زوج جوان دوچرخه سوار ایرانی در ادامه سفر به دور دنیا روز پنجشنبه از طریق ونکور کانادا، وارد توکیو، پایتخت ژاپن شدند

سمیه یوسفی و جعفر ادریسی پس از ورود به ژاپن به خبرنگار ایرنا، گفتند: آنها در این سفر دور دنیا که از 18 ماه پیش آغاز شده است، با شعار برقراری صلح در جهان و حفظ طبیعت، قصد دارند در مجموع 20 هزار کیلومتر را در دور دنیا با دوچرخه رکاب بزنند.

آنها با بیان این که تاکنون با عبور از جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، یونان، ایتالیا، فرانسه، بلژیک، آلمان، هلند، کانادا و آمریکا، در مجموع 12هزار کیلومتر رکاب زده اند، اعلام کردند: در نظر دارند تا با عبور از کشورهای ژاپن، کره جنوبی، چین، نپال، هند و پاکستان و رکاب زدن هشت هزار کیلومتر دیگر به ایران بازگردند.

ادریسی گفت: آنها در جریان سفر خود به ژاپن امروز توکیو را به مقصد شهرهای هیروشیما و ناكازاکی ترک می کنند و در نظر دارند تا در طی حدود یک و نیم ماه آینده از این شهرها دیدار کنند و پیام صلح و دوستی خود را به مخاطبان ژاپنی انتقال دهند. [دیدار دوچرخه سوار جهانگرد از همشهری آنلاین]

به گفته وی آنها درنظر دارند تا در مسیر حرکت خود به هیروشیما و در بازدید از مراکز علمی و فرهنگی شهرهای مختلف و گفت و گو با دانش آموزان، دانشجویان و اساتید ژاپنی و ارایه فیلمهایی به معرفی ایران، ایرانیان و فرهنگی غنی ایرانی بپردازند.

وی با بیان این که در مدت سفر 18 ماهه خود به کشورهای مختلف تاکنون 47 درخت با عناوین مختلف از جمله صلح، دوستی و نزدیکی ملل به یکدیگر در این کشورها کاشته اند ، اضافه کرد: آنها در نظر دارند تا درختی نیز به رسم یادبود در شهر هیروشیما ، از جمله شهرهای ژاپنی که در اواخر جنگ جهانی دوم مورد حمله اتمی آمریکا قرار گرفته است بکارند.

ادریسی گفت: ما پس از چندین سال فعالیت کوهنوردی و سنگ نوردی و آشنا شدن با افرادی که با دوچرخه مسیرهای بین کشورهای مختلف را طی کرده اند، تصمیم رفتن به چنین سفری را در ذهن پروراندیم و از فروردین سال 1386 نیز سفر 20 هزار کیلومتری خود را در بین برخی کشور جهان و با شعار حفظ محیط زیست و صلح و دوستی، با استفاده از دوچرخه آغاز کردیم.

وی افزود: دوچرخه را به این دلیل انتخاب کردیم که وسیله مطمئنی است و برای محیط زیست نیز آثار زیانبار و تخریبی به دنبال ندارد.

یوسفی نیز گفت: در اوایل سفر خود برخی مواقع احساس یاس می کردیم اما حمایتهای مردمی به ویژه هموطنانمان و سفارتخانه های ایران در خارج از کشور، ما را برای رسیدن به هدف خود و آشنا کردن هرچه بیشتر مردم کشورهای مختلف با جایگاه ایران و مردم ایران، مصمم تر می‌کرد.

یوسفی افزود: ما در مسیر حرکت خود به شهرهای مختلف با حضور در مدارس و دانشگاهها و با استفاده از لوح های فشرده‌ای که درباره ایران، ایرانیان، آداب و رسوم و فرهنگ غنی کشورمان سعی کردیم تا مردم این کشورها را بیشتر با ایران آشنا کنیم و البته تاکنون نیز نتیجه بسیار خوبی به دنبال داشته است.

وی اضافه کرد: ما با حضور در مدارس از دانش آموزان درخواست می‌کردیم تا برای ما درمورد صلح و محیط زیست و روابط دو کشور نقاشیهایی را بکشند و آنها نیز تصاویر زیبایی را خلق کرده‌اند که در تمامی این تصاویر مشترکات بسیاری وجود دارد که از جمله آنها خورشید، آسمان آبی و سبزی و آبادانی است.

وی یاد آور شد: آنها تصمیم دارند تا پس از بازگشت موفقیت آمیز از این سفر سراسر تجربه، یافته‌ها، عکس و نقاشی‌هایی که در جریان این سفر تهیه شده است را در قالب مجموعه کتبی تدوین و منتشر کنند.

یوسفی به پلاکاردی که آنها به همراه خود در این سفر برده‌اند اشاره کرد و گفت: این پلاکارد از سوی مقامات، مسئولان، اساتید و دیگر اقشار کشورهایی که از آنها عبور کرده‌ایم امضا شده و پیامهای صلح و دوستی خود را نیز در آن نوشته‌اند.

وی اظهارداشت: این پلاکارد که از سوی دوستداران صلح و آرامش و حفظ محیط زیستی کشورهایی که آنها به آن سفر کرده اند پیامهایی در آن ثبت شده است، پس از حلقه ازدواجشان، با ارزشترین شئی زندگی آنها است.

این زوج جوان دوچرخه سوار امروز به همراه محمد علی سرمدی، کاردار و سیدمحمد آیت اللهی، مسئول فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن با حضور در شهرداری میناتوکو ، که بیش از 75 سفارتخانه خارجی در این منطقه قرار دارد، دیدار و گفت و گو کردند.

سرمدی در این دیدار توضیحاتی درباره سفر این زوج ایرانی و دلایل انتخاب شهرهای هیروشیما و ناكازاکی از سوی این زوج برای عبور از آنها را برای شهردار میناتوکو تشریح کرد و گفت: هیروشیما و ناگاساکی دو شهری هستند که همانند برخی شهرهای ایران مورد حمله تسلیحات کشتار جمعی قرار گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: این زوج ایرانی همانند تمامی ایرانیان، مخالف تسلیحات کشتار جمعی بوده و طرفدار محیط زیست و حفاظت از آن از سوی تمامی ملل هستند.

وی اظهارداشت: این زوج ایرانی در جریان سفر به هیروشیما و ناكازاکی درنظر دارند تا با قربانیان حمله اتمی آمریکا به این شهرها ابراز همدردی کنند و برای روح این قربانیان ادای احترام کنند.

جعفر ادریسی در این دیدار با اشاره به این که آنها در جریان سفر خود به برخی کشورهای جهان تاکنون 47 درخت در شهرهای مختلف جهان و به نام دانشمندان و شاعران برجسته ایرانی و خارجی کاشته‌اند، ابراز امیدواری کرد که درختی را نیز در هیروشیما، برای برقراری صلح و آرامش بکارند.

خانم یوسفی نیز در این دیدار گفت: در زمان بچگی، شاهد حمله رژیم عراق به کشورمان بودیم و مردم ما از جمله کودکان زیر بمباران نظامیان رژیم سرنگون شده صدام بودند و بر این اساس ما خواستار آن هستیم که هیچ کودکی در هیچ کجای جهان شاهد جنگ، درگیری و کشت و کشتار نباشد و همه در آرامش و صلح و صفا و در محیط زیستی سالم زندگی کنند.
شهردار میناتوکو ژاپن نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سفر این زوج جوان ایرانی به ژاپن و اهداف آنها، گفت: علاوه بر هیروشیما و ناگاساکی، منطقه میناتوکو ژاپن نیز از جمله مناطقی است که در جریان جنگ دوم جهانی مورد بمباران شدید هواپیماهای جنگی آمریکا قرار گرفت.

وی افزود: ما نیز خواستار صلح و آرامش و نیز محیط زیست زیبا و سالم در سراسر جهان هستیم و براین اساس این اقدام ارزشمند شما با سیاستهای ما کاملا منطبق است.
شهردار میناتوکو ژاپن ابراز امیدواری کرد که این زوج جوان ایرانی بتوانند شعار صلح و زندگی همراه با آرامش و در محیط زیست زیبا و سالم را به افراد بیشتری در سراسر جهان منتقل کنند.

این زوج جوان ایرانی قرار است پس از پایان سفر خود به شهرهای هیروشیما و ادامه سفر به دور دنیار عازم سئول پایتخت کره جنوبی شوند.

منبع : www. hamshahri.org