بعد از گذشت چهار سال از ساخت اولین دوچرخه های همگانی برای استفاده همه شهروندان از دوچرخه ، حالا کم کم نوبت آن رسیده که شاهد همگانی شدن خودروهای برقی در شهر باشیم .خدمات خودروهای برقی  به صورت گسترده و با دسترسی آزاد بزودی آغاز می شود.

نام این محصول بلو کار   ( Blue – Car ) و  ساخت گروه صنعتی بلوره(Bolloré)   است که با دریافت  اجازه حمل و نقل در جاده های فرانسه ، از غروب 8 مهر 1390 (30 Septembre 2011) در تمام پاریس رونمایی می شود.

برای تکمیل شدن این طرح،  زمانی دو ماهه  برای انجام آزمایش های لازم در نظر گرفته شده است ، که سپس با  250 ایستگاه   برای 250 خودرو از  10 آذر (1 Decembre ) ادامه می یابد .از امروز تا  آن  تاریخ  واحد های تولید بلو کار با آخرین ظرفیت کار می کنند. شرکت های شریک در این پروژه عبارتند از : شرکت س کومپ (Cecomp) طراح شاسی.شرکت پینین فارینا (Pininfarina) ، برای مونتاژ اتوموبیل ، در شهر تورین ، کشور ایتالیا.

(Italie , Turin ) ، همچنین باتری این خودرو ها ، که طبق گفته سازنده آن دارای پتانسیل برای 250 کیلومتراست ، در حال ساخته شدن  در شهرهای  فینیستر و کشور کانادا است. این شرکت ها از هم اکنون کار ساخت را در  محل های مربوطه آغاز کرده اند. برای حرکت «خودروهای آزاد» ، آماده سازی مسیرها و خیابان ها باید از  19 تیر ماه (11 ژوئیه) در شهر ، آغاز شود. در بخش های مختلف شهر پاریس، نقاط  شارژ کردن باتری و گرفتن و گذاشتن خودروها ساخته می شوند. 150 ایستگاه دریافت خودرو نیز تاسیس خواهند شد.

عکس دستگاه های اصلی برای اجاره اتوموبیل را در پایین مشاهده می کنید .

از امروز تا سه سال دیگر این طرح در 46 شهر دیگر فرانسه با 3500 اتوموبیل  نیز  به اجرا در خواهد آمد.

سه حالت برای استفاده از  اشتراک  این خودرو ها وجود دارد :

به صورت 24 ساعته, به صورت هفتگی و یا به صورت ماهانه. اجاره ماهانه 12 یورو است که باید به آن  5 یورو برای استفاده 30 دقیقه ای از اتوموبیل و سپس 4 یورو برای نیم ساعت دوم و 6 یورو برای هم نیم ساعت دیگر به آن افزود .

مثالی برای درک بهتر :

شما 12 یورو برای دریافت کارت عضویت ماهانه پرداخت کرده اید . سپس به یکی از دستگاه های دریافت شارژ اتوموبیل مراجعه می کنید ، کارت شما فعال شده سوار بر خورو می شوید . برای مدت 30 دقیقه ابتدایی مبلغ 5 یورو از حسابتان کم می شود .

اگر باز تمایل داشته باشید به مسیر ادامه می دهید ، اگر نه در اولین پارکینگ اتوموبیل را پارک می کنید . اگر ادامه دادید ، و بعد از یک ساعت ماشین را پارک کردید ، مبلغ 10 یورو از حسابتان در کل برداشت خواهد شد . اگر پارک نکردید و ادامه دادید ، از اینجا به بعد مبلغ 10 یورو به علاوه 6 یورو برای هر نیم ساعت اضافه ، از حسابتان برداشت خواهد شد . این شرکت امیدوار است که بتواند در دوره آغاز پروژه ، 100 000 نفر عضو ثابت داشته باشد.

سخن آخر : این پروژه بعد از استقبال گرم مردم از دوچرخه های همگانی در فرانسه اجرا خواهد شد . همچنین ، رکود فروش وسیله های نقلیه ، کمبود جا برای پارک و ترافیک را نیز می توان از دلایل دیگر اجرایی شدن این طرح نیز دانست .

 

 


ترجمه : سامان فکوهی

http://pishnet.com/2011/06/autolib