايستگاه‌ها مي‌باشد.

شركت طرف قرارداد با شهرداري نيويورك موظف است در خصوص پشتيباني و نگهداري – تعويض قطعات – تعويض دوچرخه‌ها و تعمير آنها، تمهيدات لازم را به عمل آورد.

مكان يابي جهت استقرار ايستگاه‌ها

چگونه ايستگاه ها و پايانه هاي دوچرخه در خيابان ها مستقر مي­شوند؟

مكان يابي و استقرار ايستگاه‌ها و چارچوب اتصال دوچرخه‌ها به ميله هاي فلزي هوشمند در خيابانهاي شهر نيويورك گر چه مشكل به نظر مي رسد ولي غير ممكن نمي‌باشد.

پايانه ها مي توانند در فضاهاي خالي شهر – زمين هاي بازي – پارك ها و فضاهاي سبز – مراكز تفريحي و گردشگري – پارك سوارها – به موازات پاركينگ هاي موتوري مستقر گردند.

منبع : ره آسا دیاموند
آقای مهندس پوررضا