حمل و نقل سبز و توسعه پایدار یکی از استراژی‌‌هایی است که سبب شده تا مدیران شهری از دوچرخه به عنوان وسیله‌‌ای مناسب در سیستم حمل و نقل عمومی و جابه‌ جایی شهروندان یاد کنند.

معضل ترافیک، حفظ ساختار قدیمی و تاریخی خیابان‌‌ها، کاهش مصرف سوخت، تقویت فرهنگ ورزش شهروندی و … از جمله مسائل و مواردی به شمار می‌روند که برنامه ‌ریزان شهری شهرداری پاریس را مجاب به تدوین، اجرا و توسعه برنامه استفاده از دوچرخه در سیستم حمل و نقل درون شهری کرد.
این طرح که از زمان مطرح شدت تا کنون (حدود 10 سال پیش) که کاملاً اجرایی شده، با استقبال کم نظیر شهروندان مواجه شده، زمینه ورود بالغ بر 10 هزار دستگاه دوچرخه را در ایستگاه‌هایی مختلف شهری در پاریس فراهم کرده است.
در حال حاضر مسوولان شهر پاریس با قرار دادن 14 هزار و 700 دوچرخه در 500 ایستگاه، مردم و گردشگران خارجی حاضر در این شهر را به استفاده از این وسیله نقلیه راحت دعوت می‌ كنند.
این شهر تا پایان سال 2010 میلادی 440 کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه سواری داشته است.
این دوچرخه‌ها به وسیله سیستم دیجیتال مرکزی کنترل می‌شوند و شهروندان پاریسی و توریست‌‌های این شهر با استفاده از خدماتی که سامانه کنترل هوشمند دوچرخه‌‌های عمومی و پاریس ارایه می‌دهد، می‌ توانند برای حمل و نقل و جا‌به‌ جایی‌های درون شهری خود از دوچرخه‌ استفاده کنند.
برای استفاده از این سامانه قبل از هر اقدامی باید یک کارت اعتباری مدت ‌دار تهیه شود. این کارت به فرد اجازه می ‌دهد تا دوچرخه را از ایستگاه مورد نظر خود خارج کند. برای خرید کارت اعتباری نیاز به پرداخت مبلغ گزاف نیست. استفاده از دوچرخه در بازه‌‌های زمانی نیم ساعت است در بسیاری از مناطق پاریس رایگان است اما پس از طی شدن این بازه مبلغ کرابه دوچرخه به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.
دست‌اندركاران این طرح برای جلوگیری از عدم بازگرداندن به موقع یا دزدیده شدن دوچرخه‌ ها، كارت ‌هایی با همان مدت زمان در نظر گرفته شده طراحی كرده‌‌اند كه به محض اتمام زمان تعیین ‌شده، زنگ خطر را به صدا در می‌ آورد. به این ترتیب امکان ردیابی دوچرخه نیز فراهم می‌ شود.
سیستم کنترل هوشمند دوچرخه‌‌های پاریس این امکان را برای شهروندان فراهم کرده که در ایستگاه‌هایی که استقبال بیشتر است یا در مواقعی خاص تعداد افراد بیشتری دوچرخه‌ های آن را استفاده کرده‌‌اند توسط ماشین‌هایی مخصوص دوچرخه‌ها از دیگر ایستگاه‌ها یا از انبار مرکزی به آنها متنقل شود. این راهکار آنچنان مورد استقبال مردم قرار گرفته که در برخی نقاط صدای اعتراض رانندگان تاکسی‌های پاریس به دلیل پایین آمدن درآمدشان بلند شده است.
مدیریت شهری پاریس برای توسعه فرهنگ دوچرخه سواری در میان شهروندان خود، اقدام به ارایه انواع تسهیلات برای ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه، پارکینگ ویژه دوچرخه، امکان بردن دوچرخه داخل ایستگاه‌ها و حتی واگن‌های مترو کرده است و به عنوان بخشی از برنامه‌های تکمیلی خود برای افزایش امکانات ضروری در این ارتباط اقدام به راه ‌اندازی گروه‌های ارزیابی و نیازسنجی شهروندان کرده است.
گفتنی است، شهر پاریس 370 كیلومتر مسیر ویژه دوچرخه‌ سواری دارد و نخستین شهر جهان است كه از طریق قرار دادن دوچرخه‌ های رایگان در اختیار شهروندان در سطحی وسیع، پروژه گسترش فرهنگ كمك به رفع آلودگی هوا توسط این وسیله را در پیش گرفته است.
كشور فرانسه چهارمین كشوری است كه این رویكرد را در پیش گرفته است.

منبع : تین نیوز