امیل پژو در سال 1810 یک کمپانی برای ساخت آسیابهای قهوه تاسیس کرد، در سال 1830به تولید دوچرخه پرداخت و بالاخره از سال 1842 تولید آسیابهای قهوه، نمک و فلفل را آغاز کرد. آرماند پژو، فرزند امیل در مارس سال 1849 متولد شد و امیل خوشحال بود که می تواند کارخانه را به او بسپارد.
اولین مارك شیر پژو برای تیغههای اره و وسایل استیل ساخت این شرکت طراحی شد و در حقیقت سمبل 3 صفت بارز تیغه ارههای پژو یعنی تیزی دندانهها، انعطافپذیری تیغه و سرعت برش بود. ورود رسمی پژو به صنعت وسایل نقلیه با تولید دوچرخه «گراند بای» در سال 1882 آغاز شد.
آرماند پژو به صنعت خودرو بسیار علاقهمند بود و بعد از ملاقاتهایی که با آقای گوتلیب دایملر و دیگر افراد خبره این صنعت داشت، به اهمیت این صنعت پی برد و شروع به طراحی و تولید خودرو کرد. اولین خودروی پژو که خودرویی سه چرخ بود در سال 1889 تولید شد. موتور بخاری این خودرو بسیار سنگین و حجیم بود و برای به کار افتادن، دردسرهای بسیاری داشت و به همین دلیل خیلی زود با یک موتور بنزینی احتراق داخلی و با چهار چرخ در سال 1890جایگزین شد و تولید مستمر آن آغاز گردید. بعد از آن پیشرفتهای دیگری نیز برای پژو حاصل شد. پژو اولین شرکتی بود که تایرهای لاستیکی را برروی خودروهای خود نصب کرد و در سال 1895 تایرهای بادی را برروی آنها قرارداد. در سال 1896 پژو اولین موتور خود را بدون کمک دایملر تولید کرد و بعد از آن پیشرفتهای مختلفی مانند امکانپذیری انتقال قوای محرکه زیر خودرو به درون کاپوت حاصل شد و خودرو به معنای امروزی آن شکل گرفت.
در سال 1903 پژو به خط محصولات خود، موتورسیکلت را نیز اضافه کرد که تا به امروز در خط محصولاتش قرار دارد. در سال 1913 جولز گوکس راننده پژو با یک خودرو مجهز به موتور استریت 4 ساخت ارنست هنری، در مسابقات «ایندیاناپلیس» شرکت کرد و برنده شد. این موتور به دلیل داشتن چهار سوپاپ، بسیار قدرتمند بود و در این مسابقات بسیار خوب ظاهر شد. پژو که نیمی از سهم بازار خودروهای تولید شده در فرانسه را از آن خود کرده بود، در سالهای 1916 و 1919 مقامهای دیگری در مسابقات ایندیانا پلیس کسب کرد.
بین سالهای 1914 تا 1918 پژو به تولید خودروهای نظامی گوناگونی که از دوچرخه تا تانکهای بزرگ را شامل میشد، پرداخت. در سالهای بعد از جنگ، خودرو به وسیله لازمی برای همه مبدل شد و دیگر یک وسیله تشریفاتی مختص قشر مرفه نبود.
در سال 1926 واحد دوچرخه پژو از شرکت مادر خود جدا شد و سایکل پژو را تشکیل داد. سال 1929 سالی بود که نامگذاری امروزی پژو شکل گرفت و پژو 201 تولید شد. این خودرو اولین خودروی تولید انبوه پژو بود. مدت زیادی از این شکوفایی پژو نگذشته بود که در دهه 30 میلادی دوران رکود آغاز شد و شرکت پژو افول پیدا کرد؛ اما توانست از این بحران جان سالم به در ببرد و در سال 1933 برای احیای خود خودرویی با آیرودینامیک بالا و سقف تاشو معرفی کرد.
بعد از آن جنگ جهانی دوم شروع شد و پژو مجبور شد کامیون و ون برای جنگ تولید کند؛ اما درسال 1948 دوباره کار خود را با تولید پژو 203 آغاز کرد. بعد از آن مدلهای بسیاری با همکاری شرکت طراحی ایتالیایی پنین فارینا مانند پژو 504 عرضه کرد. در سال 1958 فروش محصولات شرکت در ایتالیا آغاز شد و همکاری با شرکتهای دیگر مانند رنو و ولوو افزایش یافت.
در سال 1974 پژو 30 درصد سهم سیتروئن و در سال 1976 کل این شرکت را خریداری کرد. در این زمان بسیاری از طرفداران سیتروئن اعتراض کردند که با این کار ابداعات و پیشرفتهای افسانهای این شرکت افول میکند. در نتیجه شرکت ادغام شده به نام پژو سیتروئن نامگذاری شد که برندهای هر شرکت حفظ شود؛ اما از لحاظ منابع فنی و تکنولوژی از تحقیقات یکدیگر بهرهمند شوند. در سال 1978 این شرکت واحد اروپایی کرایسلر را به دلیل بحرانهای ایجاد شده در این شرکت از آن خود کرد. این شرکت بسیار فرسوده و دارای مدلهای قدیمی بود و در واقع این سرمایهگذاری، مشکلات مالی بسیاری برای پژو سیتروئن ایجاد کرد. در اوایل دهه 80 میلادی پژو مارک تالبوت را احیا کرد تا بتواند سودی از کرایسلر به دست آورد.
در سال 1983 پژو 205 عرضه شد و به محبوبیت و موفقیت بالایی رسید و تحولی بنیادی ایجاد کرد. در ادامه آن تعداد بسیاری از خودروهای موفق عرضه شدند. پژو در سالهای 1987تا 1990 به طور مداوم در رالی معروف پاریس داکار قهرمان شد. فروش این شرکت در ایالات متحده با مدلهای 405 و 505 به 4261 دستگاه در سال 1990 میلادی رسید و فروش 2240 دستگاه در جولای 1991 شرکت را بعد از 33 سال به نقطه اوج خود رساند. در حال حاضر پژو 307 برای رالیهای بینالمللی این شرکت استفاده می شود. همچنین پژو در سالهای 1998 تا 2000 تامین موتورهای مسابقات فرمول یک را عهده دار شد.
در آوریل 2006، پژو از بسته شدن کارخانه رایتون خود در کاونتری انگلیس خبر داد که منجر به از بین رفتن 2300 موقعیت شغلی شد. در سال 2009 نیز پژو دچار افول عملیاتی و کاهش فروش شد که در پی آن «فیلیپ وارین» به جای «کریستین استریف» مدیریت شرکت را به عهده گرفت. پژو اکنون بیش از 200 هزار کارمند در سراسر دنیا دارد و در سال گذشته، فروشی بالغ بر 54میلیارددلار را از آن خود کرد.