تمامی دوچرخه سواران اعم از مبتدی و یا حرفه ای می بایست از ضروری ترین لوازم ایمنی استفاده کنند .

کلاه :

این وسیله یکی از مهم ترین لوازم ایمنی برای دوچرخه سواران میباشد کمتر کسی میابیم که در دوچرخه سواری تجربه زمین خوردگی نداشته باشد . چه بسا زمین خوردن و برخوردهایی با شدت بالا میتواند آسیبهایی جبران ناپذیر را به دوچرخه سوار وارد آورد . حضور کلاه و استفاده آن توسط شما دوچرخه سوار بسیار بسیار لازم و ضروری می باشد .

دستکش :

در صورت زمین خوردن دوچرخه سوار اولین نقطه ای که از بدن به صورت ناخودآگاه با زمین تماس دارد کف دستها میباشد . سنگ ریزه – تیغ وخار خرده شیشه وجود در طبیعت در اثر برخورد باعث ایجاد خراش و صدمات میشود . یک دستکش مناسب مانع از آسیب دیدن میشود چه بسا صدمه دیدین دستها مانع از ادامه فعالیت میشود.

عینک :

چشم یکی از نقاط حساس و آسیب پذیر بدن انسان میباشد ؛ در حین دوچرخه سواری حضور حشرات در فضا و برخورد آن با چشم ویا دوچرخه سواری در روزهای بارانی وهمچنین گذر از معابر خیس و گل آلود و آغشته شدن چرخ جلو ودر اثر حرکت دورانی آن ، قطره های گل آلود و سنگهای ریز به صورت برخورد میکند . نداشتن یک عینک مناسب باعث آسیب دیدن چشم و برهم خوردن تعادل می شود .درزمان های بارندگی در صورت حرکت و دوچرخه سواری به صورت تیمی ؛ از چرخ عقب نفر جلویی شما سنگ ریزه و یا قطره های گل آلود به سمت شما پرتاب میشود . این موضوع نیز حضور عینک را برای دوچرخه سوار ضروری میکند .

نکته آخر اینکه بنا به توصیه چشم پزشکان ورزشکارانی که در معرض باد قرار دارند( کوهنوردان – اسکی بازان – موتور سواران – رالی کاران – دوچرخه سواران ….) باید از عینک مناسب استفاده کنند.

دراثر برخورد باد با چشم مایع داخل چشم خشک شده و پدیده خشکی چشم بوجود می آید و در طولانی به چشم آسیب میرساند

چراغ های هشدار دهنده عقب و جلو :

وسیله ای مناسب با قیمتهای نازل و تنوع بالا جهت بالا بردن امنیت یک دوچرخه سوارمیباشد .در بعضی مواقع اجرای برنامه دوچرخه سواری چه به صورت گروهی و یا انفرادی با تاریکی هوا همراه می شود ویا دوچرخه سواران توریستی که از شهری به شهر دیکر و یا کشورها را جهانگردی میکنند بدلیل تنظیم زمانبندی و اجرای منظم سفر در بعضی مواقع در تاریکی ادامه میدهند ویا در بعضی از مواقع بسیاری از علاقه مندان بدلیل مشغله کاری اوایل شب را برای دوچرخه سواری اختصاص میدهند ، در تمامی مواردذکر شده و یا موارد مشابه حتما از چراغهای هشدار دهنده در جلو و عقب استفاده شود . این نوع چراغها از فاصله یک کیلومتری حضور دوچرخه سوار را در خیابان ویا جاده ها به دیگر وسایل عبوری هشدار میدهد.

 

.منبع: http://www.cfi.ir