قضیه دوچرخه سواری بانوان چند سالی است مورد توجه قرار گرفته است و اعمال قوانین مختلف و غیرکارشناسی باعث سردرگمی های بسیاری برای ورزشکاران این رشته و عموم استفاده کنندگان از این وسیله نقلیه شده است. در این میان بانوانی هم که با رعایت حجاب کامل و حدود اسلامی به این ورزش می پردازند باز هم با علامت دوچرخه سواری ممنوع مواجه می شوند! به راستی چرا دوچرخه سواری می کنیم؟

صنعتی شدن جوامع و رشد صنایع در تمام زمینه ها و حرکت با شتاب انسان به طرف ماشینی کردن تمام جنبه های زندگی ، باعث شد عده ای از انسان ها که دغدغه محیط زیست و سلامت انسان ها در درونشان بود حرکت هایی را در جهت هشدار و گوشزد کردن خطرات و مشکلات ناشی از بحرانی که در آینده گریبانگیر نسل های آینده بشر خواهد شد انجام دهند.

اغلب این حرکت ها ابتدا در کشورهای توسعه یافته شکل گرفت.به موازات شکل گیری گروه ها ، نشست ها و سازمان های محلی و بین المللی در اکثر این کشورها جهت رسیدن به راه حل و روشی برای استاندارد کردن فعالیت های صنعتی جوامع و روش های بهبود اوضاع و فرهنگ سازی متقابل آن ، کم کم اهمیت این مسائل در افکار عمومی مردم نیز بالاتر رفت و این روند پس از آن در کشورهای در حال توسعه نیز به مرور شکل اجرایی به خود گرفت.

یکی از این فعالیت ها روی آوردن به حمل و نقل پاک و وسایل حمل و نقل عمومی بود.دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه جای خود را در میان مردم باز کرد.کشورهایی مانند ژاپن و چین که این حرکت را در سالهای بین 1970 تا 1980 شروع کرده بودند ،هم اکنون دوچرخه را به عنوان مهمترین وسیله حمل و نقل در جامعه شان اعلام میکنند.این حرکت سپس در اروپا و امریکا نیز گسترش یافت و با رفع موانع موجود در سر راه افزایش استفاده از این وسیله، اکثر کشورهایی که از نتایج و آینده نگری این طرح آگاه بودند، مشتاقانه شرایط جامعه شان را برای استفاده از این وسیله هموار کردند.

هم اکنون در قرن 21 نیز نه تنها استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه و ورزشی مورد استقبال تمام اقشار جامعه و همچنین زنان و مردان در تمام کشورها قرار میگیرد که حتی در بسیاری از این کشورها دوچرخه سواری و دوچرخه سواران از اهمیت و جایگاه بالایی نسبت به سایر وسایل نقلیه برخوردارند و دیدی که مردم و مسئولان در این کشورها به دوچرخه سواری و دوچرخه سوار دارند بسیار آگاهانه و  مثبت می باشد.

صدها انجمن،موسسه،کمپین و گروه های مردمی و دولتی در کشورهای مختلف جهان ،حتی در کشورهای توسعه یافته و کشورهایی که فرهنگ این حرکت در آنها مدت ها است رشد کرده ،جهت حمایت و ترویج دوچرخه سواری و حفظ محیط زیست تشکیل شده است.تمامی این گروه های دولتی و خصوصی تلاش می کنند در کنار رشد تکنلوژی و صنعتی شدن جوامع، بتوانند به توسعه پایدار برسند.اینک فواید استفاده از دوچرخه بر همگان آشکار و واضح است که اگر اینگونه نبود دولت های جهان سالانه میلیون ها دلار برای توسعه و ترویج سخت افزاری و نرم افزاری این حرکت خرج نمی کردند.فوایدی که به دلیل عدم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مسئولان، مردم نیز از آن بی خبراند.

فراهم کردن تمام تسهیلات جهت تشویق مردم به استفاده از دوچرخه ازقبیل راه اندازی ایستگاه های دوچرخه رایگان و پولی،پارکینگ های دوچرخه،مسیرهای دوچرخه سواری درون و برون شهری،استفاده از دوچرخه در اماکن عمومی و ورزشی،استفاده از دوچرخه در مناطق و پارک های حفاظت شده،دراختیار قرار دان دوچرخه به طرق مختلف به شهروندان،ایجاد فضای امن و قابل احترام برای دوچرخه سواران و … همگی گویای این مطلب است که سلامت روحی و جسمی انسان های یک جامعه چه قدر در اهمیت قرار دارد.

دوچرخه می تواند نه تنها یک وسیله جهت تفریح باشد بلکه مانند تمام وسایل نقلیه دیگر می تواند به عنوان وسیله ای جهت حمل و نقل شهروندان استفاده بشود.وسیله ای که نه آلودگی زیست محیطی دارد و نه باعث ترافیک و مشکلات دیگر وسایل نقلیه موتوری می شود.از آن گذشته دوچرخه سواری یک ورزش است و می تواند در تمام سنین و در بین تمام اقشار جامعه ،چه زن و چه مرد مورد استفاده قرار گیرد.

آیا مسئولان ذیربط این موضوع ، در ایران نیز می توانند امیدوار باشند راه کارهایی که برای ترویج فرهنگ دوچرخه سواری در کشورمان در نظر دارند روزی به طور کامل عملی شود ؟                                                         
ترویج استفاده از وسایل حمل و نقل پاک،ترویج ورزش و فعالیت های بدنی، روان سازی مشکلات ترافیک کلان شهرها،کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینه های خانواده و … آرزوی مردم و مسئولان شهری و کشوری می باشد، پس اگر قرار است پس از سال ها دوری از این موضوع ،در این زمینه فرهنگ سازی شود تا به وسیله آن بسیاری از  مشکلات جامعه رفع شود ،بهتر است همه نهادها با یکدیگر همکاری نمایند.

امیدواریم با نام گذاری روزها و هفته ها با نام های هفته تربیت بدنی،روز ملی سلامت زنان،روز طبیعت،روز هوای پاک و … بتوانیم هدف اصلی از برگذاری همایش ها و نشست ها در این روزها و هفته ها را دریابیم.

گام برداشتن در راه ارتقاي سلامت جامعه وظیفه تمامی مسئولان در تمام نهادها است.شعار امسال روز ملي سلامت زن«فعاليت جسماني زنان در هر زمان و هر مكان»می باشد.اين شعار مبين آن است كه زنان بايد كم تحركي را كه در حال حاضر در ميان آنان بسيار مشهود است كنار بگذارند.

دوچرخه سواری به عنوان ورزشی که به مکان،زمان و هزینه زیادی احتیاج ندارد می تواند یکی از بهترین ورزش ها برای تمام شهروندان یک جامعه سالم و با نشاط باشد.

منبع : /www.spadanabike.ir