امروزه در مدیریت ترافیک شهرهای دنیا توسعه دوچرخه سواری نقش بسیار مهمی دارد. به طوری که این امر در بیشتر کشورهای پیشرفته نیز مورد استفاده قرار گرفته است. دوچرخه نسبت به سایر وسایل نقلیه ارزان تر، پاک تر، کم حجم تر و تعمیر و نگهداری آن اسان تر است و در صورت عمومیت گامی در راه بهبود سلامت جسمی جامعه خواهد بود. برای همین شهرداری تهران از سال 1385 مبادرت به این امر کرده و قرار است تا سال آینده تعداد خانه های دوچرخه یک هزار عدد شود.

منوچهر دانشمند، دبیر انجمن دوچرخه سواری شهرداری تهران با تاکید بر روند صعودی توسعه حمل و نقل غیرموتوری (توسعه دوچرخه) گفت: اندیشه حمل و نقل پاک در دوره مدیریت جدید شهرداری و در سال 1385 باب شد و به اذهان راه یافت. از آن سال تاکنون این اندیشه شکل عملیاتی به خود گرفت و امروزه شاهد استقبال بالای شهروندان هستیم.
وی ادامه داد: در سال 86 بحث های تحقیقاتی در شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک صورت گرفت و منطقه 8 به عنوان پایلوت این امر انتخاب شد. در دی ماه سال 87 کارهای اصلی در این زمینه انجام گرفت و در خرداد ماه سال 88 دوچرخه ها آماده تحویل به شهروندان شد. از سال 88 تا به حال هم حمل و نقل پاک در تمام سطح شهر توسعه پیدا کرده است.
دبیر انجمن دوچرخه سواری شهرداری تهران درخصوص ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری افزود: همان طور که اشاره شد از سال 88 دوچرخه به شهروندان تهرانی تحویل داده شد. در این راستا هم مسیرهای دوچرخه سواری که از الزامات توسعه این مهم بود، ایجاد شد و روند خوبی هم طی کرده است. همچنین خانه های دوچرخه نیز در نقاط مختلف شهر قدعلم کرد.
وی با ارایه اماری در این زمینه، بیان داشت: گرچه نمی توان یک دوچرخه سوار را محدود به یک مسیر کرد اما ایجاد مسیرهای ویژه می تواند سهم بسزایی در ایمنی دوچرخه سواران داشته باشد. تا پایان سال 89، 112 کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه در شهر تهران احداث شده بود. این در حالی است که تا به امروز 138 کیلومتر دیگر به این میزان اضافه شده و شهر تهران در حال حاضر دارای 250 کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه سواری است. لازم به ذکر است که ایجاد این مسیرها از برنامه ریزی سازمان حمل و نقل هم جلوتر بوده است. براساس برنامه ریزی های انجام شده باید 148 کیلومترمسیر دوچرخه در سال های بعد از سال 89 اتفاق می افتاده که تا به امروز 138 کیلومتر آن محقق شده است. در این خصوص منطقه 8 با 60 کیلومتر و منطقه 22 با 26 کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه سواری رتبه های اول و دوم را از این حیث به اتخاذ کرده اند.
منوچهر دانشمند در ادامه به روند احداث خانه های دوچرخه پرداخت و از احداث 1000 خانه دوچرخه در سال 91 خبر داد و ابراز داشت: تا پایان سال 89 تعداد 63 خانه دوچرخه در شهر تهران مورد بهره برداری قرار گرفته که در حال حاضر بالغ بر 90 خانه دوچرخه در سطح تهران قابل بهره برداری است. بر طبق طرح جامع حمل و نقل و ترافیک این میزان تا پایان سال 90 به 500 خانه دوچرخه افزایش خواهد یافت و تا پایان سال 91 که نقطه هدف ما تعیین شده است تعداد 1000خانه دوچرخه در شهر تهران احداث خواهد شد.
وی در ادامه تهران را شهر دوچرخه سوارها نامید و به ارائه آماری از تعداد دوچرخه های شهر پرداخت: در حال حاضر رقمی بالغ بر 3هزار دستگاه دوچرخه در شهر تهران فعال هستند که افزایش این میزان تا سقف 25 هزار دستگاه تا پایان سال 90و 100هزار دستگاه تا پایان سال 91 در دستور کار شهرداری تهران و معاونت حمل و نقل و ترافیک است. لازم به ذکر است، از این 100هزار دستگاه، 50 هزار دستگاه دوچرخه مختص دانش آموزان خواهد بود. زیرا استقبال دانش آموزان از این وسیله جالب توجه است. به طوری که در سال 88، 170 دستگاه و در سال 89، 280 دستگاه دوچرخه ویژه دانش آموزان در نظر گرفته شده بود که با شروع سال تحصیلی جدید بین 700 تا 1000دستگاه دیگر نیز برای آنان در نظر گرفته شده است و تا 15 ابان ماه امسال این رقم محقق خواهد شد. ضمن اینکه منطقه 8 تا پایان سال 89 با در اختیار داشتن 1700 دستگاه دوچرخه در از این حیث در رتبه اول قرار داشته است .
دانشمند همچنین به مناطق فعال در خصوص حمل و نقل پاک و غیرموتوری پرداخت و اظهار داشت: هم اکنون مناطق 8 ،5 و محدوده بهشت زهرا از فعال ترین مناطق در این خصوص به شمار می روند. اواخر سال 89 بود که در محدوده بهشت زهرا حمل و نقل پاک مورد توجه واقع شد و پروژه دوچرخه در این منطقه به بهره برداری رسید. در آن مقطع زمانی 4 خانه دوچرخه با 150 دستگاه دوچرخه در اختیار شهروندان قرار داده شد که با توجه به عدم فضای تفریحی و کاری در این محدوده استقبال زیادی را به دنبال داشت. مناطق 19 ،20 ،21،22،13،14،15،12 دیگر مناطق فعال در سطح شهر تهران هستند که از سال 90 به این مهم پرداخته اند.

منبع: تین نیوز و سايت خبری تهران سما