تا پيش از پيدايش وسايل نقليه موتوري، دوچرخه از مهمترين وسايل حمل و نقل در مشهد به حساب مي آمد، اما ازدياد تعداد وسايل نقليه افزايش بهاي دوچرخه منجر به کاهش تمايل به دوچرخهسواري در مشهد شد.
به گزارش خبرگزاري آريا، طولاني شدن مسافت سفرهاي درون شهري از طرفي و از طرف ديگر عدم دسترسي به دوچرخه در سفرهاي کوتاه سطح شهر مشهد منجر به بيتوجهي شهروندان به دوچرخه به عنوان يکي از وسايل مهم نقليه در بهبود وضعيت ترافيکي اين شهر شده است.
در گفتگو با تعدادي از شهروندان مشهدي نظر آنان را در رابطه با استفاده از دوچرخه در سفرهاي درون شهري جويا شديم.
يکي از شهروندان در پاسخ به اين سوال که آيا از دوچرخه استفاده مي کنيد، گفت: متاسفانه خير.
آقاي شده ادامه داد: با وجود علاقه زياد به استفاده از دوچرخه، متاسفانه به علت مشکلات اجتماعي و فرهنگي موجود در سطح شهر که براي دوچرخه سواران وجود دارد، نمي توانم از اين وسيله استفاده کنم.
رجبي ديگر شهروند مشهدي در اين رابطه اظهار داشت: استفاده از دوچرخه براي سفرهاي درون شهري، ايده بسيار جالبي است، مشروط به اينکه امکان دسترسي به دوچرخه براي مسافت هاي جزيي وجود داشته باشد، در غير اين صورت حمل دوچرخه براي طول کامل مسير سفر در شهري مانند مشهد غير ممکن به نظر مي رسد.
طايفه که سال هاست از دوچرخه براي عبور و مرور در سطح شهر استفاده مي کند، گفت: دوچرخه در سفرهاي کوتاه درون شهري وسيله اي بسيار مناسب است، اما همه مکان ها را به دليل بعد مسافت و طول زمان نمي توان با دوچرخه طي کرد و اين باعث مي شود همه دوچرخه را وسيله اي براي زمان تفريح يا روزهاي تعطيل بدانند.
فراهم سازي تسهيلات لازم براي گسترش سفرهاي پياده و دوچرخه از راهکارهاي مورد توجه براي غلبه بر ترافيک سنگين و عوارض منفي ناشي از آن است.
در اين راستا مجريان قانون تبصره ۱۳ تامين زيرساخت لازم براي راه اندازي سامانه دوچرخه سواري و ترويج استفاده از آن را مطرح نموده اند.
استفاده از دوچرخه براي سفرهاي شهري علاوه بر کاهش حجم ترافيک، اثرات سودمند ديگري نيز نظير کاهش آلايندههاي موجود در هوا، کاهش مصرف سوخت و ايجاد جامعه اي با نشاط و سالم را به دنبال دارد، همچنين امروزه در طرح هاي جامع حمل و نقل شهري در تعدادي از کشورهاي پيشرفته جايگاه دوچرخه در سامانه حمل و نقل شهري براي ۲۰ سال آينده مورد توجه قرار گرفته و بر تقويت آن تاکيد شده است.
اجراي طرح هاي دوچرخه سواري و تلاش در جهت موفقيت آن ها، نيازمند توجه اساسي به نکاتي مانند طراحي و احداث شبکه هاي ايمن، پيوسته، راحت و در دسترس براي دوچرخه سواري و همچنين فراهم سازي زمينه هاي فرهنگي- اجتماعي به منظور ترغيب مردم به استفاده از دوچرخه است.
مسوول حوزه برنامه ريزي و مطالعات سازمان حمل و نقل و ترافيک مشهد در اين خصوص اظهار داشت: سال ۸۵ مقطع آغاز مطالعات جديد طرح ترويج دوچرخه سواري در كلانشهر مشهد بوده و درباره سرفصلهايي همچون «سامانه يکپارچه دوچرخه سواري مشهد» و «پارک ويژه دوچرخه» و «مشخص نمودن مسيرهاي ويژه براي دوچرخهسواران» تحقيق شده است.
ميثم ضيايي با بيان اين که مطالعات طراحي سامانه يکپارچه دوچرخه طي سالهاي گذشته در مشهد انجام شده، اما اشکال کار کمبود اعتقاد به استفاده از اين وسيله نقليه است، افزود: کارايي بيشتر و بهتر از اين طرح در گرو برنامهريزي دقيق، احداث زيرساخت ها و تشويق افراد به استفاده از آن مي باشد.
وي افزود: همکاري و تعاون نهادهاي غيردولتي، رسانهها و همچنين انجام کارهاي تبليغاتي مانند برگزاري همايش ها و مسابقات دوچرخه سواري به منظور ترغيب و تشويق شهروندان، ارايه مزايا به کارکناني که از دوچرخه براي رفت و آمد به اداره استفاده مي نمايند و ايجاد تسهيلات لازم جهت ارايه خدمات رايگان و يا کم هزينه به دوچرخه سواران از جمله اقدامات مهم براي تشويق شهروندان مي باشد.
مسوول حوزه برنامه ريزي و مطالعات سازمان حمل و نقل و ترافيک مشهد، در ادامه بيان داشت: مسيرهاي داراي ظرفيت بالا به منظور احداث مسير دوچرخه در شهر مشهد شناسايي شده و اين طراحي به گونه اي است که تقريباً از هر ناحيه در شهر مشهد يک مسير دوچرخه مي تواند عبور کند.
اين مسوول سازمان ترافيک مشهد ادامه داد: پس از تلفيق بررسي هاي صورت گرفته، شبکه جامع دوچرخه سواري با مسافتي بالغ بر ۱۲۰ کيلومتر به عنوان شبکه نهايي يکپارچه دوچرخه سواري شهر تعيين شد.
ضيايي در خصوص بودجه اجراي اين طرح بيان داشت: اجراي اين طرح مستلزم حدود ۵۰ ميليارد ريال اعتبار است که در راستاي استفاده ايمن و آسان دوچرخه سواران در اين مطالعات ۱۳ ايستگاه اصلي کرايه دوچرخه هر يک با ظرفيت ۴۰ دوچرخه و ۲۴ ايستگاه فرعي کرايه دوچرخه با ظرفيت ۲۰ دوچرخه در حدود شبکه پيوسته دوچرخه سواران مشهد به همراه سيستم متناسب کرايه دوچرخه پيشنهاد شده است.
همچنين مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيک مشهد اجراي اين طرح را مشروط به اختصاص بيش از ۴۱ ميليارد ريال اعتبار دانست و افزود: اميد است با تامين بودجه ۵/۱ ميلياردي مورد نياز به طور سالانه به توان در يک دوره ۵ يا ۶ ساله و در هر سال بيش از ۲۰ تا ۲۵ کيلومتر از اين مسير يکپارچه را در شهر مشهد به بهرهبرداري رسانيم.
سيد مهدي امامي ميبدي ادامه داد: ۲ ايستگاه تحويل دوچرخه به شهروندان که همزمان با دهه کرامت در خيابان کوهسنگي مشهد به بهرهبرداري رسيد، خوشبختانه اکنون مورد استقبال بسياري از علاقمندان به دوچرخه سواري قرار گرفته است.
وي افزود: روزانه بيش از ۷۰ دستگاه دوچرخه در ايستگاههاي دوچرخه خيابان کوهسنگي به شهروندان تحويل داده ميشود.
امامي با بيان اينكه روزانه ۴ ميليون و ۲۲۵ هزار سفركامل در سطح شهر مشهد انجام مي شود، گفت: براساس آمار سال گذشته تنها ۶درصد نفر سفرها در مشهد با دوچرخه انجام مي شود، در حالي که استفاده از دوچرخه براي گروه خاصي از افراد نظير دانشآموزان از مطلوبيت ويژه اي برخوردار است.
وي با استناد به مطالعات ساماندهي شبكه دوچرخه سواري مشهد، اظهار كرد: در صورت ساخت مسير دوچرخه سواري ۱۰ درصد از سفرهاي وسيله نقليه شخصي با طول كمتر از ۵ كيلومتر براي افق كوتاه مدت و ۱۵ درصد از سفرهاي وسيله نقليه شخصي با طول كمتر از ۵ كيلومتر براي افق بلندمدت به دوچرخه منتقل شود.
مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيک مشهد در خصوص فضاهاي لازم براي پارك دوچرخه نيز گفت: به منظور هماهنگي بين سيستم حمل و نقل همگاني و شبكه يكپارچه دوچرخه سواري، ايستگاه ها و پايانه هاي مهم حمل و نقل همگاني در شهر مشهد شناسايي شده اند تا زمينه براي شناسايي فضاهاي لازم براي پارك دوچرخه و ايستگاه هاي كرايه دوچرخه نيز فراهم شود.
منبع : /www.bananews.ir
فرستنده مطلب: رکاب شهر تیوا