تصور كنيد بدون اين‌كه مجبور باشيد ساعت‌ها در ترافيك بمانيد يا براي پيدا كردن جاي پارك كلافه شويد، با وسيله‌اي كه هيچ نوع آلودگي ايجاد نمي‌كند به هر كجا كه مي‌خواهيد برويد.

البته اين تصور مدت‌هاست در كشورهاي مختلف جهان به واقعيت نزديك شده و شايد كم كم وقت آن رسيده كه ما هم به كمك ربات‌هايي كه به عنوان وسيله نقليه به كار مي‌روند و پژوهشگران دانشگاه صنعتي شريف موفق به طراحي آنها شده‌اند، زندگي شهري را با شيوه‌اي جديد تجربه كنيم.

حقيقت اين است كه سير تحول جهان از خودروهاي امروزي در حال گذار به چنين خودروهايي براي استفاده در شهرها و رهايي از مشكلات آلودگي هوا، ترافيك و… است. ورود اين ربات‌هاي نقليه به صنعت حمل و نقل شهري را بايد تحولي بزرگ به حساب آورد. البته به شرطي كه اين وسيله ما را بيش از پيش به كم‌تحركي و تنبلي دچار نكند.

در دهه اخير راجع به بهينه‌سازي رفت و آمدهاي شهري فعاليت‌هاي بسياري انجام شده است كه از جمله آنها ساخت خودروهاي برقي، هيبريدي و خورشيدي به منظور مصرف كمتر سوخت‌هاي فسيلي است. همچنين وسايل نقليه‌اي به صورت كاملا متفاوت با طرح‌هاي كلاسيك براي سهولت در حركت اختراع شده‌اند كه از جمله اينها، وسايل نقيله دوچرخ است كه علاوه بر عدم مصرف سوخت‌هاي فسيلي، فضاي بسيار كمي را هم اشغال مي‌كنند. اين وسايل مطمئنا نقش بسيار مهمي در امر نقل و انتقالات داخل شهري دارند. همچنين از آنجا كه بيشتر مسافرت‌هاي شهري در مسيرهاي كوتاه انجام مي‌شود، جايگزيني اين وسيله نقليه با خودروهاي فعلي براي اين‌گونه مسافرت‌ها مي‌تواند تاثير بسيار مثبتي را در روند كاهش ترافيك داشته باشد.

اولين وسيله نقليه از اين جنس، سگوي(Segway) نام دارد كه توسطDean Kamen در آمريكا در سال 2002 اختراع شد و از آن زمان تاكنون به صورت تجاري به فروش مي‌رسد. بتازگي نيز شركت تويوتا در ژاپن نمونه‌اي مشابه به نامwinglet ساخته است كه مراحل آزمايشي را مي‌گذراند و بزودي وارد بازار خواهد شد. همچنين شركت جنرال موتورز با همكاريSegway ربات دوچرخ دونفره با نامPUMA طراحي و ساخته است كه در سال 2012 وارد بازار خواهد شد. اگرچه بنابر ادعاي سازندگانPUMA ، اين ربات مي‌تواند تا 56 كليومتر در ساعت سرعت داشته باشد و حداكثر مسافت 56 كيلومتر را بايك بار شارژ طي كند. اما سرعت حداكثر ربات‌هاي سگوي بين 20 تا 45 كيلومتر در ساعت، وزن ربات‌ها بين 30 تا 45 كيلوگرم و مسافت پوششي آنها با يك شارژ در حدود 38 كليومتر است. در حال حاضر شركت ديگري در دنيا وجود ندارد كه اين محصول را توليد كند و به طور رسمي به فروش برساند. بنابراين با تلاش پژوهشگران دانشگاه صنعتي شريف به سرپرستي دكتر سعيد باقري شوركي و حسام سقا كه به مدت حدود 2 سال روي اين موضوع تحقيق و طرح‌هايي براي ساخت آن پيشنهاد كرده‌‌اند، ايران را بايد از معدود كشورهاي صاحب اين فناوري دانست.

www.jamejamonline.ir