یك كارشناس ارشد حمل و نقل و ترافیك با یادآوری وضعیت مكزیكوسیتی در كمتر از دو دهه قبل اعلام كردكه در 20 سال گذشته مسئولان كشور مكزیك و شهر مكزیكوسیتی اقدامات بسیاری را در جهت كاهش آلودگی هوا انجام داده‌اند تا جایی كه امروزه این شهر دیگر نه تنها آلوده‌ترین شهر دنیا نیست، بلكه نام آن در فهرست 20 شهر اول آلوده جهان نیز به چشم نمی‌خورد.

به گزارشمعماری نیوز به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران، امیر روحی گفت: مهم‌ترین برنامه‌ای كه در مكزیكوسیتی به اجرا در آمد، برنامه بلند مدت ارائه خدمات حمل و نقل عمومی بر محور توسعه مترو و ایجاد خطوط اتوبوسرانی تندرو بود.

وی توسعه مترو از طریق احداث 11 خط سراسری را یكی از اصلی‌ترین برنامه‌های مكزیكوسیتی عنوان كرد و افزود: خطوط 11 گانه، شبكه متروی این شهر را به یكی از بزرگ‌ترین متروهای دنیا تبدیل كرده و دوازدهمین خط نیز تا سال 2012 به بهره‌برداری می‌رسد.

روحی ایجاد خطوط اتوبوسرانی تندرو با الگوبرداری از سیستم BRT بوگوتا از سال 1997 را یكی از برنامه‌های اصلی مكزیكوسیتی بر شمرد و اظهار كرد: سیستم اتوبوسرانی موسوم به METRO BUS با استفاده از اتوبوس‌هایی با حداكثر ظرفیت و حداقل آلایندگی، نه تنها ترافیك را كاهش داده بلكه سالیانه 80 هزار تن از میزان آلاینده دی‌اكسید‌كربن این شهر نیز كاسته و این شهر در سال 2009 مؤفق به اخذ جایزه زیست محیطی Roy Family از دانشگاه آكسفورد شده‌ است.

وی از آغاز اجرای طرح دوچرخه همگانی از طریق ساخت 21 كیلومتر مسیر ویژه دوچرخه سواری در سال 2009 به عنوان یكی دیگر از برنامه‌های مكزیكوسیتی خبر داد و تصریح كرد: به این ترتیب این شهر به عنوان شهر دوستدار دوچرخه معرفی شده است. این كارشناس ارشد ترافیك در پایان اجرایی كردن تست آلایندگی و معاینه فنی خودروها به فاصله هر شش ماه یك‌ بار و محدودیت خودروها از ورود به معابر شهری حداقل یك بار در هفته را از جمله برنامه‌های مكزیكوسیتی بر شمرد و خاطرنشان كرد: علاوه بر این 50 هزار كارخانه از داخل و اطراف شهر جا به جا شده‌اند، ضمن این كه نسبت به حذف سرب از بنزین و جایگزین كردن سوخت گاز در وسایل نقلیه اقدام گردیده و استفاده از مبدل‌های كاتالیستی نیز برای خودروها اجباری شده است.

منبع : www.memarinews.com