اگر برای رسیدن به نقطه ای که طی کردن آن 20 دقیقه با اتوبوس و 10 دقیقه با تاکسی زمان بر است، دنبال بهانه ای می گردید تا راهی بی دردسر تر پیدا کنید؛ ما برای شما یک پیشنهاد داریم. . در یک روز بهاری که کرایه تاکسی و خطوط اتوبوسرانی روی اعصابتان دوچرخه سواری می کنند، دوچرخه واقعی به یکباره به شما چشمک می زند.

دوچرخه

اگر برای رسیدن به نقطه ای که طی کردن آن20دقیقه با اتوبوس و 10 دقیقه با تاکسی زمان بر است، دنبال بهانه ای می گردید تا راهی بی دردسر تر پیدا کنید؛ ما برای شما یک پیشنهاد داریم. احتمالا شما هم با این حالت در این روزها روبه رو شده اید: دوروبرتان را نگاه می کنید از اتوبوس خبری نیست و تاکسی ها هم برای شما ناز می کنند. بنزین لیتری 700تومان تاثیرش را تنها در کمتر از یک هفته روی نرخ کرایه های تاکسی ها و مسافرکش های شخصی (اگر نگوییم اتوبوس و مترو) گذاشته و کرایه های 300 تومانی به500 و 600 تومان رسید و شما با خود دو دو تا چهار تا می کنید که اگر 100تومان رویش بگذارم با ماشین شخصی با یک لیتر، چهار بار راه 600 تومانی را بالا پایین می کنم.

هنوز درگیر حساب کتاب هستید که یک دوچرخه سوار با فراغ بال از کنارتان عبور می کند و چه صحنه دل انگیزی است. در یک روز بهاری که کرایه تاکسی و خطوط اتوبوسرانی روی اعصابتان دوچرخه سواری می کنند، دوچرخه واقعی به یکباره به شما چشمک می زند.

دوچرخه کجاست؟

اگر دوچرخه ای ندارید یک راه حل نه چندان سخت و پیچیده برای شما وجود دارد. به سمت اولین ایستگاه دوچرخه تغییر مسیر بدهید. دقت کنید که ایستگاه های دوچرخه کجا قرار گرفته اند: نزدیک ایستگاه مترو، پایانه های اتوبوسرانی به ویژه خطوط ویژه، ایستگاه های تاکسی و بازار میوه و تره بار.

اولین بار که شهرداری تهران به فکر ساخت ایستگاه های دوچرخه یا همان خانه دوچرخه افتاد این طرح بیشتر برای کاهش بار ترافیک و آلودگی هوا بود اما کم کم مسوولان به این باور رسیدند که مردم می توانند دوچرخه سواری کنند و کمتر به وسایل حمل و نقل عمومی متوسل شوند تا جایی که شهردار و مسوولان حمل و نقل، تهران گفتند: سال 90 سال توسعه دوچرخه سواری در تهران است و تلاش خواهیم کرد شاهد تجهیز تمام مناطق تهران به مسیرهای ویژه دوچرخه سواری باشیم و با آماده کردن زیرساخت های لازم زمینه فراگیر شدن استفاده از دوچرخه را فراهم کرده و دوچرخه سواری را در تمام سطح شهر گسترش دهیم.

حالا مسوولان به این نتیجه رسیده اند که در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه دنیا استفاده از دوچرخه به بخشی از فرهنگ شهرنشینی آنها تبدیل شده است، بنابراین سعی می کنند در تهران اقدامات زیربنایی امکانات و تسهیلات ویژه به منظور استفاده از دوچرخه در نقاط مختلف شهر را فراهم کنند. بنابراین در مراکزی که مردم به وسایل حمل ونقل عمومی از جمله اتوبوس و مترو و تاکسی متوسل می شدند، نگاه کردند ایستگاه هایی تعبیه شده که شاید هنوز هم برای بسیاری از مردم غریبه است. کانکس های اغلب شیشه ای که پر از دوچرخه های نو و آماده رکابزنی است و شاید شما هم از کنار آنها رد شده باشید و از خود پرسیده باشید: «این دوچرخه ها برای فروش است یا تماشا؟»

نخستین ایستگاه دوچرخه

ایجاد مسیرهای مخصوص عبور دوچرخه در کلانشهرها در قالب مصوبه ای از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور از سال 86مورد توجه مسوولان شهری قرار گرفت و توسعه سیستم دوچرخه سواری به عنوان سیاست جدید شهرداری تهران به منظور کاهش بار ترافیک و آلودگی هوا در پی اجرای طرح سهمیه بندی بنزین در دستور کار قرار گرفت. به گفته معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران مسیرهای ویژه دوچرخه سواری به ایستگاه های نگهداری دوچرخه منتهی می شوند و این ایستگاه ها در مجاورت پایانه های مترو و اتوبوسرانی قرار می گیرند، تا در واقع مسیرهای دوچرخه سواری به سیستم حمل ونقل عمومی اتصال یابد و این امکان برای دوچرخه سواران فراهم شود که در صورت نیاز بتوانند از وسایل حمل ونقل عمومی استفاده کنند. نخستین مسیرهای ویژه دوچرخه سواری شهر تهران در شهرداری منطقه 22 احداث شده و این طرح به مرور زمان در سایر مناطق از جمله شهرداری منطقه 12 توسعه یافت چرا که منطقه 22برای پیاده راه سازی و ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری مناسب است.

رایگان دوچرخه بگیرید

به جز مناطق 8، 12 و 22 مناطق دیگری از جمله جنوب شهر تهران در حال آماده شدن و تجهیز به خانه های دوچرخه هستند. چرا که شهرداری تهران تا امروز از ایجاد این ایستگاه ها احساس رضایت داشته است، بنابراین اگر شما در نزدیکی یا در خود این مناطق زندگی می کنید بدون مشکل خاصی می توانید، دوچرخه رایگان برای طی کردن مسیر خود بگیرید.

می توانید با مراجعه به یکی از ایستگاه های دوچرخه و ارایه مدرک شناسایی به صورت رایگان دوچرخه تحویل بگیرید و از آن برای تردد در مسیرهای منتها به ایستگاه های مترو، ترمینال ها و مراکز خرید و پرازدحام و… استفاده کنید. حتی به گفته شهرداری منطقه هشت تهران شهروندانی که دوچرخه های شخصی آنها نیاز به تعمیر دارد، می توانند با مراجعه به یکی از 34 خانه دوچرخه از خدمات رایگان این کانکس ها برای تعمیر دوچرخه خود بهره مند شوند. شما حتی می توانید با دوچرخه شخصی خود در مسیرهای معین حرکت کنید و زمانی که به مقصدتان رسیدید و دیگر به دوچرخه تان نیازی نداشتید، آن را به افراد مستقر در کانکس ها و ایستگاه های دوچرخه بسپارید تا زمان برگشت شما از آن نگهداری کنند و همه این امکانات با همان رد و بدل کردن کارت شناسایی ممکن است.

دوچرخه, ترافیک, شهر, حمل و نقل, آلودگی

دوچرخه سواری در بهشت زهرا

همیشه از اینکه زیر آفتاب داغ حتی روزهای زمستانی در بهشت زهرا باید مسافت طولانی را طی کنید تا به قبور خود برسید گله کرده اید. اما در آخرین روزهای سال 89 طرح ایجاد ایستگاه های دوچرخه به بهشت زهرا هم رسید و شهردار منطقه هشت تهران در پنجشنبه آخر سال گذشته از استقرار چهار ایستگاه دوچرخه برای استفاده شهروندان جهت زیارت اهل قبور در بهشت زهرا (س) خبر داد.

ایستگاه های دوچرخه منطقه هشت در قطعه شهدا، محوطه صحن حرم مطهر امام خمینی (ره)، ایستگاه مترو حرم امام (ره) و درب شرقی بهشت زهرا (س) قراردارند که 300 دستگاه دوچرخه در آنجا آماده واگذاری به مردم است.

طرح افزایش خانه های دوچرخه در نقاط پر تردد شرق تهران منجر به افزایش تعداد خانه های دوچرخه در منطقه هشت شد و رقم آن به 46 خانه دوچرخه رسید. گفته می شود هم اکنون روزانه حدود هزار نفر از شهروندان شرق تهران جهت تردد سفرهای درون شهری از دوچرخه استفاده می کنند.

پاریس اولین شهر دوچرخه ای

اگر می خواهید بدانید قبل از ایران و خصوصا تهران چه شهری در دنیا از ایده استفاده از دوچرخه در شهر استقبال کرد، باید گفت پاریس شهری است که مقدمات بسیار مجهزی را برای تردد این وسیله ارزان ایجاد کرد.

مسوولان شهر پاریس با قرار دادن 14 هزار و 700 دوچرخه در 500 ایستگاه، مردم و گردشگران خارجی حاضر در این شهر را به استفاده از این وسیله نقلیه راحت دعوت می کنند.

نحوه استفاده از این سامانه نیز عبارت از تهیه یک کارت اعتباری مدت دار جهت امکان خارج کردن دوچرخه از ایستگاه ها و پس از آن پرداخت مبلغی بسیار ناچیز برای استفاده از دوچرخه در بازه های زمانی نیم ساعته است که بصورت تصاعدی افزایش می یابد. در این طرح هر شهروند پاریسی از ایستگاه محل زندگی یا کار خود یک دوچرخه تحویل می گیرد و پس از تردد در شهر و انجام کارهای ضروری خود آن را در ایستگاه بعدی تحویل می دهد. این طرح با هدف کاهش استفاده از خودرو و همچنین پایین آوردن میزان آلودگی هوا به مرحله اجرا درمی آید. فاصله ایستگاه ها بر اساس زمان مورد نیاز طوری تنظیم شده است که دوچرخه سواران پیش از پایان زمان 30 دقیقه ای به ایستگاه بعدی رسیده و دوچرخه را تحویل مسوولان آن ایستگاه بدهند. در ازای هر 30دقیقه تاخیر یک یورو جریمه در نظر گرفته شده است که پس از پایان زمان 30دقیقه ای محاسبه می شود.

دست اندرکاران این طرح همچنین به منظور جلوگیری از عدم بازگرداندن به موقع یا دزدیده شدن دوچرخه ها، کارت هایی با همان مدت زمان در نظر گرفته شده (30 دقیقه) طراحی کردند که به محض اتمام زمان تعیین شده، زنگ خطر را به صدا درمی آورد. شهر پاریس 370کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه سواری دارد و نخستین شهر جهان است که از طریق قرار دادن دوچرخه های رایگان در اختیار شهروندان در سطحی وسیع، پروژه گسترش فرهنگ کمک به رفع آلودگی هوا توسط این وسیله را در پیش گرفته است. این کشور چهارمین کشوری است که این رویکرد را در پیش گرفته است. این راهکار آنچنان مورد استقبال مردم قرار گرفته که در پاریس رانندگان تاکسی به دلیل پایین آمدن درآمد خود دست به اعتراض زده اند اما همچنان مدیریت شهری در پاریس انواع تسهیلات لازم جهت ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه، محل پارکینگ آن و بردن دوچرخه به داخل ایستگاه ها و حتی واگن های مترو را فراهم می کنند و مدام در حال افزایش امکانات ضروری در این ارتباط هستند.




منبع: بخش اجتماعی تبیان