ورود موتورسیکلت‌های برقی به شبکه حمل و نقل پایتخت

در شرایطی که آلودگی هوا تبدیل به اصلی‌ترین معضل پایتخت شده است، هر کاری که به‌نظر برسد می‌تواند راهی برای نجات شهروندان از مرگ تدریجی باشد، مورد توجه قرار می‌گیرد.

در این میان طرح استفاده از موتورسیکلت‌های برقی در تهران می‌تواند امیدوارکننده باشد. به گفته وحید نوروزی، معاون اجرایی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، در شرایطی که وضعیت آلودگی هوای تهران هر روز به واسطه ورود آلاینده‌ها که موتورسیکلت‌ها نیز در تولید آن نقش دارند تشدید می‌شود، تولید و استفاده از موتورسیکلت‌های فعلی اصلا منطقی نیست چرا که در حال حاضر بالغ بر 49درصد آلودگی صوتی و 25 درصد آلودگی هوای کلانشهر تهران را موتورسیکلت‌ها باعث می‌شوند. وی در گفت‌وگو با شهر نوشت تصریح کرد:

هم‌اکنون برای خودروها استاندارد تولید وجود دارد. این در حالی است که برای موتورسیکلت‌ها استاندارد تولید وجود ندارد. مشاور محیط‌زیست معاون شهردار تهران با بیان اینکه در گام نخست باید واردات انجین موتورسیکلت‌های کاربراتوری و بی‌کیفیت و غیراستاندارد را متوقف کنیم و پس از آن واردات انجین‌های برقی در دستور کار قرار گیرد، خاطرنشان کرد: طبق مصوبه هیات و‌زیران باید به ازای هر موتورسیکلت جدید یک موتورسیکلت فرسوده از رده خارج می‌شد ولی تا امروز موتورسیکلت‌سازان این مصوبه را انجام نداده‌اند و بازهم وقت گرفته‌اند. در این میان قائم مقام ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت در گفت‌وگو با شهر نوشت از جایگزینی 200‌دستگاه موتورسیکلت برقی برای از رده خارج کردن پیک‌های موتوری آلاینده در مرکز شهر تهران خبر داد. عبدالله جلالی با اشاره به اینکه در حال حاضر بخشی از آلودگی هوا، ناشی از تردد موتورسیکلت‌های غیراستاندارد است، گفت: اخیرا هماهنگی‌هایی برای از رده خارج کردن 200 موتورسیکلت فرسوده که به‌عنوان پیک موتوری در شهر تردد می‌کنند، صورت گرفته است و مقرر شده 200 موتورسیکلت برقی به‌عنوان نمونه و پایلوت جایگزین موتور سیکلت‌های پیک‌موتوری در هسته مرکزی شهر شود.

 

 

منبع: http://www.hamshahrionline.ir