زماني كه به مسائل ناشي از ترافيك، آلودگي هوا، تردد ماشيني افراد از نقطه‌اي به نقطه ديگر و عدم تحرك و جنبش آنها مي‌انديشيم يكي از راه‌هايي كه سودمند و مقرون به صرفه به نظر مي‌رسد، استفاده از دوچرخه به‌عنوان وسيله نقليه كم حجم و راحت و ورزشي شاد، بدنساز و سرگرم كننده، مطلوب و مؤثر مي‌باشد.

امروزه در مدیریت ترافیک شهری دوچرخه نقش مهمی دارد. امتیاز استفاده از دوچرخه بر همه ما آشکار است. دوچرخه نسبت به وسایل نقلیه دیگر ارزان‌تر است و نیازی به سوخت ندارد. آلودگی صوتی و زیست‌محیطی ندارد. فضای کمی اشغال می‌کند و تعمیر و نگهداری آن آسان است و در صورتی که عمومیت یابد گامی در راه بهبود سلامت جسمی و نشاط جامعه است. به علاوه اینکه طیف سنی وسیعی را شامل می‌شود و حوادث آن کم خطرتر است. هم‌اكنون در برخي شهرهاي جهان سهم مهمي از جابجائي‌هاي درون شهري توسط دوچرخه صورت مي‌گيرد.

استفاده از دوچرخه به‌صورت گسترده در حمل و نقل شهري نياز به برنامه‌ريزي و همت تمامي عوامل فكري و اجرايي در انجام اين رسالت مهم مي‌باشد و تنها به عهده يك ارگان يا سازمان خاص نيست. جاي بسي اميدواري است كه كليه سازمان‌هاي مرتبط با اين موضوع و برخي دانشگاه‌ها اعلام آمادگي براي مشاركت و تقويت اين كنفرانس نموده‌اند.

لذا دبیرخانه برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی دوچرخه شهری با حمایت برخی از دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های مشاور تشکیل شده و با اهداف زیر آغاز به‌کار کرده است:

آشنايي فعالان عرصه دوچرخه شهري با يكديگر

انعكاس و تبادل تجارب داخلي و خارجي و تجارب شهرهاي كشور

بررسي ابعاد گسترده موضوعات مرتبط با دوچرخه شهري

شيوه‌هاي اشاعه گسترش استفاده از دوچرخه شهري

موانع پيش رو و چالش‌ها

 

محورهای این کنفرانس شامل موارد زیر است:

حمل و نقل همگانی و دوچرخه

آموزش و فرهنگ‌سازی

محیط زیست

ایمنی

صنعت ساخت و نگهداری

اقتصاد و مدیریت

قوانین و مقررات

پیاده‌روی و دوچرخه

بیمه

طرلحی و مهندسی

مصرف انرژی

IT

سلامتی

ورزش

وب سایت رسمی این کنفرانس :

www.citybikeconf.ir