سيد محمد برازنده‌_ همه مردم بر اين واقعيت و حقيقت واقفند که دوچرخه ها مي‌توانند نسبت به اتومبيل‌ها، به مراتب مثمرثمرتر و موثرتر باشند. دوچرخه ها ارزانند و دربرخي اوقات در شهرها، با درنظرگرفتن حجم ترافيک، حتي سريع‌تر از اتومبيل‌ها حرکت ميکند.

دوچرخه‌ها با محيط زيست سازگارترند و هميشه وضعيت جسماني و روحي صاحبان خو را در سلامت و ايمني کامل قرار مي‌دهند و در بسياري از مواقع نيز وسيله‌اي دلخواه براي گشت زني مسافران و گردشگران در طول سفرهايشان بوده و اين امکان را براي آنها به وجود مي آورد تا مقصدها و اماکن جديدي را حين مسافرت و در مسيرهاي خود کشف کنند.

از اين رو شهرهاي بسياري در سراسر جهان همچون وين و لندن، به منظور حفظ سلامت شهر و کاهش آلودگي کربني و صوتي و دلپذير جلوه دادن جاذبه‌هاي گردشگري خود، اقدام به راه اندازي ايستگاه‌هايي مخصوص‌،‌جهت کرايه دوچرخه کرده‌اند، تا به وسيله آن، علاقمندان، دوچرخه‌ها را کرايه کرده و پس از انجام کارهاي خود در نقطه‌اي ديگر آنها را پس دهند.

امروزه،با افزايش جمعيت و آلودگي‌هاي گوناگون، همگان به اين نتيجه رسيده اند که استفاده از دوچرخه ديگر يک تفريح نيست، بلکه يک نياز است.

آنچه در ادامه ميخوانيم، برگزيده‌اي از پنج شهر جهان است، که به وضوح، عملکرد به اين شعار زيست محيطي را مي‌توان در آنها مشاهده کرد.

مونترال، کانادا:

به تازگي مقامات شهري مونترال، مبلغي معادل 134 ميليون دلار براي ساخت و توسعه ايستگاه‌هاي دوچرخه سواري سرمايه گذاري کرده اند. بخشي از اين طرح زيست محيطي، توسعه ايستگاه‌هايي بوده که دوچرخه‌ها را در اين نقاط تحويل مي‌دهند. در حال حاظر نزديک به 2400 مسير مخصوص دوچرخه سواري براي گردشگران و شهروندان وجود دارد که در برنامه آتي اين شهر به آن افزوده خواهد شد.

از نقاط جالب توجه در خصوص شهر مونترال وجود زير ساخت‌هايي براي برقراري دوچرخه سواري ميان شهري به نام بي کسي(Bixi) است که در تمام شمال آمريکا، تنها در اين شهر وجود دارد و شامل بيش از پنج هزار دوچرخه و 1400 ايستگاه است.

کوريتيبا، برزيل:

شهر کوريتيبا، از جمله شهرهاي جهان محسوب مي‌شود که طراحي مسيرهاي دوچرخه سواري در آن به نحو کاملا مطلوب و برنامه ريزي شده‌ا‌‌ي انجام شده است. با اين وجود جاي هيچگونه شگفتي نيست که به گفته خوانندگان مجله آمريکايي ديجست، اين شهر به عنوان يکي از بهترين شهرهاي برزيل براي زندگي کردن معرفي شده است.

مردم برزيل خود را پايبند و متعهد به استفاده از سوخت سبز دانسته اند و روشهاي جايگزين متعددي را براي حمل و نقل خود در نظر گرفته اند از اين رو جايزه شهر پايدار جهان در سال 2010 را به خود اختصاص داده اند.

بر اساس نظرسنجي‌هاي به عمل آمده از گردشگران، زيرساخت هاي دوچرخه سواري در بهتربن شرايط خود در کوريتيبا به سر برده و دوچرخه‌ها نيز به عنوان يک وسيله حمل ونقل شناخته شده و کاربردي دربين عموم مردم شهر ديده مي‌شوند.

بوگوتا، کلمبيا:

بوگوتا از جمله شهرهايي است که تنها 13درصد از کل جمعيت آن صاحب اتومبيل هستند از اينرو ميتوان اين اطمينان را داشت که همچون آمريکا و اروپا به منظور استفاده از دوچرخه به جاي اتومبيل، نيازي به برگزاري کمپين‌ها و يا دسته‌هاي اعتراض آميز چند صد نفره نيست. به بياني ديگر بايد اين چنين گفت که دوچرخه سواري به يک موضوع اساسي و مورد نياز براي مردم مطرح شده است. بنابراين با اطمينان بايد گفت که اين شهر به يکي از شهرهاي دوستدار دوچرخه تبديل شده است.

کوپنهاگ، دانمارک:

دانمارک منظره و چشم اندازي کاملا صاف و هموار دارد که آنرا مستعد و مناسب دوچرخه سواري، هم براي گردشگراني که درحال مسافرتند و هم براي شهرونداني که درحال انجام کار هستند، مي سازد. براساس آمارهاي رسمي، 32 درصد از کل شهروندان کوپنهاگ به صورت منظم از دوچرخه جهت عزيمت به محل اشتغال خود استفاده مي‌کنند.

اين ويژگي باعث شده است که اين شهر به صورت مداوم به عنوان يکي از شهرهاي باکيفيت بالاي زندگي مطرح شده و علاوه بر آن از جمله شهرهايي باشد که به نحوي مطلوب موارد مرتبط با رعايت اصول پاکيزگي محيط زيست در آن اجرا مي گردد.
پس نبايد تعجب کرد که دوچرخه ها در اين شهر به صورت رايگان در اختيار مردم قرار مي‌گيرند.

آمستردام، هلند:

هلند نيز همچون دانمارک، سرزميني کاملا مسطح بوده و موقعيت و مکاني مناسب براي دوچرخه سواري شده است. هموار بودن سطح جغرافيايي هلند و به خصوص شهر آمستردام باعث شده است، دوچرخه سواري در آن حتي براي افرادي که از تعليم و آموزش کم بهره برده اند، سهل و آسان صورت گيرد.

تقريبا 40 درصد از کل جمعيت آمستردام را دوچرخه سواران تشکيل مي‌دهند. قيمت کرايه دوچرخه در اين شهر بسيار پايين بوده و براي گردشگران وشهروندان عادي يکسان است. اين امر باعث شده است که بسياري از گردشگران براي بازديد از کانال‌هاي آب شهر، پارک‌ها و موزه‌ها، از دوچرخه به عنوان يک وسيله سبک، راحت، ارزان و سريع استفاده کنند.