پیاده روی اولین روش جابجایی بشر
با جایگاه ویژه در جابجایی ها بخصوص در سالهای اخیر و در کشور های توسعه یافته
قدمهاي اول اختراع دوچرخه در سال 1791 با ابداع وسيله اي به شکل اسب چوبي در فرانسه
تصويري از مقایسه ی 3 نوع حمل و نقل عمومي
مقدار فضای مورد نیاز برای انتقال تعداد معینی از مردم در سه حالت اتوبوس ، دوچرخه و خودرو شخصی
مروري بر وضع موجود در دنيا
در جهان
پس از 218 سال وجود بيش از يك ميليارد دوچرخه در روي زمين
تولید سالانه دوچرخه= بیش از 100 میلیون دستگاه (دوبرابر خودروها) .
دوچرخه سواري = ورزشي لوکس در بعضي کشورها
دوچرخه سواري = وسيله اي مناسب براي تناسب اندام يا ورزش يا بازي
اروپا
دوچرخه هاي بكار رفته در اروپا توسط مردم اغلب ( برخلاف تصور ما) از نوع ساده ، بدون دنده و ارزان قيمت است و همه اقشار از آن استفاده مي كنند.
استفاده از دوچرخه هاي گران قيمت و خاص نظير كوهستان، غير متعارف شمرده مي شود.
در قطارهاي شهري نيز درب و محلي براي دوچرخه سوارها در نظر گرفته شده تا دوچرخه را همراه خود به هر محلي ببرند.
چين
دوچرخه يك وسيله جدي سفر برای تا 1.5 ساعت رکاب زني و 10 کيلومتر مسافت روزمره مي باشد. در شهرهاي بزرگ مانند، پكن، تيان جين و نانينگ بيش از 70 درصد از سفرهاي شهروندان با پیاده روی و دوچرخه سواری انجام مي گيرد.
در برخي كشورها(شهرها)
پیاده روی و دوچرخه سواری سهم بيشتري نسبت به ساير وسايل نقليه دارد.
گرونينگن در هلند 50%،
داكا در بنگلادش 40%،
ارلانگر آلمان 26%،
ادنس در دانمارك 25%،
توكيو در ژاپن 25%،
مسكو در روسيه 24%،
دهلي در هند 22%.
ايران
تولید سالانه دوچرخه : کمتر از 100 هزار دستگاه (یک پانزدهم برابر خودروها) .
دوچرخه : وسیله ای غبار آلود اغلب رها در انباریها(5 الی 10 میلیون دستگاه)
سهم از سفر ها در اغلب شهرها :کمتر از 5%
هدف عمده ی سفر با دوچرخه و پیاده روی: تحصیل و تفریح(به جای کار و خرید)
50% سفرهاي درون ناحيه اي در شهرها در شعاع 5 كيلومتري،
دوچرخه : يک پنجم سهم وسايل نقلیه ی شخصي و يک سيزدهم سهم از سفر
و
استفاده از دوچرخه هاي گران قيمت وخاص نظير كوهستان، بجای دوچرخه شهری
عدم بکارگیری دوچرخه های برقی و سه چرخه ی حمل بار و مسافر
عدم تدبیر برای استفاده ی متعارف و مشروع بانوان از دوچرخه
تهيه كننده : امیر جعفرپور