کارشناس تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی بومهن و پردیس گفت: قانون راهور برای دوچرخه ‏‏سواران هم صدق می‏کند و این در حالی است که دوچرخه‏‏سواران از قوانین مورد نیاز اطلاع چندانی ندارند.

روح‏الله روزبه امروز در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران اظهار کرد: در عصر حاضر که از یک سو دستگاه‏های دولتی با هدف کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت، شهروندان را به دوچرخه‏‌ سواری ترغیب می‏کنند و از سوی دیگر شهروندان هم برای حفظ سلامتی و با هدف ورزش و گاه تفریح به استفاده از این وسیله نقلیه روی می‏آورند، باید رعایت مواردی در دستور کار قرار گیرد.

وی تصریح کرد: اغلب استفاده‏کنندگان از دوچرخه از قوانین راندن این وسیله نقلیه اطلاع ندارند و خود را جدای از کاربران ترافیک می‏دانند یا حتی به اشتباه خود را عابر پیاده تصور می‏کنند.

کارشناس تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی بومهن و پردیس افزود: باید توجه داشته باشیم که «پیاده» فردی غیرسوار بر وسیله نقلیه است که بدون استفاده از هیچ نوع وسیله نقلیه موتوری یا غیرموتوری حرکت می‏کند.

روزبه افزود: «دوچرخه‏‏سوار» شخصی است که بر روی یک وسیله نقلیه پدالی غیرموتوری که با نیروی انسان حرکت می‏کند و وسیله‏ای را که دارای دو چرخ متصل به یک شاسی است، می‏راند.

وی تصریح کرد: به همین دلیل و با توجه به تعریف پیاده و دوچرخه‏‏سوار کاملاً واضح است که دوچرخه وسیله نقلیه غیرموتوری برای جابه‏جایی انسان و کالا در راه‏هاست.

کارشناس تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی بومهن و پردیس افزود: همه قوانینی که در آیین‏نامه راهنمایی و رانندگی برای وسایل نقلیه موتوری وضع شده است، شامل این وسیله نقلیه غیرموتوری هم می‏شود.

روزبه با بیان اینکه رنگ لباس دوچرخه‏سوار باید روشن باشد و این فرد کلاه ایمنی نیز استفاده کند، گفت: راندن دوچرخه بدون زین و دوترکه سوار کردن اشخاص روی دوچرخه ممنوع است، مگر با زین اضافی استاندارد که باید وی دوچرخه نصب شده باشد.

کارشناس تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی بومهن و پردیس افزود: دوچرخه‏سوار نباید بار نامتعارف حمل کند و یا حرکت نمایشی انجام دهد؛ عبور دوچرخه‏سوار از نقاط شلوغ مانند پیاده‏روها ممنوع است.

روزبه افزود: هنگام لغزنده بودن سطح راه‏ها، راندن دوچرخه ممنوع است و دوچرخه‏سواران باید فاصله طولی خود را با دیگر وسایل نقلیه حفظ کنند و هرگز به صورت گروهی و کنار هم دوچرخه‏سواری نکنند.

وی بیان داشت: هیچ کس حق ندارد در حالی که سوار بر دوچرخه است، به وسایل نقلیه در حال حرکت تکیه کند و آنها را وسیله حرکت خود قرار دهد.

کارشناس تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی بومهن و پردیس با بیان اینکه از قرار گرفتن دوچرخه‏سواران باید از حضور در نقاط کور کامیون‏ها به ویژه هنگام گردش آنها خودداری کنند، افزود: دوچرخه‏سواران در هنگام تاریکی هوا، بدون چراغ جلو و عقب، شبرنگ و نورتاب، دوچرخه‏سواری نکنند.

روزبه افزود: والدین، مسئول کنترل فرزندانی محسوب می‏شوند که هنوز به سن قانونی نرسیده‏اند و در حال دوچرخه‏سواری هستند.

وی یادآور شد: دوچرخه‏سواران باید از مسیر عبور ویژه‏ای که برای آنها تعیین شده است، عبور کنند و در صورت نبود چنین مسیری به طور کامل از طرف راست راه و هم‌سو با جریان ترافیک نه برخلاف آن حرکت کنند و از عبور و مرور در بزرگ‏راه‏ها و محل‏هایی که سرعت وسایل نقلیه بالاست خودداری نمایند.

منبع: خبرگزاري فارس