تعيين وضعيت شيب معابر شهر تهران و حذف مسيرهاي با شيب بيش از 3 درصد و در نهايت كريدورهاي نهايي و بالقوه پيشنهاد شده شهر تهران براساس تقاضاي سال طرح بدست آمده است.
باتوجه به شبکه بدست آمده، طول كريدور بالقوه دوچرخهسواري در مناطق مختلف شهرداري استخراج گرديده است. بر اين اساس، مناطق 1، 3 و 21 به دليل عدم وجود تقاضا و شرايط توپوگرافي نامناسب، كريدورهاي بالقوه ايجاد نگرديده است. در عين حال، شهر تهران داراي 368 كيلومتر كريدور بالقوه دوچرخهسواري ميباشد، كه بيشترين طول كريدورهاي بالقوه بترتيب متعلق به مناطق 12، 11 و 7 شهرداري تهران ميباشد.
مناطق شهرداري تهران |
سرشماري نفوس و مسكن 85 |
مساحت منطقه (هكتار) |
تراكم جمعيت (نفر در هكتار) |
طول كريدور بالقوه دوچرخهسواري (كيلومتر) |
درصد طول كريدور بالقوه دوچرخه |
1 |
379962 |
4027 |
94 |
0 |
0/00 |
2 |
608814 |
4802 |
127 |
25/683 |
6/97 |
3 |
290726 |
2943 |
99 |
0 |
0/00 |
4 |
819921 |
8167 |
100 |
25/852 |
7/02 |
5 |
679108 |
5154 |
132 |
17/388 |
4/72 |
6 |
237292 |
2141 |
111 |
24/814 |
6/74 |
7 |
310184 |
1536 |
202 |
27/332 |
7/42 |
8 |
378725 |
1354 |
280 |
25/794 |
7/00 |
9 |
165903 |
2531 |
66 |
13/505 |
3/67 |
10 |
315619 |
796 |
397 |
13/225 |
3/59 |
11 |
275241 |
1171 |
235 |
29/226 |
7/93 |
12 |
248048 |
1414 |
175 |
35/103 |
9/53 |
13 |
245724 |
1334 |
184 |
10/263 |
2/79 |
14 |
483432 |
2407 |
201 |
23/224 |
6/30 |
15 |
642526 |
4740 |
136 |
18/630 |
5/06 |
16 |
291169 |
1785 |
163 |
19/458 |
5/28 |
17 |
256022 |
822 |
311 |
11/548 |
3/13 |
18 |
359426 |
6168 |
58 |
21/605 |
5/86 |
19 |
270731 |
3641 |
74 |
8/843 |
2/40 |
20 |
335634 |
4780 |
70 |
0/694 |
0/19 |
21 |
164592 |
4933 |
33 |
0 |
0/00 |
22 |
108674 |
6782 |
16 |
16/216 |
4/40 |
مجموع |
7867473 |
73428 |
107 |
368/403 |
100 |
هدف اصلي اولويت بندي، زمانبندي اجراي پروژه طرح جامع دوچرخه در سالهاي مختلف از تحليل سلسله مراتبي استفاده شده است، که در ادامه آورده شده است.
رديف |
معيارها |
وزن معيارها (درصد) |
1 |
طول مسير اصلي بالقوه دوچرخهسواري |
41 |
2 |
توليد سفر بالقوه دوچرخه |
31 |
3 |
تعداد مراكز جذب بالقوه سفر دوچرخه |
28 |
معاونت حمل ونقل و ترافيک شهرداري تهران
شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك تهران