مدير امور تربيت‌بدني همگاني شهرداري مشهد با بيان اينكه تنها 5.36 درصد مردم مشهد با دوچرخه به محل كار مي‌روند گفت: آمار دوچرخه سواري همگاني در مشهد كاهش يافته است.

حسين نخعي شريف در سيزدهمين هم انديشي مديريت امور تربيت‌بدني همگاني شهرداري اظهار داشت: در شهرهاي بزرگ به دليل وجود وسايل نقليه متعدد و سرعت تردد، مردم كمتر علاقه‌اي به استفاده از دوچرخه براي تردد در شهر دارند و اين موضوع در شهري مانند مشهد كه زيرساخت‌هاي لازم براي دوچرخه سواري همگاني به ميزان لازم وجود ندارد، تشديد شده است.
مدير امور تربيت‌بدني همگاني شهرداري مشهد ادامه داد: در كشورهايي مانند ژاپن و چين، استفاده از دوچرخه در حدود سال هاي 1970 آغاز شد و امروزه اين وسيله به عنوان مهمترين وسيله حمل و نقل در اين كشورها محسوب مي‌شود.
نخعي شريف با تاكيد بر فوايد توسعه دوچرخه سواري همگاني، توضيح داد: كاهش آلودگي هوا، سلامت جسمي و روحي مردم، كاهش مشكلات حمل و نقل، كاهش ترافيك شهري، كاهش هزينه‌ها و چندين فايده ديگر از جمله فوايد بيشمار ترويج دوچرخه سواري همگاني است.
وي اضافه كرد: همچنين دوچرخه به نسبت ساير وسايل حمل و نقل هزينه كمتري مي‌طلبد، فضاي كمتري را اشغال مي‌كند، تعمير و نگهداري آن آسان است و قابليت بكارگيري در معابر كم عرض را دارد و از طرفي نداشتن آلودگي صوتي نيز جايگاه آن را در ميان مردم مي‌تواند بهتر كند.
مدير امور تربيت‌بدني همگاني شهرداري مشهد درباره تسهيلات و زيرساخت‌ هايي كه بايد در راستاي توسعه دوچرخه سواري همگاني فراهم آيد، تصريح كرد: راه‌اندازي ايستگاه هاي دوچرخه رايگان و ارزان، پاركينگ‌هاي دوچرخه، مسيرهاي دوچرخه سواري درون شهري و برون شهري و … از جمله زيرساخت‌هاي ضروري براي توسعه استفاده از دوچرخه در ميان مردم است.
سرهنگ ابوالقاسم باروح، معاون امور اجتماعي نيروي انتظامي خراسان رضوي اظهار داشت: آنچه در توان نيروي انتظامي در راستاي ايجاد امنيت و آرامش براي دوچرخه سواران است، با تمام تلاش مهيا مي‌شود.
وي افزود: در حال حاضر در حوزه اجتماعي نيروي انتظامي برنامه‌ هاي آموزش همگاني در حوزه امنيت و آموزش خودكنترلي در راستاي كاهش جرايم و مزاحمت‌ها را در دستور كار قرار داده است كه در صورت تمايل ساير دستگاه‌هاي مرتبط، مي‌توانيم آموزش‌هايي را هم براي افزايش امنيت دوچرخه سواران در نظر بگيريم.
باروح با تاكيد بر اينكه توسعه ورزش همگاني در هر سطح، يكي از بزرگترين و بهترين عوامل پيشگيري از جرايم و بزهكاري هاست، خاطرنشان كرد: نيروي انتظامي بر اين نكته واقف است كه تاكنون دوچرخه سواران حرفه‌اي و معمولي زيادي به دليل مزاحمت ها از طرف افراد ناهنجار با مشكلاتي روبرو شده‌اند.
وي گفت: اما رسيدن به اين نقطه كه تمام دوچرخه سواران در هر كجاي كشور، احساس امنيت كنند مستلزم همكاري نهادهاي مختلف با هم است.
علي اكبر هاشمي جواهري، رئيس دانشكده تربيت بدني دانشگاه فردوسي مشهد اظهار داشت: فرهنگسازي استفاده از دوچرخه براي عموم مردم، از آنجا آغاز مي‌شود كه مسئولان و متوليان اين امر نيز در انظار عمومي با دوچرخه ظاهر شوند و براي رفتن به محل كار خود از دوچرخه استفاده كنند.
وي با انتقاد از انجام يكسري امور غيرضروري و هزينه بر در جامعه، متذكر شد: در دين و فرهنگ ما بارها بر حفظ سلامت جسمي تاكيد شده، اما متاسفانه ما امروزه مشاهده مي‌كنيم براي انجام يكسري امور غيرضروري و حاشيه‌اي، هزينه‌هاي زيادي مي‌شود، اما براي توسعه ورزش همگاني كه از اصلي‌ترين الزامات اجتماعي است، هزينه‌هاي بسيار ناچيزي از طرف مسئوولان و مردم مي‌شود.
همچنين علي رمضاني، دبير كميسيون حمل و نقل شوراي اسلامي شهر مشهد نيز در اين جلسه با اشاره به مصوبه شوراي شهر درباره افزايش مسيرهاي ويژه تردد دوچرخه در سطح شهر، توضيح داد: طبق اين مصوبه به مدت 5 سال، شهرداري مشهد موظف است سالانه 25 كيلومتر مسير ويژه تردد دوچرخه در شهر احداث كند.
وي ادامه داد: بحث كرايه دادن دوچرخه نيز مطرح است كه بر اساس اين مصوبه شهرداري دوچرخه‌هاي با كيفيت را به مردم كرايه مي‌دهد كه بابت هر ساعت 100 تومان اخذ مي‌كند.

منبع : خبرگزاری فارس