در سال 2002 دولت كانادا پروتكل كيوتو را به تصويب رساند كه آنها را ملزم به كاهش گازهاي گلخانه‌اي  مي‌كند . تا سال 2012 كانادا بايد حداقل مقدار گازهاي گلخانه‌اي توليدي خود را به اندازه 6% مقدار سال 1990 كاهش دهد. ولي دولت كانادا در مسير درستي براي نيل به اين هدف قرار ندارد. از سال 1990 تا 2002 مقدار كلي گاز گلخانه‌اي 20% افزايش يافته است. اين در حالي است كه مقدار گاز گلخانه‌اي توليد شده توسط منابع حمل‌ونقلي 24% افزايش داشته است. با توجه به كاهش 6 درصدي تا سال 2012، براي دولت كانادا الزامي است تا مقدار آلاينده‌هاي ناشي از حمل‌ونقل را كاهش دهد زيرا اين آلاينده‌ها يك چهارم كل گازهاي گلخانه‌اي را تشكيل مي‌دهد .

تشويق مردم كانادا براي استفاده بيشتر از دوچرخه يك شروع مناسب است. دوچرخه‌سواري بي‌شك پايدارترين حالت حمل‌ونقل است. دوچرخه هيچ‌گونه گاز گلخانه‌اي توليد نمي‌كند. دوچرخه آلودگي ندارد و ديگر اينكه دوچرخه باعث تقويت جسم و روح مي‌گردد .

مقدار co خروجي از وسايل نقليه موتوري در اکثر کلان شهرهاي چين بين 63% (در بيجنگ) تا90% (در شانگهاي) از مقدار کل آلاينده‌ها را تشکيل مي‌دهد، در حالي که دوچرخه هيچ‌گونه آلودگي ندارد . وسايل نقليه موتوري علاوه بر دود، مواد سوختي و گازهاي ديگري كه از اگزوز آنها خارج مي‌شود، موادي نيز توليد مي‌كنند كه باعث آلودگي هوا و محيط زيست مي‌شوند. به عنوان مثال، در نتيجه سايش چرخ وسايل نقليه، سالانه هزاران تن مواد لاستيكي در هوا پراكنده مي‌شود. سايش سطح جاده‌ها در اثر عبور وسايل نقليه و همچنين سائيدگي و پودر شدن لنت ترمز و صفحه كلاچ از عوامل مؤثر در آلودگي كردن هوا و محيط زيست است .

هيدروكربن‌هايي كه از اگزور اتومبيل‌ها خارج مي‌شوند ذراتي بسيار سمي‌اند. اين مواد هموگلوبين خون را از بين مي‌برند. اكسيد گوگرد در هوا كه ناشي از دود اتومبيل‌هاست، ميزان اسيد موجود در رطوبت هوا را مي‌افزايد و بر بناها آسيب جدي وارد مي‌آورد، تنفس چنين هوايي به سوزش و خارش دستگاه تنفسي و در نهايت وارد آمدن صدمات مرگبار بر اين عضو منجر مي‌شود. دود ناشي از موتورهاي ديزلي حساسيت چشم را كاهش داده و قدرت ديد را كم مي‌كند، تمام ساختمان‌ها، گياهان و حتي خاك را به پوشش سياهي مي‌آلايد كه زدودن آن كار دشوار و پرهزينه‌اي است .

 

www.omran-ag.ir منبع