طراحی مسیرها و پیاده‌راه‌ها برای راحتی و آسودگی عابران پیاده یکی از ویژگی‌های مهم در شهرسازی جدید است.

از بالاترین سطوح شهرسازی و دلپذیرترین نقاط شهری، شبکه‌ای از خیابان‌های مهم پیوسته سنگفرش شده و خالی از اتومبیل ویژه عابران پیاده است. شهرهایی که دارای پیاده‌راه‌های مناسب و خوبی هستند، عموماً در تمام نقاط دنیا شناخته شده‌‌اند. معمولاً پیاده‌راه‌ها در شهرهای بزرگ به میدان‌های اصلی و تاریخی شهر متصل است. در این پیاده‌راه‌ها، فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و قهوه‌‌خانه‌های روباز قرار دارد. در مسیر، نیمکت‌های زیادی جهت استراحت وجود دارد؛همچنین فواره‌ها و آبنماها در کنار فضای سبز موجود خودنمایی می‌کند.

یکی از تفریحات مردم در کشورهای مختلف قدم‌زدن در پیاده‌راه‌‌ها و استفاده از امکانات آن است. این شیوه شهرسازی، تنوع، انرژی و سرزندگی خاصی به مردم  این شهرها تزریق می‌کند.

کارشناسان معتقدند که شبکه پیاده‌راه‌ها، هسته ارزشمند شهرها محسوب می‌شوند که دارای رابطه دوجانبه اقتصادی، اجتماعی است. امروزه مردم بسیاری از شهرها خواستار ایجاد چنین مسیرهایی هستند ضمن اینکه در انتهای هر مسیر امکان بهره‌مندی از شبکه حمل‌ونقل ریلی فراهم باشد.

از این‌رو 2نمونه از شهرهای شاخص در ایجاد پیاده‌راه معرفی شده‌اند:
1- ونیز: این شهر ایتالیایی به‌عنوان بزرگترین شهر پیاده‌راه در دنیا مورد توجه قرار دارد. این شهر دارای شبکه‌ای از خیابان‌های پیاده‌راه است که به کلی خالی از اتومبیل بوده و در سایر نقاط شهر نیز از اتومبیل استفاده نمی‌شود. شهر بسیار متراکم است و درحال حاضر یکی از شهرهای بزرگ و دلپذیر و بی‌سروصدای دنیاست.

2- کپنهاگ: یکی دیگر از شهرهایی است که دارای بزرگ‌ترین شبکه پیاده‌راه است؛ اگرچه شهر از گذشته‌های دور دارای شرایط و خصوصیات ویژه‌ای است (خیابان‌ها و معابر باریک قرون وسطایی). اما مدیران شهری به‌صورت مستمر و پیوسته درتلاشند تا با اصلاح و تغییر خیابان‌ها کیفیت آن‌را ارتقا دهند.

از 40 سال گذشته تاکنون خیابان‌های اصلی شهر کپنهاگ به یکی از مهم‌ترین معابر پیاده‌راه تبدیل شده است. برنامه‌ریزان شهری با اجرای برنامه‌های بی‌شمار در مقیاس کوچک و مرحله به مرحله موفق شدند تا خیابان‌ها را از مبنای صرف استفاده اتومبیل به یک مسیر پیاده‌راه بسیار مناسب تبدیل کنند. کارشناسان شهری دانمارکی معتقدند که با  20 سال تحقیق و مطالعه فضاهای شهری و تأثیر آن بر زندگی شهرنشینی، دریافته‌اند که اصلاح، بهبود و توسعه پیاده‌راه‌ها، 4 برابر زندگی عمومی و شادابی شهرها را افزایش می‌دهد. از این‌رو در کپنهاگ برنامه‌های بیشتری برای افزایش این پیاده‌راه‌ها درنظر گرفته شده است.

Copenhagen

منبع : همشهری آنلاین