بسمه تعالی

 

بیانیه پایانی اولین کنفرانس بین المللی دوچرخه شهری

امروزه دوچرخه نقش مهمی در حمل و نقل شهرهای پیشرفته دنیا دارد. چرا که ارزان بودن، دردسترس بودن، عدم نیاز به سوخت، عدم تولید آلودگی های زیست محیطی  از یک طرف و از طرف دیگر ایجاد نشاط و سلامت جسمی و روحی برای راکب خود و جامعه، به ارمغان می آورد . در سالهای اخیر با ایجاد محدودیت در دسترسی خودروهای شخصی به هسته مرکزی شهرها علی الخصوص در کلانشهرهای کشور و به موازات آن افزایش قیمت سوخت باعث شد که شدت استفاده از موتور سیکلتها افزایش یابد از آنجایی که موتور سیکلتها نسبت به خودروها از سهم تولید آلایندگی بیشتری برخوردارند لیکن این مسأله باعث افزایش آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور گردید . لذا برنامه طرح جایگزین برای این وسیله آلاینده و توسعه استفاده دوچرخه های برقی و موتور سیکلتهای برقی لازم و ضروری می باشد .از آنجایی که جهت توسعه دوچرخه های برقی و موتورهای برقی از لحاظ پارامتر قیمت یک رقیب بزرگ بنام موتور سیکلت بنزینی با قیمت پایین دارند، لازم است با تدوین قوانین حمایتی از این صنعت در راستای خروج موتور سیکلتهای بنزینی از عرصه حمل و نقل اقداماتی را بطور جدی برداشت. امروزه ضرورت توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو و اتوبوس بر کسی پوشیده نیست و اقدامات زیادی توسط دولت، مجلس و شهرداری های کشور صورت گرفته و در دستور کار دارد، اما در این میان استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل شهری و پیاده روی مورد غفلت واقع شده است. اولین کنفرانس بین المللی دوچرخه شهری در راستای توسعه سیستم های حمل و نقل پاک و جایگزین مناسب برای وسایل حمل و نقل آلاینده و دست یابی به اهداف سند چشم انداز 1404 در حوزه مدیریت حمل و نقل شهرها با هدف جلب نظر مسئولین دولتی و مدیران شهری به این مقوله در 23و24 مهرماه سال جاری برگزار گردید، تا شروعی برای توسعه سیستم دوچرخه و سیستم های حمل و نقل پاک در شهرهای کشور عزیزمان ایران اسلامی باشد انشاا…

طی دو روز برگزاری این کنفرانس و تبادل نظر متخصصان و کارشناسان در حوزه‌های مختلف و  مرتبط از جمله مدیران شهری، نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی ، اعضای شوراهای اسلامی شهرها، شهرداران و … ، موارد زیر به عنوان بیانیه این کنفرانس به استحضار می رساند :

1-  حمایت مقرراتی مالی و بودجه ای دولت، مجلس، شهرداری‌ها، شواری های اسلامی شهرهای کشور از بستر سازی، آماده سازی زیرساختهای استفاده از دوچرخه شهری و تخصیص مشخصی از بودجه بهبود عبور ومرور به توسعه استفاده از دوچرخه در انجام سفرهای شهری

2- حمایت مقرراتی و تسهیلاتی از سازندگان، وارد کنندگان دوچرخه به منظور تامین دوچرخه مناسب، کیفی و ارزان و تخصیص بخشی از بودجه حمایت از صنعت به توسعه صنعت دوچرخه

3-  اهتمام مدیریت شهری شهرهای کشور به انجام مطالعات و تدوین برنامه اجرایی توسعه استفاده از دوچرخه در انجام سفرهای کوتاه‌برد و میانبرد شهری (سفرهای کمتر از 5 کیلومتر) با مشارکت شهروندان و عموم مردم

4- حمایت همه جانبه مدیران و مسئولین نهادها و دستگاهای اجرایی و قانونگذار از جایگزینی دوچرخه، دوچرخه برقی و موتورهای برقی بجای موتوسکیلت‌های بنزینی به عنوان خطرناکترین و آلوده کننده ترین و پر صداترین وسیله حمل ونقل شهری با اقداماتی از قبیل اجرایی نمودن طرح تولید موتور سیکلت های برقی

5-  حمایت دستگاههای دولتی، عمومی و خصوصی از کارمندان و کارکنان جهت استفاده از دوچرخه به منظور انجام سفرهای شغلی و حضور در محل کار و فراهم نمودن تسهیلات لازم برای آنان

6-  ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه برای انجام سفرهای شهری از طریق رسانه ملی (صدا و سیما) و اهتمام مدیریت شهری بر اطلاع رسانی، تبلیغات و فرهنگسازی استفاده از دوچرخه در شهرها و با هدف جلب مشارکت مردم و شهروندان در توسعه دوچرخه سواری

7- حمایت نهاد شوراهای اسلامی شهرها و شهرداران شهرهای بزرگ به ویژه کلانشهرها از ساخت و راه اندازی سامانه‌های دوچرخه همگانی اشتراکی (Bike Sharing) به عنوان مد مکمل حمل و نقل عمومی (مترو و اتوبوس)

8- همفکری و هم اندیشی صاحبنظران مسائل اسلامی و متخصصین حوزه دوچرخه سواری جهت ارائه الگوی ایرانی- اسلامی استفاده از دوچرخه توسط بانوان با توجه به تعدد سفرهای کوتاه برد بانوان و تشکیل نیمی از جمعیت کشور

9- حمایت ویژه و بسترسازی برای توسعه فعالیت بخش خصوصی و گروه‌های مردم نهاد (سمن‌ها NGO) جهت توسعه استفاده از دوچرخه و دوچرخه سواری توسط کلیه دستگاه‌های دولتی و عمومی کشور

10-  برنامه ریزی و حمایت ملی وزارتخانه های  آموزش  و پرورش، آموزش عالی و بهداشت و درمان برای انجام سفرهای تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان با دوچرخه

در پایان دبیرخانه دائم  کنفرانس دوچرخه شهری موظف و مکلف است موارد ده گانه بیانه فوق را از دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط پیگیری نموده و نتیجه اقدامات را از طریق وب سایت دومین کنفرانس بین المللی دوچرخه شهری و سیستم های حمل و نقل پاک به آدرس www.citybikeconf.com به اطلاع عموم برساند.

ضمناً، دومین کنفرانس بین المللی دوچرخه شهری با تأکید بر توسعه سیستم های حمل و نقل پاک در بهار سال 1391 برگزار خواهد شد.

محمد رویانیان

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل وسوخت

رئیس اولین کنفرانس بین المللی دوچرخه شهری

 

 

 

منبع: دبیرخانه اولین کنفرانس بین المللی دوچرخه شهری