در شروع دوچرخه سواري كوهستان شما به يك سري لوازم و تجهيزات نياز داريد تا در مواجهه با مشكلات و شرايط گوناگون از آنها بهره گرفته و يا دوچرخه سواري خود را لذت بخش تر نماييد اين ها لوازم اساسي براي يك دوچرخه سوار هستند و بدون داشتن آنها دوچرخه سواري يعني يك خطر بزرگ . پس در اين قسمت درباره امكانات و تجهيزات موردنياز جانبي در دوچرخه سواري كوهستان صحبت خواهم نمود .

*تلمبه و لوازم پنچرگيري : يكي از مهم ترين و حياتي ترين وسايل موردنياز در دوچرخه سواري كوهستان مخصوصا در برنامه هايي كه به نقاط دوردست از شهر سفر مي كنيد تلمبه و لوازم پنچرگيري مي باشد ؛ تلمبه بايد سبك ، كوچك و قابل حمل بوده و هم چنين ويژگي باد زدن به هر دو نوع سر تيوپ هاي موتوري و سوزني را داشته باشد . تلمبه هاي مخصوص دوچرخه قابليت بسته شدن بر روي تنه دوچرخه و يا جاي قمقمه را دارند كه حسن آن راحتي دسترسي به تلمبه و عيب آن افتادن از روي دوچرخه در تكانهاي شديد و يا خاك گرفتن و گلي شدن آن مي باشد . از ديگر وسايل موردنياز پنچرگيري تيوپ اضافي سالم و 3 عدد تايليور مي باشد كه از تايليور براي در آوردن لاستيك از داخل طوقه استفاده مي شود ، شما بايد علاوه بر وسايل فوق تعدادي وصله پنچرگيري آماده كه در بازار موجود است و چسپ پنچرگيري و سمباده جهت زبر نمودن محل پنچري به همراه داشته باشيد .

نكات: 1) براي كمتر درگير شدن با پنچري مي توانيد از تيوپ هاي سنگي كه مقاوم تر و البته سنگين تر از تيوپ هاي معمولي هستند استفاده كنيد . 2) در برنامه هاي طولاني مدت دوچرخه سواري كه در مناطق دوردست ، مرتفع و ناهموار كوهستاني  ركاب مي زنيد حداقل دو تيوپ اضافي با خود داشته باشيد . 3) بهترين محل براي قرار دادن وسايل پنچرگيري خود كيف مخصوص زير زين مي باشد .

*آچار هاي چندكاره مخصوص دوچرخه : از ديگر تجهيزاتي كه شما را در مواجهه با نواقص احتمالي در دوچرخه سواري ياري مي نمايد آچار هاي چندكاره مخصوص دوچرخه است كه اين آچار شامل آچار آلن در شماره هاي موردنياز براي دوچرخه ، پيچ گوشتي دوسو و چهارسو ، آچار زنجير و … مي باشد .

*كيف زير زين : يك كيف زير زين خوب بايد محكم به زير زين بسته شود ( نوع مرغوب آن از نوع كليپسي مي باشد )و در عين حال كه از  سايز مناسبي برخوردار است جادار باشد . در كيف زير زين خود علاوه بر وسايل پنچرگيري كه ذكر شد بايد آچار چندكاره مخصوص دوچرخه ، سيم ترمز ، آچار فرانسه كوچك ، روغن دان و … داشته باشيد .

نكات : 1) آچار هاي ديگري را كه موردنيازتان خواهد شد به همراه داشته باشيد . 2) بهترين روغن دان براي شما ظرف قطره چشم مي باشد . 3) از روغن هاي با شماره پايين كه به خود گرد وغبار نمي گيرند استفاده كنيد .

*قمقمه آب : يكي از مواد موردنياز بدن آب مي باشد كه براي انسان جنبه حياتي دارد پس حتي اگر مي خواهيد 20 متر ركاب بزنيد قمقمه آب را به همراه داشته باشيد ؛ يك قمقمه خوب بايد سبك باشد ، مقاوم باشد ، از مواد درجه يك ساخته شده باشد ، درپوش دار باشد ، به حد كافي بزرگ باشد و …

نكات : 1) در صورت نداشتن قمقمه آب دوجداره كه توانايي حفظ درجه آب را براي ساعاتي دارند ؛ مي توانيد از پارچه اي حوله اي به عنوان كاور براي قمقمه خود استفاده كرده و با خيس كردن كاور حوله اي ، دماي آب سرد درون قمقمه خود را براي مدتي حفظ نماييد . ارزش اين كار را در گرماي طاقت فرساي ظهر يك روز تابستاني كه در حال دوچرخه سواري هستيد خواهيد فهميد . 2) پس از هر برنامه قمقمه خود را شسته و در معرض هوا كاملا خشك نماييد .3) در برنامه هاي دوچرخه سواري طولاني مدت از دو قمقمه آب استفاده كنيد .

*چراغ خطر و روشنايي :

ابتدا هرگونه دوچرخه سواري در شب را ممنوع اعلام مي كنم اما در بعضي از برنامه ها و بعضي از شرايط مجبوريم كه در شب دوچرخه سواري كنيم؛ پس براي اين كار نياز به چراغ خطر پشت و روشنايي جلو داريم . هم اكنون انواع گوناگوني از اين نوع از چراغها  در مدل هاي مختلف در بازار موجود مي باشد . چراغ روشنايي مخصوص دوچرخه بر روي فرمان نصب مي شود و حالت كشويي داشته و به عنوان چراغ قوه نيز در كمپهاي شبانه  فابل استفاده است و از چراغ خطر نيز كه اغلب LED  هاي قرمز رنگ داشته و چشمك زن مي باشد در پشت دوچرخه استفاده مي گردد . البته چراغ پيشاني هاي مخصوص كوهنوردي نيز اين كارايي را براي شما دارند .

*كيف كمكهاي اوليه : داشتن يك كيف كمكهاي اوليه كامل در دوچرخه سواري شايد در شرايطي نجات بخش جان شما و يا همركابان شما باشد؛ پس در تهيه اين كيف وقت را هدر ندهيد . يك كيف كمكهاي اوليه كامل بايد حاوي چسپ پانسمان ، پد استريل ، تنزيب ،پنبه ،پنس ،قيچي كوچك ، موادضدعفوني كننده مانند بتادين يا ساولن، باند كشي ،باند زخم بندي،قرص هاي موردنياز ضروري مانند آسپيرين استامينوفن و … ،  پودر او ار اس ، كرم ضد آفتاب ، موچين( براي بيرون درآوردن خار )   ،  چاقوي جيبي كوچك، سوت  ( براي اعلام خطر )،وسايل دوخت و دوز  ، كبريت ضد آب، فندك ، الكل جامد، سنجاق قفلي ،  بندكفش اضافي ، تيغ ريش تراشي( براي پاره كردن لباس) ، سيگارت و ترقه ( براي دور نمودن حيوانات وحشي) و… باشد.

*تجهيزات و وسايل مسيريابي و ارتباطي :  تا سالهاي اخير بيشتر از نقشه وكروكي منطقه و قطب نما براي مسيريابي و تعيين جهت استفاده مي شد با اين كه امروزه نيز استفاده از اين وسايل متداول است اما با پيشرفت دانش بشري ، دستگاه GPS يا موقعيت ياب جهاني جاي خود را در ميان كوهنوردان ، دوچرخه سواران كوهستان و طبيعت گردان باز كرده است و به جاي نقشه و كروكي از اين وسيله بسيار سودمند استفاده مي شود . GPS در انواع مختلفي به بازار عرضه شده است كه با توجه به اطلاعاتي كه به آن داده ايم علاوه بر  تعيين جهت و مسير و هم چنين با توجه به مدل آن  مي تواند درجه دماي محيط ، ارتفاع ، ميزان رطوبت و… را در اختيار ما بگذارد . GPS هاي مخصوص دوچرخه سواري كوهستان نيزبه بازار عرضه شده اند كه به فرمان بسته شده و كاركردهاي مفيد و مختلفي  دارند . از ديگر وسايل لازم براي سفرهاي برون شهري و دوچرخه سواري در  طبيعت  مي توان تلفن همراه يا موبايل را نام برد كه در صورت ماهواره اي بودن تلفن همراه شما در هر نقطه از طبيعت امكان برقراري تماس خواهيد داشت كه از اين نوع تلفن همراه در كشور ما به ندرت يافت مي شود .

 

*كيلومترشمار: اين وسيله را نيز بايد در ليست وسايل ضروري در دوچرخه سواري كوهستان قرار داد چون اگر دوچرخه سواري كوهستان را به صورت حرفه اي دنبال مي كنيد پس بايد از وضعيت تمريني خود اطلاع داشته باشيد و هم چنين پس از برنامه ها ي دو چرخه سواري گزارش سفر خود را تهيه كنيد و يا بتوانيد در برنامه هاي طبيعت گردي با دوچرخه از روي گزارش، برنامه را اجرا كنيد . كيلومتر شمار ها در مدل هاي مختلفي وجود دارند كه قيمت آنها از 5 الي 6 هزار تومان شروع شده  و حتي تا 300 هزار تومان نيز ادامه پيدا مي كند كيلومترشمارها قابليت نمايش مسافت طي شده ، سرعت ماكزيمم ، سرعت متوسط، ساعت ، كرونومتر، كل زمان دوچرخه سواري، كالري مصرفي ، و در مدل هاي پيشرفته تعداد ضربان قلب ، تعداد دورپا ، ارتفاع ، دماي محيط ، ميزان رطوبت و … را دارند .

علاوه بر وسايل فوق تجهيزاتي ديگر نيز موردنياز برنامه هاي دوچرخه سواري هستند:

*قفل دوچرخه : اگر قصد طبيعت گردي با دوچرخه و سفرها5ي چند روزه با دوچرخه را داريد به اين وسيله در هنگام شب و در كمپهاي شبانه احتياج خواهيد داشت .

نكات : 1)  براي قفل كردن و بستن دوچرخه ها به هم در هنگام خواب بايد از قفل و البته از نوع كابلي كه جمع شونده هستند و امكان بستن تعداد بيشتري دوچرخه را دارند استفاده كنيد . 2) هيچ گاه به خلوت و بكر بودن منطقه اتراقي اعتماد نكنيد .

*كاور و روكش تنه :  براي جلوگيري از  خراشيدگي تنه و آسيب ديدن آن مخصوصا در حمل دوچرخه با ماشين در برنامه هاي دوچرخه سواري استفاده از كاور تنه و پوششهاي محافظتي الزامي است . هم چنين مي توانيد براي حمل و نقل دوچرخه ها از ساك مخصوص دوچرخه نيز استفاده كنيد .

*ترك بند ، خورجين و كيف فرمان : در برنامه هاي دوچرخه سواري براي حمل وسايل موردنياز خود در آن برنامه مي توانيد از ترك بند هاي مخصوص دوچرخه هاي كوهستان استفاده نماييد كه در مدل هاي پيشرفته در عين حال كه سبك هستند قابليت تحمل باري معادل 50 كيلوگرم را نيز دارند. از ديگر وسايل مفيد در دوچرخه سواري كيف فرمان است كه هم به فرمان دوچرخه بسته شده و هم به كمر دوچرخه سوار بسته مي شود و از آن مي توان براي قرار دادن وسايل كوچك و مورداستفاده روزانه همچون چاقوي جيبي ، پول ، تلفن همراه ، تنقلات و … استفاده نمود؛ لازم به ذكر است در هر برنامه دوچرخه سواري نيز مقداري پول ، كارت شناسايي و قلم و كاغذ به همراه داشته باشيد .

 

–  به هر حال در پايان اميدوارم كه تمام تجهيزاتي كه در يك سفر با دوچرخه در كوهستان لازم خواهيد داشت ( البته مربوط به دوچرخه ) را برايتان به طور مفيد شرح داده باشم .