معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه مدیریت شهری قصد دارد فرهنگ دوچرخه‌سواری را در پایتخت نهادینه کند، گفت:

سال 90 سال توسعه دوچرخه‌سواری در تهران است و شهرداری تهران برنامه توزیع دوچرخه در هزار نقطه شهر را اجرایی می‌کند. سیدجعفر تشکری‌هاشمی در گفت‌وگو با همشهری افزود: برای شروع 100 هزار دوچرخه عمومی برای همه مردم پیش‌بینی کردیم. مسیرها شناسایی و طرح پایلوت از 2سال گذشته آغاز شده که امسال نیز سال پیاده‌سازی این استراتژی است و ممکن است 100 درصد محقق شود.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در بخش دیگری از مصاحبه‌خود با همشهری درد اصلی ترافیک شهر تهران را پایین بودن سطح فرهنگ ترافیکی شهر دانست و گفت:

ما به لحاظ زیرساختی مثل طول بزرگراه و معابر شهری چیزی کم نداریم؛ ضمن اینکه سرانه ماشین در شهر تهران نیز به ازای هر سه نفر یک خودروست که در بسیاری شهرها با وجود وسعت کمتر این رقم بیشتر است اما وضعیت آشفته ترافیکی و آمار بالای تصادفات ناشی از تضییع حقوق یکدیگر است درحالی‌که اگر رفتار ترافیکی بهبود یابد و مثل همه‌جای دنیا حمل‌ونقل عمومی گزینه برتر مردم هنگام تردد در شهر باشد بسیاری از مشکلات ترافیکی برطرف می‌شود.

وی از اجرای طرح دوچرخه سواری در شهر تهران سخن گفت و در توضیح آن اظهارداشت: بخش عمده معابر شهری شیب استاندارد 4 درصد دارد بنا براین در بیش از 80درصد شهر می‌شود با دوچرخه‌های برقی و دنده‌ای تردد کرد.وی با انتقاد از اولویت‌دار بودن تردد خودرو در شهر افزود: متأسفانه پیاده روی و استفاده از حمل‌ونقل عمومی در اولویت بعدی قراردارند که خیلی بد است، درحالی‌که در خیلی از کشور‌ها چون الزامی نیست که دائما سواره باشند حتی پله‌برقی ندارند بنا براین در کشور ما نیز باید برای تامین سلامت و نشاط جامعه به توسعه فضاهای پیاده روی و دوچرخه سواری همت گماریم اما متأسفانه انبوه موتور و ماشین همه زیبایی‌های شهر را مخدوش کرده است.

وی به‌عنوان نمونه به طرح پیاده‌راه‌سازی‌ در بازار تهران اشاره کرد و گفت: در بازار خیلی‌ها به ما انتقاد داشتند که چرا پیاده‌رو یا مسیر دوچرخه‌سواری احداث می‌کنید اما ما با جسارت شهردار تهران و همکاری خوب نیروی انتظامی و اعتماد بازاریان اقدام به توسعه پیاده‌راه کردیم و باعث شدیم تا هم‌اکنون از آشفتگی بازار کاسته و محیطی جذاب و لذت‌بخش برای تردد مردم فراهم شود که البته ادامه این رویکرد همچنان در دستور کار شهرداری تهران است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه مدیریت شهری قصد دارد فرهنگ دوچرخه سواری را در پایتخت نهادینه کند، گفت: به این منظور سال 90 سال توسعه دوچرخه سواری در تهران خواهد بود و برنامه داریم که درهزار نقطه شهر توزیع دوچرخه داشته باشیم. برای شروع 100هزار دوچرخه عمومی برای همه مردم پیش‌بینی کردیم که این مقدمات در حال انجام است و مسیرها شناسایی شده است. طرح پایلوت از 2 سال گذشته آغاز شده، امسال سال پیاده‌سازی‌ این استراتژی است و حتی ممکن است 100درصد محقق شود.

منبع : همشهری آنلاین