از زمانی که پاریس اولین شبکه اشتراکی دوچرخه سواری را در سال 2007 راه اندازی کرد، شهرهای دیگر دنیا مشتاقانه به دنبال پیاده سازی چنین شبکه ای بوده اند. علیرغم علاقه شدید مسئولان شهرها برای چنین پروژه هایی، در عمل شهرهای معدودی توانسته اند به اجرا و پیاده سازی موفقیت آمیز چنین پروژه ای دست بزنند.
یکی از دلایل عدم موفقیت آنها بالا بودن هزینه های توسعه چنین شبکه هایی است که شامل زیرساخت نرم افزاری و همچنین بخش سخت افزاری برای نصب بر روی دوچرخه ها و ایستگاهها می باشند. با این حال، سیستم جدید که Social Bicycle System یا به اختصار (SoBi) نامیده می شود امیدوار است این هزینه ها را به طور چشمگیری کاهش دهد
سرمایه گذار این طرح، Ryan Rzepecki که قبلا در اداره حمل و نقل شهر نیویورک به عنوال برنامه ریز دوچرخه کار می کرده است کار بر روی این سیستم را از اکتبر 2008 و با این انگیزه آغاز نموده است که راه حل کاراتر و اقتصادی تری نسبت به شبکه اشتراک دوچرخه اروپایی پیدا کند. با وجود تجربه اندک در توسعه محصول و تولید آن، وی تیمی را تشکیل داد که مدل کوچکی از این سیستم را تولید کردند که شامل یک جعبه قفل شدنی امن قابل اتصال به هر نوع دوچرخه و یک نرم افزار بر پایه GPS قابل اتصال به گوشیهای موبایل است. هزینه سیستم برای هر دوچرخه حدود 500 دلار در مقابل 4000 دلار سیستم های اروپایی است
این سیستم از پائیز امسال در نیویورک تست خواهد شد و با وجود هزینه اندک آن افراد و سازمان های کوچک نیز می توانند شبکه های اشتراک دوچرخه ای را راه اندازی کنند که اندک اندک در همه جای دنیا گسترش یابد. اگر هر کسی بتواند براحتی با گوشی تلفن همراه خود دوچرخه ای را یافته و از آن استفاده کند، SoBi یا سیستم های مشابه آن می توانند به اشتراک گذاری دوچرخه را تا پتانسیل کامل آن امکان پذیر کنند.
منبع : traffic.tabriz.ir.www