وین با وسعتی برابر 414/89کیلومتر مربع و جمعیت یکمیلیون و 712هزار و 903نفری، یکی از شهرهایی است که اهمیت ویژهای برای دوچرخهسواری در سطح شهر قائل است. طول مسیر ویژه دوچرخهسواری در این شهر، بیش از هزار و 50کیلومتر است. دوچرخهسواران هم اجازه دارند از ساعت 9 تا 3 بعدازظهر و 6عصر تا 9 شب در روزهای کاری هفته و تمام روز شنبه و یکشنبه میتوانند با دوچرخه وارد واگنهای مترو شوند. اما شاید بتوان گفت، کار ویژه شهر وین در گسترش دوچرخهسواری پروژهای است تحت عنوان «شهر دوچرخه» که در سال 2003 شروع شد. این پروژه شامل بیش از 60ایستگاه دوچرخه (24 ساعته و در تمام هفته) در سطح شهر میشود. برای این سیستم هم میتوان از کارتهای اعتباری استفاده کرد و هم از کارتهای ویژه این پروژه.
در این ایستگاهها که به کیوسکهای آنلاین متصل به اینترنت مجهز شدهاند، شهروندان با هر کارت میتوانند، یک دوچرخه بگیرند اما امکانی را برای خانوادهها فراهم آوردهاند که با اینکه هر یک از اعضا کارت خود را دارند اما بهای کرایه از کارت اصلی (مثلا کارت پدر خانواده) برداشته شود. بچههای بالای 12سال و 16 سال، به صورت مستقل، میتوانند از این امکانات استفاده کنند.یک ساعت اول استفاده از دوچرخه رایگان است و وین به شهروندان توصیه میکند که قبل از یک ساعت، دوچرخه را به یک ایستگاه تحویل دهند و یکی دیگر را کرایه کنند تا سفرشان کاملا رایگان شود.امکانات دوچرخهسواری وین تنها برای شهروندانش نیست و توریستها، هم میتوانند دوچرخهشان را وارد سیستم حملونقل این شهر کنند و هم اینکه با داشتن کارتهای اعتباری یا کارت مخصوص توریست از شبکه شهر دوچرخه بهره ببرند.مسئولان شهری وین تا آنجا دوچرخهسواری را جدی گرفتهاند که قوانینی هم برای آن در نظر گرفتهاند، مانند اینکه دوچرخهسواران باید از سمت راست تمام مسیرهایی که برایشان در نظر گرفته شدهاست، حرکت کنند یا اینکه هنگام عبور از خط عابر پیاده، عابران بر آنها ارجحیت دارند.