مدیران شهرهای ایتالیایی اخیرا با خلاقیت منحصر به فرد و جالب خود به ترویج دوچرخه‌سواری میان مردم پرداخته‌اند؛ متروهای مخصوص دوچرخه، کاربران را در مسیرهای مشخصی به مقصد می‌رساند.

مقامات کلانشهر فلورانس به پیروی از سایر مدیران نقاط مختلف ایتالیا اقدام به ایجاد متروهای دوچرخه در شهرها کرده‌اند تا از این طریق، افراد بیشتری را به اتخاذ تردد سبز سوق دهد. متروهای جدید از ریل‌هایی مخصوص دوچرخه تشکیل شده است که کاربران را در مسیری مستقیم و مشخص به سمت مقصد هدایت می‌کند. پیش از این مسیرهای مشابه بیشتری در سراسر شهر ایجاد شده بود اما مدیران قرار است دو خط متروی دوچرخه جدید نیز به آن اضافه کنند که این دو مسیر، مسافتی به طول ۶ کیلومتر را در بر خواهد گرفت ضمن اینکه مدیران از تخصیص بودجه ۶. ۲ میلیون یورویی برای آن خبر داده‌اند.

جنبش جدید شهرهای ایتالیایی برای احداث متروهای دوچرخه‌سواری Bicipolitana نام گرفته است که عنوان آن برای شهروندان و مدیران خارج از ایتالیا بسیار جالب‌تر از اقدام انجام شده به نظر می‌رسد. این اصطلاح هیچ معادلی در سایر زبان‌های زنده دنیا ندارد و تنها به علت ویژگی‌های ظاهری و نوع حمل و نقل در آن، عنوان “متروی دوچرخه” برای آن برگزیده شده است.

هدف مدیران ایتالیایی از انتخاب نام “متروی دوچرخه” ایجاد شبکه‌ای گسترده برای دوچرخه‌سواری شبیه به مترو است تا از این طریق نه تنها لذت تردد سبز برای کاربران بیشتر شود، بلکه دوچرخه‌سواری در ردیف سایر شیوه‌های تردد داخل و خارج شهری قرار گیرد.

متروهای دوچرخه اغلب مراکز شهری را به حومه‌ها متصل می‌کند و از آنجا که هیچ مانعی سر راه کاربران قرار نمی‌گیرد، سفرها با سرعت بسیار زیادی انجام می‌شود. علاوه بر این، علائم نصب شده در مسیر حرکت دوچرخه‌سواران، آن‌ها را از امکان تغییر مسیر سفر یا سوار شدن بر سایر وسایل نقلیه عمومی آگاه می‌کند.