25 خانه نیمه مکانیزه دوچرخه تا پایان سال ۹۰ و ۶۰ خانه دوچرخه تا پایان برنامه اصفهان ۹۵، در اصفهان راه اندازی می شود.
طراح و مدیر پروژه ایستگاه های دوچرخه شهر اصفهان در این باره گفت: با توجه به شرایط اقلیمی شهر اصفهان، ۱۰ ماه از سال شرایط استفاده از دوچرخه وجود دارد. لذا این معاونت با رویکرد حمل و نقل و ترافیکی وبرنامه ریزی در نظر دارد تسهیلات مناسب، ایستگاه‏ها و مسیرهای دوچرخه را تعبیه کند.
محمد رضا کلینی با تاکید بر سهم دوچرخه در حمل و نقل از ۸ به ۱۶ درصد افزود: اگر این مهم تحقق یابد، به نقطه ایده آل در این زمینه دست یافته‏ایم به طوری که تا پایان برنامه “اصفهان ۹۵” شهر دوچرخه ها می شود.
وی بیشتر قشر استفاده کننده از دوچرخه را جوانان عنوان و اعلام کرد: با توجه به این که ۷۰ درصد از تردد کنندگان در سطح شهر آقایان و بیشتر جوان‏ها هستند، مقرر شده در محدوده درون شهر مسیرهای دوچرخه احداث شود. این در حالی است که در حال حاضر موانع متعددی در مسیر دوچرخه سواران وجود دارد و امید است با برنامه ریزی این موانع برطرف گردد.
وی افزود: احداث خطوط ویژه دوچرخه به منظور افزایش کارکرد ظرفیت های موجود و با استفاده از وسایل نقلیه غیرموتوری در دستور کار شهرداری قرار دارد و در حال حاضر روزانه یک هزار و ۲۰۰ دستگاه دوچرخه در سطح شهر تحویل شهروندان می شود.
طراح و مدیر پروژه ایستگاه های دوچرخه شهر اصفهان با تاکید بر روند صعودی توسعه حمل و نقل غیرموتوری (توسعه دوچرخه) گفت: اندیشه حمل و نقل پاک در دوره مدیریت جدید شهرداری باب شد و به اذهان مردم راه یافت و این اندیشه امروزه شکل عملیاتی به خود گرفت و شاهد استقبال بالای شهروندان هستیم.
وی با بیان این که در حال حاضر ۲۱ خانه دوچرخه در سطح شهر اصفهان به بهره برداری رسیده است، ادامه داد: تا پایان سال جاری این تعداد به ۲۵ ایستگاه افزایش خواهد یافت این در حالی است که بر طبق برنامه ریزی های انجام شده راه اندازی ۲۲ خانه دوچرخه تا پایان سال جاری در نظر گرفته شده است.
وی اضافه کرد: بر طبق طرح اصفهان ۹۵ این میزان تا پایان این برنامه به ۴۰ خانه دوچرخه افزایش خواهد یافت که پیش بینی می شود با توجه به توسعه طرح مذکور تا پایان برنامه اصفهان ۹۵ این کلان شهر دارای ۶۰ خانه دوچرخه باشد.
کلینی با تاکید بر شبکه ای کردن خانه های دوچرخه اذعان داشت: دراین طرح امكان تحویل دوچرخه به هر یك از مراكز موجود در سطح شهر وجودارد؛ و اجباری در تحویل دوچرخه به همان مركزی كه آن را دریافت كردید، نیست همچنین در حال حاضر تعدادی از ایستگاه های دوچرخه در یك شبكه به هم متصل هستند .
وی اضافه کرد: در مرحله سوم طرح راه اندازی دوچرخه افراد می‌توانند با استفاده از کارت الکترونیکی از دوچرخه استفاده كنند که این مهم با شبکه ای شدن خانه های دوچرخه و فرهنگ سازی اجرایی خواهد شد.
وی درمورد افرادی كه از مقررات سرپیچی می‌كنند و به‌عنوان مثال دوچرخه را در زمان تعیین شده تحویل نمی‌دهند یا تصادف می‌كنند و دوچرخه آسیب‌دیده را تحویل می‌دهند، توضیح داد: کسانی که در زمان مقررشده دوچرخه را تحویل ندهند برابر قانون و مقرارت با آنها برخورد خواهد شد.

 

 

منبع:خبرگزاری ايمنا