معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه به تمام مناطق شهر تهران ابلاغ شده که امسال باید بخشی از معابر خود را به مسیرهای ویژه دوچرخه سواری اختصاص دهند گفت: احداث مسیرهای دوچرخه‌ سواری در تمام مناطق پایتخت در دستور کار است و تا پایان سال در نیمی از مناطق این خطوط راه اندازی خواهد شد.

سید جعفر تشکری هاشمی با بیان این مطلب اظهار کرد: امسال سال گسترش دوچرخه‌سواری در تمام مناطق تهران است و در تلاشیم با ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه سواری در مناطق 22 گانه به مرور فرهنگ استفاده از این وسیله نقلیه پاک در تهران را نهادینه کنیم.

وی تاکید کرد: کاهش ترافیک، کاهش مشکلات مربوط به جای پارک و پارکینگ، صرفه‌جویی‌های اقتصادی، کاهش ریسک تصادفات رانندگی، کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی، افزایش سلامت مسافران و کمک به شبکه حمل و نقل عمومی، از جمله مزیتهای گسترش دوچرخه‌‌سواری در شهری شلوغ و پرترددی مانند تهران است.

معاون شهردار تهران تصریح کرد: از ابتدای سال به همه مناطق ابلاغ شد که ایجاد خطوط ویژه دوچرخه سواری را در دستور کار قرار دهند، در این میان برخی از مناطق که شرایط مستعد تری برای تحقق این طرح را داشتند کار را سریع تر آغاز کردند، به گونه ای که عملیات عمرانی احداث خطوط ویژه دوچرخه سواری در 10 تا 12 منطقه شهر در مرحله آغاز به کار یا اجرا است و سایر مناطق نیز با کمک مشاوران ترافیکی، کریدورها و معابر خود را بررسی می کنند تا بتوانند بهترین مسیر را برای ایجاد این خطوط مشخص و عملیات اجرایی احداث را هرچه سریعتر آغاز کنند.

وی گفت: خطوط ویژه دوچرخه سواری به گونه ای طراحی شده اند که ایستگاه های مترو و پایانه های اتوبوسرانی را به نقاط جاذب سفر متصل می کنند تا شهروندان بتوانند با دوچرخه خود را به راحتی به شبکه خطوط مترو و اتوبوسرانی برسانند.

تشکری هاشمی ادامه داد: مسیرهای دوچرخه سواری در فاصله های کوتاه راه اندازی خواهد شد تا با توجه به وضعیت جغرافیایی و ناهمواری های شهر، کسانی که از دوچرخه استفاده می کنند با مشکل مواجه نشود و از سوی دیگر با توجه به نوپا بودن این طرح با ایجاد مسیر ها در مسافت های کوتاه امکان حضور و استفاده تمام شهروندان در سنین مختلف را از دوچرخه امکان پذیر کنیم.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان اظهار کرد: همان‌طور که بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه دنیا استفاده از دوچرخه را در فرهنگ شهرنشینی خود ترویج داده‌اند، ما نیز تلاش خواهیم کرد در تمام مناطق تهران امکانات ویژه ای برای استفاده از دوچرخه فراهم سازیم تا شهروندان از دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقلی در مسیرهای کوتاه و دسترسی‌های محلی استفاده کنند.

منبع : خبرگزاری مهر