دوچرخه یکی از وسیله های نقلیه سالم و تمیز در دنیاست که شاید باعث صرفه جویی در وقت نشود اما در کاهش میزان آلودگی هوا و هزینه ها، همچنین بالا بردن سطح سلامت جامعه بسیار موثر است.

 

دوچرخه در هر کشوری به میزان های مختلف استفاده می شود و معمولا در شهرهای شلوغ راه های مختلفی را برای فرهنگ سازی این وسیله نقلیه انتخاب می کنند. پس از فرهنگ سازی نیاز به ساخت و ایجاد محیطی ساده و امن برای دوچرخه سواران است.

توکیو یکی از شلوغ ترین شهرهای دنیاست که حتی پارک کردن یک دوچرخه ساده که فضای خاصی را اشغال نمی کند می تواند مشکل باشد به همین علت نیاز به پارکینگ های مخصوص و نوآورانه به شدت دیده می شود.

از آنجایی که ژاپنی ها معمولا راه های جالبی برای کارهای خود پیدا می کنند این بار نیز به روشی خلاقانه برای رفع مشکل پارکینگ دست پیدا کرده اند. پارکینگ های “ECO-Cycle” ایده ای بسیار جالب است که بتازگی در این کشور آغاز به کار کرده است.

این پارکینگ ها به صورت سیلندرهایی هستند که 11 متر زیر زمین فرو رفته و می توانند تا 200 دوچرخه را در خود نگهداری کنند. این پارکینگ ها کاملا خودکار بوده و می توانند در عرض 8 ثانیه دوچرخه را پارک کرده و یا تحویل مشتری دهند.

این پارکینگ ها باعث شده اند که بسیاری از دوچرخه هایی که به صورت غیر قانونی در پیاده روها پارک می کردند ناپدید شوند و دیگر راه برای انسان ها باز شده است. ساخت هر کدام از این سیلندرها نزدیک به 1.5 میلیون دلار هزینه دارد و تا به حال 43 عدد از آن ها ساخته شده است و ایده آن قرار است به کشورهای دیگر نیز منتقل شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران