قاصدک:شهردار تهران در خصوص اعتراض بانوان به استفاده دوچرخه صرفا براي مردان گفت: استفاده مناسب بانوان از دوچرخه در سطح شهر پيگيري مي شود و بنده پيگير اين موضوع در چارچوبي هستم که شان بانوان نيز به بهترين وجه رعايت شود.

به گزارش مهر، دکتر محمد باقر قاليباف صبح شنبه در مراسم افتتاح تقاطع غير همسطح شهيد باقري با خيابان دماوند افزود: در هر اقدامي حتما بايد مسائل مربوط به شئونات فرهنگ اسلامي – ايراني مورد توجه باشد.

وي اظهارداشت: استفاده بانوان از دوچرخه نيز از موضوعات مدنظر است که پيگيري مي شود اما فعلا همان آيين نامه موجود را ادامه مي دهيم و اميدواريم منطقه 8 پايه گذار حرکت جدي استفاده از دوچرخه در تهران باشد.

شهردار تهران در ادامه سخنانش از آغاز به کار قطعي طرح دوچرخه سواري در منطقه 8 خبر داد و گفت: اين طرح با يک هزار دوچرخه به صورت پايلوت در منطقه 8 اجرا مي شود. اين پايگاه به طور قطعي و با افزايش دو هزار دوچرخه ديگر در آبان ماه به طور رسمي آغاز به کار خواهد کرد.

قاليباف در خصوص تقاطع غير همسطح شهيد باقري با خيابان دماوند تصريح کرد: با افتتاح اين تقاطع يکي از گره هاي ترافيکي شرق تهران باز مي شود. بيش از شش بار از اين پروژه بازديد کردم و هر بار شاهد گله مندي شهروندان اين منطقه بودم که بابت آن از شهروندان اين منطقه عذرخواهي مي کنم اما بايد بدانيم که هر پروژه مهم شهر در ابتدا براي مجاوران آن دردسرهايي دارد و به هر حال در يک جامعه شهري بايد مشکلات عمراني را براي به دست آوردن امکانات مناسب تحمل کنيم.

شهردار پايتخت با اشاره به اين که حمل و نقل و ترافيک از چالشهاي مهم و اصلي شهر تهران است، تصريح کرد: هر مشکلي که در شهر اعم از مصرف سوخت، آلودگي هوا، صرف هزينه مردم و … وجود دارد ناشي از اين مشکل اصلي است و يکي از راههاي حل آن توسعه فيزيکي، احداث تونلها و بزرگراههاست که امروز در اين زمينه بسيار تلاش شده و شهروندان شاهد آن هستند.

وي با اشاره به اقدامات انجام شده در شرق تهران بيان داشت: افتتاح اين پل و اتصال به اتوبان شهيد ياسيني بخش بزرگي از ترافيک اين منطقه را بهبود مي بخشد. ضمن آن که تا دو ماه آينده مسير اتوبان شهيد صياد شيرازي تا ميدان سپاه نيز افتتاح خواهد شد.

قاليباف تغيير نوع فرهنگ مردم در ارائه سرويس دهي و استفاده از بستر فناوري و تکنولوژي را از ديگر راهکارهاي رفع چالش ترافيک دانست و گفت: بايد کاري کنيم که مردم براي هر کار کوچکي در شهر چند سفر انجام ندهند و يا حتي نيازي به سفر پياده در شهر نيز نداشته باشند که در اين زمينه برنامه ريزي هاي گسترده اي شده است و بر اساس قولي که داده ام، تهران در زمينه ارائه خدمات الکترونيک و در راستاي ايجاد شهر الکترونيک تا پنج سال آينده جزو 10 شهر برتر دنيا مي شود و اين در حالي است که امروز تهران هيچ رتبه اي در اين بخش و در ميان کلان شهرهاي دنيا ندارد.

وي با اشاره به افتتاح مرکز ديتا سنتر شهرداري تهران اظهار کرد: اميدواريم با گامهاي جدي که براي ارائه خدمات برداشته شده است از نيمه دوم امسال شاهد ارائه اين خدمات به شهروندان باشيم که در پايان چهار سال آينده به اوج خود خواهد رسيد.

قاليباف با تاکيد بر لزوم احترام به قوانين ترافيک و فرهنگ ترافيک افزود: نبود يک مديريت واحد شهري براي حل مشکل ترافيک در کنار بي توجهي مردم به فرهنگ ترافيک از معضلات عمده ماست که بايد براي بهبود آن تلاش کرد.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: وقتي امکاناتي را در شهر براي همه فراهم مي کنيم و از جيب مردم هزينه مي کنيم شهروندان بايد شهرداري را تحت فشار بگذارند که چرا تهران جولانگاه خودروهاي شخصي شده است و رسانه ملي و ساير رسانه ها نيز به اين موضوع بپردازند و اجازه دهيم که اقدامات شهرداري بيشترين منفعت را به بيشترين مردم برساند.

وي افزود: تهران ظرفيتهاي بالا و نهفته اي دارد که اگر درک متقابل ميان مردم و مجموعه شهري باشد بسياري از معضلات در زمان کوتاه حل و فصل مي شود.

شوراياري ها بر کار شهرداري نظارت کنند

قاليباف يکي از شاخصهاي تقوا را رعايت حقوق فردي و اجتماعي دانست و گفت: از ملاکهاي مهم متقي بودن رعايت حقوق فردي و اجتماعي در جامعه است و بايد تلاش کنيم در جامعه ايراني و اسلامي ما اين اتفاق بيفتد.

شهردار تهران با بيان اين که همواره تلاش داريم تا شهر را بدون سعي و خطا اداره کنيم، افزود: از شوراياري ها نيز خواسته ام تا خود را درگير مسائل اجرايي نکنند اما در نظارت همراه ما باشند و پيشنهادات خود را مطرح کنند.

وي با اشاره به اجراي طرح پايلوت دوچرخه سواري در منطقه 8 تهران گفت: حدود 18 ماه قبل مطالعه اي را براي اجراي اين طرح در سطح مناطق تهران انجام داديم که با توجه به شرايط توپوگرافي شهر و ساير ويژگي هاي تهران، منطقه 8 براي اين کار انتخاب شد و در هشت ماه گذشته 1000 دوچرخه به اين منطقه وارد شد و با استقبال شهروندان نيز مواجه شده است.

شهردار تهران با بيان اين که اشکالات اين طرح در زمان اجراي طرح بررسي شده است، افزود: اميدواريم در آبان ماه شاهد افتتاح رسمي و آغاز به کار قطعي اين طرح در منطقه 8 باشيم و به دنبال آن اين کار به سرعت در ساير مناطق و با همکاري بخش خصوصي اجرايي شود.

قاليباف خاطرنشان کرد: به اين منظور تعداد 2000 دوچرخه به دوچرخه هاي موجود در منطقه 8 اضافه مي شود و اين طرح با سه هزار دوچرخه در اين منطقه آغاز به کار خواهد کرد.

شهردار تهران با تاکيد بر آن که قول داده ام تا کارها با مطالعه انجام شود، گفت: امروز در مهمترين شهرهاي دنيا که بهترين امکانات ترافيکي را دارند و ظرفيت حمل و نقل عمومي آن ها چند برابر ماست استفاده از دوچرخه در ابعاد گوناگون بسيار رايج است و ما نيز کارها را با مطالعه انجام مي دهيم.

 

 

سايت منبع