بهسازی مسیرها و خطوط عبوری دوچرخه

اصلاح مخاطرات ویژه مسیرهای سواره (دست اندازها، شکاف ها، خطوط عبوری باریک و …)

بهسازی جاده ها، شانه های جاده و نگهداری و مدیریت مسیر

بهبود پارکینگ دوچرخه ها

توسعه یک شبکه خیابانی متصل تر و توسعه خوشه ای (نوشهرسازی)

ایجاد سامانه های دوچرخه عمومی که دوچرخه های اجاره ای راحت را برای سفرهای مطلوب کوتاه فراهم می نماید.

آرام سازی ترافیک، کاهش سرعت، محدودیت وسایل نقلیه و اختصاص دوباره فضای جاده

آموزش ایمنی، تقویت قوانین و برنامه های تشویقی

پیوستگی با حمل و نقل عمومی (یکپارچگی دوچرخه و حمل و نقل عمومی و توسعه حمل و نقل همگانی مدار)

ایجاد یک راهنمای دسترسی چند حالته که نقشه ها و سایر اطلاعات را درباره اینکه چگونه به یک مقصد ویژه دوچرخه سواری نمود، شامل می گردند.

فراهم نمودن سامانه های دوچرخه عمومی و خدمات اجاره ای دوچرخه.

اصلاح نگرانی های امنیتی دوچرخه سواران .

انواع تسهیلات دوچرخه

نوع

شرح

مسیرها و ردها (نوع 1)

انواع گوناگون مسیرها و ردها جدا شده از جاده ها. اینها می توانند در امتداد بزرگراه ها و حریم خطوط راه آهن، در میان پارک ها و سایر مکان ها جاییکه یک راهروی خطی وجود دارد، ساخته شوند.

خطوط عبوری دوچرخه (نوع 2)

خطوط عبوری جاده ای ویژه استفاده شده توسط دوچرخه سواران. در برخی حالت ها شامل پارکینگ  مانع دار جابجا شونده که درصدد افزایش راحتی و ایمنی دوچرخه سوار است می باشد.

راه های دوچرخه (نوع 3)

جاده های طراحی شده به طوریکه بسیار مناسب دوچرخه سواری هستند.

بلوارهای دوچرخه

خیابان های شهری انتخاب شده برای و طراحی شده با خصوصیاتی برای تسهیل دوچرخه سواری و عدم تشویق سرعت ها وشدت های ترافیکی بیش از اندازه وسایل نقلیه موتوری

خیابانهای اشتراکی طراحی شده

مسیرهای سواره (بویژه خیابان های شهری) با علامت هایی دال بر اینکه دوچرخه سواران باید در خط عبوری ترافیک برانند.

جاده های عمومی

مقدار مهمی از دوچرخه سواری بر روی جاده هایی که هیچ طراحی خاص یا ویژگی طراحی ندارند اتفاق می افتد.

شانه های بزرگراهی

شانه های بزرگراهی هم کفسازی شده و هم فاقد کفسازی اغلب برای دوچرخه سواری استفاده می شوند.

پیاده روهای کناری

پیاده روهای جانبی بوسیله برخی دوچرخه سواران بویژه توسط بچه ها و بزرگسالان بی تجربه استفاده می شوند و در امتداد جاده های شلوغ که که فاقد امکاناتی برای دوچرخه سواری هستند.

تسهیلات سفر انتهایی

شامل؛ باربندهای دوچرخه، کمدهای قفل دار و تسهیلات دوش/ تعویض سفر


نتایج نظرسنجی عمومی در کانادا درباره دوچرخه سواری و پیاده روی(Environics, 1998)


دوچرخه

پیاده

در حال حاضر از این گونه برای تفریح و سرگرمی استفاده می شود

48%

85%

در حال حاضر از این گونه برای حمل و نقل استفاده می شود

24%

58%

تمایل به استفاده از این گونه با تناوب بیشتر

66%

80%

تمایل به رفتن با دوچرخه به محل کار اگر “یک خط عبوری اختصاصی دوچرخه مرا به محل کارم در کمتر از 30 دقیقه با شیوه ای راحت می رساند.”

70%

NA

پشتیبانی از صرف هزینه دولتی اضافی برای تسهیلات دوچرخه سواری

82%

NA


تاثیرات سفر با دوچرخه

قابلیت ایمن سازی کامل دوچرخه سواری و پیاده روی با توجه به میزان تلفات بسیار کمتر در هلند و آلمان.

در آمریکا، مرگ و میر پیاده 36 مرتبه و دوچرخه 11 مرتبه بیشتر از مرگ و میر با اتومبیل بازای هر کیلومتر سفر.

مقدار واقعی سفرهای غیرموتوری 6 برابر بیشتر از بررسی های مرسوم.

در شهرهای آمریکایی با جمعیت بیش از 250.000 نفر هر مایل اضافی خط عبوری دوچرخه بازای مایل مربع سبب افزایش یک درصدی در سفرهای روزانه دوچرخه .

مزایای دوچرخه سواری

مزایای جابجایی (یکی از قابل پرداخت ترین گزینه های حمل و نقل، مناسب افراد ناتوان در رانندگی).

مزایای مدیریت تقاضای سفر (کاهش فشردگی، صرفه جویی در جاده و تسهیلات پارکینگ، صرفه جویی برای مصرف کننده، حفاظت زیست محیطی و افزایش سرزندگی اجتماعی).

مزایای توسعه اقتصادی (دوچرخه سواری سبب کاهش هزینه های اتومبیل، خطوط عبوری دوچرخه سبب افزایش ارزش اقتصادی اراضی پیرامونی) .

تأثیرات ایمنی و سلامتی (هلند به عنوان کشوری با حمل و نقل غیرموتوری بسیار بالا دارای کمترین سرانه تلفات جانی ناشی از حمل و نقل سواره و با دوچرخه،دوچرخه سواران هر روزه دانمارکی دارای کاهش 40٪ مرگ و میر در مقایسه با افرادی که به سمت محل کار دوچرخه سواری نمی کنند هستند) .

مزایای تفریحی .

قسمتهايي از تدريس دكتر خشایار کاشانی جو در دوره برنامه ریزی حمل و نقل غیر موتوری

منبع: www.ttic.ir