پیاده روی اولین روش جابجایی بشر

با جایگاه ویژه در جابجایی ها بخصوص در سالهای اخیر و در کشور های توسعه یافته

قدمهاي اول اختراع دوچرخه در سال 1791 با ابداع وسيله اي به شکل اسب چوبي در فرانسه

تصويري از مقایسه ی 3 نوع حمل و نقل عمومي
مقدار فضای مورد نیاز برای انتقال تعداد معینی از مردم در سه حالت اتوبوس ، دوچرخه و خودرو شخصی

مروري بر وضع موجود در دنيا

در جهان

پس از 218 سال وجود بيش از يك ميليارد دوچرخه در روي زمين

تولید سالانه دوچرخه= بیش از 100 میلیون دستگاه (دوبرابر خودروها) .

دوچرخه سواري = ورزشي لوکس در بعضي کشورها

دوچرخه سواري = وسيله اي مناسب براي تناسب اندام يا ورزش يا بازي

اروپا

دوچرخه هاي بكار رفته در اروپا توسط مردم اغلب ( برخلاف تصور ما) از نوع ساده ، بدون دنده و ارزان قيمت است و همه اقشار از آن استفاده مي كنند.

استفاده از دوچرخه هاي گران قيمت و خاص نظير كوهستان، غير متعارف شمرده مي شود.

در قطارهاي شهري نيز درب و محلي براي دوچرخه سوارها در نظر گرفته شده تا دوچرخه را همراه خود به هر محلي ببرند.

چين

دوچرخه يك وسيله جدي سفر برای تا 1.5 ساعت رکاب زني و 10 کيلومتر مسافت روزمره مي باشد. در شهرهاي بزرگ مانند، پكن، تيان جين و نانينگ بيش از 70 درصد از سفرهاي شهروندان با پیاده روی و دوچرخه سواری انجام مي گيرد.

در برخي كشورها(شهرها)

پیاده روی و دوچرخه سواری سهم بيشتري نسبت به ساير وسايل نقليه دارد.

گرونينگن در هلند 50%،

داكا در بنگلادش 40%،

ارلانگر آلمان 26%،

ادنس در دانمارك 25%،

توكيو در ژاپن 25%،

مسكو در روسيه 24%،

دهلي در هند 22%.

ايران

تولید سالانه دوچرخه : کمتر از 100 هزار دستگاه (یک پانزدهم برابر خودروها) .

دوچرخه : وسیله ای غبار آلود اغلب رها در انباریها(5 الی 10 میلیون دستگاه)

سهم از سفر ها در اغلب شهرها :کمتر از 5%

هدف عمده ی سفر با دوچرخه و پیاده روی: تحصیل و تفریح(به جای کار و خرید)

50% سفرهاي درون ناحيه اي در شهرها در شعاع 5 كيلومتري،

دوچرخه : يک پنجم سهم وسايل نقلیه ی شخصي و يک سيزدهم سهم از سفر

و

استفاده از دوچرخه هاي گران قيمت وخاص نظير كوهستان، بجای دوچرخه شهری

عدم بکارگیری دوچرخه های برقی و سه چرخه ی حمل بار و مسافر

عدم تدبیر برای استفاده ی متعارف و مشروع بانوان از دوچرخه

تهيه كننده : امیر جعفرپور