اصول

1-     همیشه از کلاه ایمنی دوچرخه سواری که حداقل استانداردهای لازم را داشته باشد ، استفاده کنید . اکثر  صدمات جدی دوچرخه سواری که شامل ضربه به سر می باشد ، در صورت استفاده از کلاه ایمنی قابل مهار است . به خاطر داشته باشید که منظور از استاندارد ، الزاماً کلاه گران قیمت نیست . حتی کلاه های چینی ارزان قیمت موجود در بازار نیز برای امنیت شما کافی است . کاچی بهتر از هیچی ….

2-     همیشه بازرسی های ایمنی را قبل از هر بار دوچرخه سواری انجام دهید :

1-2- بازرسی های امنیتی

1-1-2- حتماً چک کنید که پیچ و مهره ها شل نباشند . چرخ جلو را از زمین بلند کرده و بچرخانید ، ببینید که صدای اضافی تولید نشود .

2-1-2- بررسی کنید که چرختان باد کافی داشته باشد . چرخ کم باد ، علاوه بر اتلاف انرژی شما ، ضمن افزایش خطر پنچر شدن تیوب ، به طوقه نیز صدمه می زند . ضرر نمی کنید اگر یک بازرسی اجمالی از لاستیک هم داشته باشید . پارگی ، ترک یا ساییدگی های احتمالی لاستیک  می تواند خطر جدی برای ترکیدگی لاستیک به دنبال داشته باشد . به فاصله لقمه های ترمز (یا لنت دیسک) با طوقه (یا روتور) دقت کنید . در صورتی که یک طرف به طوقه یا روتور چسبیده باشد ، قبل از برطرف کردن مشکل هرگز سوار دوچرخه نشوید .

3-1-2-بررسی کنید تا ترمزها به درستی عمل کند . سیم ترمز و روکش آن را چک کنید تا پاره ، ریش ریش ، یا له نباشد . دسته ترمز را بکشید و رها کنید ، دسته ترمز باید به راحتی و بدون گیر کردن برگردد . در غیر این صورت ، قبل از رفع نقص سوار دوچرخه نشوید .

4-1-2- اگر چرخ دوچرخه شما ضامنی ( quick release ) است ، دقت کنید که شل نباشد . یک شوخی مرگبار از یکی از دوستانتان را به یاد بیاورید !!!!!!!

5-1-2- صاف بودن زین و میله فرمان را نسبت به چرخ دوچرخه چک کنید . فرمان صاف ، دوچرخه را صاف راه می برد !!!!!!

3- با نحوه کنترل دوچرخه ، ترمزها ، پدال ها و سیستم دنده آشنایی کامل داشته باشید . در غیر این صورت ، دوچرخه سواری نکنید . میشه سوار خر شین !!!!!!

4- اعضای بدن و اشیای همراه خود را از چرخ دنده ، زنجیر ، پدال و چرخ در حال حرکت دور نگهدارید .

5- همیشه از نظر پوشش نکات ذیل را رعایت کنید :

1-5- از کفشی استفاده کنید که راحت باشد و پای شما را روی پدال استوار کند . منظورمان خرید کفش و پنجه قفل گران قیمت نیست ، دوچرخه سواری راحتتر از این حرف هاست . فقط صندل و دمپایی رو بی خیال شین .

2-5- لباسی بپوشید که شما را تابلو کند ، البته نه آنقدر که گرفتار گشت ارشاد و طرح مبارزه با مفاسد اجتماعی شوید . لباس روشن و قابل مشاهده توسط رانندگان و سایرین ….

3-5- عینک بزنید تا گرد و خاک و باد چشمتان را اذیت نکند . گرد و خاک در چشم شما ، باعث می شود تا چشم خود را ببندید و ممکن است همین بستن ، شما را به میان باقلی ها رهنمون کند .!!!!

6- با دوچرخه نپرید . پرش با دوچرخه (خداییش) لذت بخش است ، اما این پرش فشار زیادی روی دوچرخه وارد می کند . پریدن عصمت دوچرخه را خط خطی می کند . خودتان را چی ؟!!!

7- با سرعت مطمئن برانید .