شاید بعضیها آنقدر به تردد با وسیله شخصیشان عادت کردهاند که رفت وآمد با دوچرخه برایشان قابل تصور نیست و فکر میکنند در روزگار مدرن امروزی، کمتر کسی حاضر میشود با این وسیله در شهر تردد کند، در حالی که این وسیله کوچک، پاکترین وسیله حمل و نقل عمومی است و میتواند با ورود به ناوگان حمل و نقل شهری رنگ شهرمان را دوباره آبی کند.
آغاز احداث فاز دوم مسیر دوچرخهسواری و ورود 2 هزار دوچرخه جدید در منطقه 8 بهانه خوبی بود که سراغ شهردار منطقه برویم و از چند وچون اجرای فاز دوم پروژه و افتتاح رسمی آن گفت وگو کنیم.
درست چند هفته قبل بود که شهردار تهران در مراسم افتتاح پل روگذر «بزرگراه شهیدباقری» از افتتاح رسمی شبکه دوچرخهسواری منطقه 8 در آبان ماه خبر داد. همزمان با این اعلام خبر بود که مسئولان منطقه هم به تکاپو افتادند تا فاز دوم این شبکه را برای افتتاح رسمی آماده کنند.
شهردار منطقه 8 در این باره میگوید: «طرح مسیر ویژه دوچرخهسواری در فاز دوم قرار دارد و پیشبینی شده در این مرحله 14 خانه دوچرخه جدید در محلهای پرتردد مانند ایستگاههای مترو، خطوط اتوبوسهای پر سرعت و مراکز آموزشی و ورزشی احداث شود.» «محمد مهدی شادالویی» با بیان اینکه بزودی 2 هزار دستگاه دوچرخه به شبکه دوچرخهسواری منطقه اضافه شود، ادامه میدهد:
«در مرحله نخست طرح دوچرخهسواری، 13 ایستگاه دائمی دوچرخه در منطقه راهاندازی شد که به هزار دستگاه دوچرخه مجهز بود، اما با توجه به استقبال شهروندان از این طرح در این مرحله این تعداد 2 برابر شده است تا عموم شهروندان منطقه 8 بتوانند از این وسایل حمل و نقل شهری استفاده کنند.»
گویا فاز دوم احداث مسیر دوچرخهسواری منطقه از تقاطع بزرگراه شهید باقری، جانبازان آغاز تا فلکه اول تهرانپارس و از آنجا تا سهراه تهرانپارس اجرا میشود که این مسیر هم مانند مسیرهای سابق در پیادهرو قرار دارد، اما مسیری که پیشبینی شده در خیابان دماوند از سهراه تهرانپارس تا سبلان راهاندازی شود در مسیر کندرو خیابان قرار دارد.همچنین درفاز 2 علاوه بر پارکینگهای موقتی که قبلا در منطقه فعال بود ، حدود 700 پارکینگ جدید دیگر هم در محلهای پرتردد ساخته میشود.»
گسترش ورزش همگانی با دوچرخه
بدون شک استفاده از دوچرخه در حمل و نقل شهری علاوه براینکه نتایج زیست محیطی خوبی دارد در جذب شهروندان به ورزش هم مؤثر است. شهردار منطقه معتقد است راهاندازی سیستم حمل و نقل سالم با استفاده از دوچرخه با گسترش ورزش همگانی در پایتخت ارتباط دارد و زمینه جذب مردم به ورزش را فراهم میکند.
او میگوید: «اگر میخواهیم در زمینه ارتباط مردم با مسائل و موضوعات شهری به فرهنگی سالم دست پیدا کنیم، راهی جز توسل به ورزش نداریم و باید با گسترش ورزش همگانی برای رسیدن به شهری سالم که از اهداف اصلی مدیریت شهری است تلاش کنیم.»
یکی از مهمترین ویژگی نخستین شبکه دوچرخهسواری که در استقبال بالای شهروندان تأثیرگذار بوده، خدمات رایگانی است که خانههای دوچرخهسواری در اختیار مردم قرار میدهند.
شهردار منطقه درباره شیوه عضوگیری این مراکز میگوید: «قبل از آغاز طرح از شهروندان دعوت شد تا با ارائه کارت شناسایی و پر کردن فرم مشخصات برای استفاده از این طرح به عضویت خانههای دوچرخهسواری در بیایند. در مرحله نخست حدود 4 هزار و 200 نفر از شهروندان ثبتنام کردند.
برای همه این افراد کارت هوشمند صادر شد و از طریق پست یا پیک کارت برای آنها ارسال شد. اکنون هم حدود 5 هزار نفر دیگر در لیست انتظار قرار دارند تا برایشان کارت صادر شود.تمام این خدمات هم رایگان ارائه میشود.» به گفته مسئولان شهرداری، خانههای دوچرخه با رایانه با هم ارتباط دارند و شهروندان میتوانند بعد از استفاده از دوچرخه آن را به نزدیکترین ایستگاه تحویل دهند و لازم نیست به همان خانهای که دوچرخه را دریافت کردهاند، برگردانند.
گویا مخاطبان اصلی این طرح جوانان و نوجوانان و کارمندان هستند، به همین دلیل با همکاری مسئولان آموزش و پرورش و دانشگاه علم صنعت اطلاع رسانی گستردهای انجام شده است تا دانشآموزان و دانشجویان برای تردد در منطقه از این طرح استفاده کنند.
شهردار منطقه در این باره میگوید: «با توجه به آمادهسازی زیرساختها، امکانات لازم برای استفاده دانشآموزان و دانشجویان از این وسیله نقلیه فراهم شده و آنها میتوانند با دردست داشتن کپی شناسنامه و کارت ملی به همراه یک قطعه عکس به خانههای دوچرخه مراجعه و رایگان از این وسیله استفاده کنند.»
نشانی خانههای دوچرخه و ایستگاههای فعال در منطقه
خانه دوچرخه دردشت: انتهای خیابان دردشت، جنب ایستگاه مترو خانه دوچرخه نبوت: ضلع جنوبی میدان نبوت، جنب سرویسهای بهداشتی خانه دوچرخه گلبرگ :خیابان دردشت، تقاطع گلبرگ شرقی، جنب کیوسک روزنامه فروشی
خانه دوچرخه شقایق: میدان شقایق، جنب ایستگاه تاکسی خانه دوچرخه بیمارستان انصاری: خیابان 46 متری، جنب دبیرستان کمال خانه دوچرخه بوستان فدک: خیابان گلستان، ضلع شرقی بوستان فدک خانه دوچرخه فدک: خیابان نظامآباد شمالی، جنب ایستگاه مترو خانه دوچرخه سرسبز: چهارراه سرسبز، جنب ایستگاه مترو، ضلع جنوبی ایستگاه
خانه دوچرخه رسالت: خیابان نظامآباد، روبروی بانک کار آفرین، نبش مهرانپور خانه دوچرخه تابان:45متری رسالت، جنب بوستان تابان، داخل زمین چمن مصنوعی خانه دوچرخه پل آغاز: نظامآباد، زیر پل آغاز خانه دوچرخه 16متری دوم: خیابان گلبرگ غربی، روبروی ساختمان ناحیه 3
نشانی پارکینگهای موقت
میدان نبوت، جنب کلانتری چهارراه تلفنخانه، جنب مخابرات میدان نبوت، ضلع شرقی منطقه روبروی پل هوایی میدان هلا ل احمر، روبروی شهرداری ناحیه 2 خیابان دردشت، جنب درمانگاه شهرداری خیابان نظام آباد، جنب استخر و سونای فدک خیابان کرمان، روبروی بازار روز کرمان
بلوار پروین، روبروی بازار روز پروین خیابان شهید مدنی، روبروی باشگاه دیهیم خیابان گلبرگ، جنب بوستان گلبرگ چهارراه دردشت ـ گلبرگ خیابان نظام آباد، جنب فرهنگسرای خانواده میدان تسلیحات، جنب ورزشگاه نشاط چهارراه نظامآباد، جنب ایستگاه مترو میدان رسالت، ضلع جنوب شرقی خیابان پروین، روبروی ناحیه یک شهرداری فلکه تهرانپارس، نبش 152 غربی خیابان 46 متری غربی، ابتدای خیابان سمنگان خیابان گلبرگ شرقی، روبروی بوستان یاسمن
منبع: همشهری محله – 8