دوچرخه‌سواری به عنوان پاک‌ترین شیوه حمل و نقل در جهان شناخته می‌شود؛ وجود زیرساخت‌های مناسب شهری به ویژه برای دوچرخه‌های اشتراکی، جابجایی را بسیار مقرون به صرفه‌تر از سایر وسیله‌های تردد کرده و همین امر، تعداد افراد بیشتری را به سمت دوچرخه‌سواری سوق داده است. بعضی از شهرهای جهان به عنوان بهترین شهرهای دوستدار دوچرخه محسوب می‌شوند چرا که زیرساخت‌های شهری سازگار با تردد سبز در آن‌ها کاملاً منطبق بر استانداردهای روز طراحی شده است؛ در ادامه به معرفی پنج شهر برتر دوستدار دوچرخه می‌پردازیم:

کپنهاگ، دانمارک

در پایتخت دانمارک، از هر ۱۰ نفر جمعیت، دست کم ۹ شهروند دارای دوچرخه شخصی هستند و بیش از ۲۵ درصد آن‌ها سفرهای کمتر از پنج کیلومتر داخل شهری را از این طریق طی می‌کنند بنابراین، کپنهاگ یکی از بهترین شهرهای دنیا برای گردشگرانی است که به دوچرخه‌سواری علاقمند هستند چرا که می‌توانند برای بازدید از جاذبه‌های بی‌نظیر آن، در فاصله‌های نزدیک به هم، دوچرخه‌های پیشرفته را به اشتراک بگیرند.

علاوه بر این، پایتخت دانمارک دارای مسیرهای دوچرخه‌سواری متعددی است که مکان‌های دیدنی شهر را به هم پیوند می‌دهد و در نتیجه، تردد را برای کاربران این وسیله نقلیه سبز تسهیل می‌کند. جالب است بدانید که کپنهاگ، از بزرگراه‌ها، آزادراه‌ها و پل‌های هوایی بیشماری حتی بر فراز آب‌های شهر برخوردار است که کاربران را از تماشای چشم‌اندازهای بی‌نظیر شهر حین دوچرخه‌سواری بهره‌مند می‌کند.

پورتلند، آمریکا

پورتلند بزرگ‌ترین شهر ایالت اورگن در ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود که از محبوبیت ویژه‌ای در میان گردشگران علاقمند به دوچرخه در جهان برخوردار است. وجود مسیرهای بیشمار و البته بسیار مجهز دوچرخه‌سواری در سراسر شهر، باعث ترویج فرهنگ استفاده از این وسیله نقلیه در میان مردم شده و مسافران شهر را به تردد سبز در سراسر شهر سوق داده است.

مردم پورتلند، هر روز صبح گردش‌های روزانه خود را از مسیرهای مشخصی آغاز می‌کنند و تا پایان روز به بازدید از جاذبه‌های مختلف شهر به صورت گروهی می‌پردازند در نتیجه، گردشگران نیز به هنگام ورود به شهر، برای صبح روز بعد و حضور در تورهای دوچرخه‌سواری برنامه‌ریزی می‌کنند چرا که از وجود دوچرخه‌های اشتراکی پیشرفته در پورتلند اطمینان خاطر دارند.

مسیرهای دوچرخه‌سواری بزرگ‌ترین شهر ایالت اورگن از امکانات ویژه‌ای در مسافت‌های نزدیک به هم برخوردار است و همین امر، تردد را برای کاربران خوشایند می‌کند به عنوان مثال دوچرخه‌سواران می‌توانند در حین تردد، به نوشیدن قهوه یا صرف غذاهای آماده در کافه‌ها و رستوران‌های کوچک تعبیه شده در مسیر بپردازند یا دقایقی هر چند کوتاه را در ایستگاه‌های مخصوص به استراحت اختصاص دهند.

مونیخ، آلمان

در مرکز کلانشهر مونیخ در آلمان، مسیری بسیار زیبا به طول پنج مایل در اختیار دوچرخه‌سواران قرار گرفته است که این افراد می‌توانند در آن، با سرعت و هیجان بیشتر به تردد بپردازند البته خیابان‌های بیشتری در شهر، طی چند سال اخیر، به خصوص پس از شیوع بیماری کووید -۱۹ به روی وسایل حمل و نقل موتوری بسته شده و عبور و مرور را برای حامیان تردد سبز ایمن و دلپذیر کرده است در واقع بیش از ۷۰۰ مایل مسیر زیبا برای دوچرخه‌سواران در سومین شهر بزرگ آلمان وجود دارد که به علائم مختلف راهنمایی و رانندگی مجهز شده و ایمنی را برای کاربران به ارمغان آورده است. گردشگران در حین سفر به مونیخ از تجربه‌های منحصر به فرد خود از دوچرخه‌سواری بر پل‌های احداث شده بر فراز رودخانه زیبای ایسار و چشم‌اندازهای بی‌نظیر مکان‌هایی تاریخی نظیر قصر ماکسیمیلیانیوم بارها در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام سخن به میان آورده‌اند.

مونترال، کانادا

مونترال، شهری کانادایی، واقع در آمریکای شمالی، با برخورداری از ۴۳۵ مایل مسیر دوچرخه‌سواری و تعداد بیشماری دوچرخه اشتراکی، گردشگران بسیاری را به تردد سبز برای بازدید از جاذبه‌های شهر دعوت می‌کند. مسافران این شهر، استفاده از دوچرخه را برای تماشای مناظر زیبای آبی اقیانوس اطلس بسیار لذت‌بخش می‌دانند چرا که امکان تماشای چشم‌اندازها را با سرعت پایین فراهم می‌آورد.

شهرداری مونترال، ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی زیادی را در سراسر شهر ایجاد کرده تا مردم و گردشگران بتوانند در هر زمان یا مکان ممکن به این وسیله سبز دسترسی پیدا کنند و مسافت‌های مختلف شهری را از طریق آن پشت سر بگذارند. جالب است بدانید که مقامات مونترال سفرهای کمتر از ۳۰ دقیقه را برای دوچرخه‌سواران رایگان کرده‌اند با این حال افرادی که قصد دارند مسافت‌های طولانی‌تری را از طریق دوچرخه‌های اشتراکی طی کنند، موظف به پرداخت هزینه‌ای بسیار کم به کارکنان شهرداری هستند.

پرت، استرالیا

صدها مسیر دوچرخه‌سواری در سراسر شهر پرت، مرکز ایالت استرالیای غربی شکل گرفته تا مردم را به سمت پویایی و اتخاذ سبک زندگی سالم دعوت کند علاوه بر این بسیاری از خیابان‌های شهر به صورت چندمنظوره طراحی شده و در آن‌ها، بخش‌هایی به تردد ایمن دوچرخه‌سواران اختصاص داده شده است. جالب است بدانید که تمایل مردم شهر به دوچرخه‌سواری به حدی زیاد بوده که بیش از ۴۲ درصد مسیرهای دوستدار تردد سبز در سراسر پرت، با مشارکت شهروندان ایجاد شده است. یکی از بهترین مسیرهای دوچرخه‌سواری شهر در امتداد خط راه‌آهن پرترافیک Kep Track واقع شده که دوچرخه‌سواران را در مسیری سبز و بسیار زیبا به سمت مقصد هدایت می‌کند.