شیوع آسم در بین ورزشکاران همواره باعث مشکلاتی می شود که گاها آنها را از کسب مدال های ملی و بین المللی محروم می کند، این در حالی است که اگر ورزشکارانی که دچار آسم ورزشی می شوند تحت نظر پزشک باشند بدون هیچ نگرانی می توانند در سطح قهرمانی و حرفه ای باقی بمانند.

پس بهتر است انواع آسم و علائم آن را بشناسیم و بدانیم که پیشگیری بهتر از درمان است.

آسم وآلرژی Asthma” & Allergy “

آسم وآلرژی ( حساسیت ):

تقریباً بیشتر افراد با آن آشنا هستند وحتماً هر فردی بارها در طول زندگی، به حساسیتهای پوستی، گوارشی، چشمی،گوش،حلق، بینی و خونی دچار شده و از داروهای ضد حساسیت به صورت قرص ، آمپول ، پماد و شربت استفاده کرده است.

شیوع آسم ، به ویژه نزد کودکان و یا در سنین سالمندی تقریباً بالاست و باید علت، نوع آسم وآلرژی را مشخص کرد و آن را تحت درمان قرار دارد.


انواع آسم:

1. آسم خارجی (توسط انواع محرکهای خارجی ایجاد می شود)

2. آسم داخلی

3. آسم بالغین

4. آسم فعالیتی و ورزشی

5. آسم شغلی

6. آسم آلرژیک

7. آسم حساس به آسپرین

علل:

علل آسم بستگی به علل انواع آسم دارد. مثلاً در آسم خارجی به انواع گل وگیاه، غذاها ومحرکهای خارجی بر می گردد و در آسم شغلی به املاح فلزی(کروم ، نیکل ، پلاتین)،پودرهای آنتی بیوتیکی (پنی سیلین، تترا سایکلین)، آرد، گرد وغبار چوب ومحیط، پنبه ، پروتئینهای حیوانی ویا علل ناشی از آسم پس از مصرف قرصهای خانواده آسپرین(آسپرین، دیکلوفناک سدیم، ایندومتاسین، مفنامیک اسید، بروفن، ناپروکسن سدیم و… )

در آسم آلرژیک که از شیوع بالایی برخوردار است سابقه شخصی یا خانوادگی وجود دارد وبارها در آنها کهیر ، اگزما ،آبریزش بینی وچشم وخارش رخ داده است که از طریق تستهای پوستی وازدیاد” IGE ” در خون، رادیولوژی و سن ، حساسیت زیاد مجاری تنفسی تشخیص داده می شود، در شهر های صنعتی وآلوده دنیا شیوع آسم آلرژیک در جوار آسم داخلی شایع است. زیرا همانگونه که از تعریف آسم پیدا است علائمی چون سرفه ، خلط ، خس خس واحساس فشار در سینه وتنگی نفس راجعه در فواصل متناوب در انواع مختلف آسم تقریباً مشترک است.

پیشگیری و درمان:

برای پیشگیری از آسم نیز همانند آلرژی باید ابتدا عامل ایجاد کننده را بر حسب اینکه یک علت داخلی است ویا توسط علل خارجی چون ( گل وگیاه وعطر ها …. ) و ماده آلرژی زا ایجاد می شود توسط معاینه وتستهای سرولوژی وسابقه خانوادگی بررسی کرد وسپس به درمان آن پرداخت.

درمان براساس نوع آسم ( داخلی ویا خارجی یا …. ) ، شرایط ، سابقه وشدت آسم متغیر است واز داروهای زیر استفاده می شود:

سالبوتامول ، آمینوفیلین ، تئوفیلین، اپی نفرین، ایزوپروترنول، کرمولین سدیم ، تربوتالین، آتروپین ، کورتن ها ، اکسیژن و….)

درمان آلرژی ( حساسیت ) :

برای درمان حساسیت ابتدا باید عاملی را که حساسیت را ایجاد می کند شناخت. مثلاً برخی افراد به نوعی از غذاها و یا گل وگیاه وآلودگی هوا یا ابزار آلات ، حساسیت دارند وبه محض خوردن غذاهای حساسیت زا ، بدنشان خارش می کند وگاهی قرمز شده وکهیر می زند ویا جوشهای متعدد و قرمز وصورتی و یا زخمهای خفیف متعاقب عفونت سطحی پوست وخاراندن مکرر ایجاد می شود و یا با خوردن نوعی غذا ، در اثر عدم تحمل پروتئینها و یا چربی و قند و ویتامین دچار اسهال شده ویا در اثر آلودگی شهری در برخی افراد قرمزی چشم ، سرفه های خشک وتک تک و یا تحریک گلو وآبریزش از چشم وبینی رخ می دهد.

در برخی افراد نیز در فصل بهار در اثر استنشاق گرده ، ذرات پشم وپر حیوانات و پولنهای گیاهی که در هوا پخش شده اند ویا تماس پوستی با برخی گیاهان، در بدنشان خارش، کهیر وحساسیت شدید رخ می دهد و برخی نیز با تزریق آمپول پنی سیلین ویا داروهای دیگر دچار حساسیت به دارو شده و گاهی وارد مراحل شوک و مرگ می شوند.

درنتیجه برای تمام موارد بالا که ذکر شد ابتدا باید به علت آلرژی پی برد وسپس از ماده حساسیت زا پرهیز کرد که به راحتی قابل پیشگیری ودرمان است.

در درمان آلرژی از داروهای ضد حساسیت شبیه انواع آنتی هیستامین ، کلماستین وپرومتازین ، هیدروکسی زین ،کورتن ، کالامین ، آمپولها، قرصها و شربتهای مشابه استفاده می شود، تا ماده آلرژی زا از بدن تخلیه شود و یا عفونت پوستی حاصله ترمیم گردد.

دود سیگار و سایر فرآورده های دخانی در جهت عود وتشدید بیماری در برخی حالتهای آسم وآلرژی نقش بسزایی دارد و افراد سیگاری باید هر چه زودتر آن را ترک کنند.
انواع عفونتهای واکنشهای روانی در جوار مواد محرک ، ورزش ،آلرژیها و داروها قادرند، جزو عوامل مساعد کننده آسم باشند.

در مراکز و کلینیک های تشخیص و درمان آلرژی نیز از طریق تزریق واکسنهای دوره ای به شخص و درمان آلرژی کمک شایانی می شود.

تزریق واکسن آنفلوآنزا و واکسن پنوموکوک درپیشگیری از بروز عفونتهای تنفسی به ویژه سینه پهلو، سینوزیت،آنژین گلو و عفونت گوش تاثیر بسزایی دارد.

 

 

 

منبع: http://www.cfi.ir/d.asp?id=27350