یعقوب آزاده‌دل، مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل ونقل پاک شهرداری تهران در گفت‌و‌گو با ایلنا در پاسخ به سوالی درباره میزان استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی در دوران کرونا گفت: استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی از یک رشد صعودی از ابتدای سال برخوردار است و همچنان تمایل مردم به استفاده از دوچرخه در روزهای کرونایی در حال افزایش است.

او تصریح کرد: مشاهدات عینی ما نیز نشان می‌دهد که به غیر از دوچرخه‌های اشتراکی استفاده شهروندان از دوچرخه‌های شخصی نیز در ایام شیوع کرونا دو تا سه برابر افزایش داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در دوران کرونا برای برداشتن بار از ناوگان حمل و نقل عمومی شاهد توسعه چشمگیر دوچرخه‌های اشتراکی نبودیم، گفت: سوال من این است که چرا ستادملی مبارزه با کرونا فقط استفاده از ماشین‌های شخصی را آزاد کرد و استفاده از دوچرخه را ترویج نمی‌کند؟

آزاده دل ادامه داد: در حالی که وزیر بهداشت آلمان در همان روزهای ابتدای شیوع کرونا به این مساله اشاره کرد و از شهروندان درخواست کرد از دوچرخه در سفرهای شهری استفاده کنند و دوچرخه‌سواری را مناسب این ایام دانست.

مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل ونقل پاک شهرداری تهران افزود: نمی‌دانم چرا زمانی که بحث از تردد می‌شود، صرفا استفاده از حمل ونقل شخصی تبلیغ می‌شود و استفاده از دوچرخه و پیاده‌روی تبلیغ نمی‌شود.

او در پاسخ به این سوال که برای گسترش دوچرخه‌های اشتراکی تمهیداتی چه تمهیداتی در نظر گرفته شده است؟ گفت: هدف‌گذاری برای توسعه دوچرخه‌های اشتراکی در پایتخت تا سال ۱۴۰۱ است و باید ۴۰ درصد از سفرها توسط دوچرخه‌های اشتراکی پوشش داده شود، همچنین دوچرخه‌های شخصی نیز باید سهم ۶۰ درصدی را به خود اختصاص دهند.

آزاده دل ادامه داد: هر دوی این موارد در برنامه‌های شهرداری تهران قرار دارد و اگر بتوانیم با شرکت بیدود، اقداماتی که اکنون در حال اجرای آن هستیم را ادامه دهیم تا سال ۱۴۰۱ به هدف ۴۰ درصدی می‌رسیم و از طرفی باید حواسمان به استفاده ۶۰ درصدی از دوچرخه‌های شخصی نیز باشد.

مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل ونقل پاک شهرداری تهران گفت: شهرهای موفق در این زمینه بر روی دوچرخه شخصی به جای دوچرخه اشتراکی تمرکز کردند، اما باید از دوچرخه‌های اشتراکی نیز حمایت شود تا به سهم قابل قبولی در استفاده از دوچرخه در سطح شهر تهران برسیم.